Verslag VT2 | Hamilton het snelste, Piastri maakt beste indruk, goed gevoel bij Verstappen verdwijnt Formule 1
Formule 1

Verslag VT2 | Hamilton het snelste, Piastri maakt beste indruk, goed gevoel bij Verstappen verdwijnt

Verslag VT2 | Hamilton het snelste, Piastri maakt beste indruk, goed gevoel bij Verstappen verdwijnt

Lewis Hamilton is volgend jaar pas in Italiaanse dienst, maar wist dit jaar al de openingsdag in Italië als snelste af te sluiten. Het verschil met landgenoot Lando Norris bedroeg slechts 0,003 seconden, terwijl ook Carlos Sainz, Oscar Piastri, en Charles Leclerc binnen anderhalve tiende stonden, voor George Russell. Max Verstappen brak zijn enige snelle ronde op zachte banden af, en eindigde als veertiende op mediums, maar leek op P6 of P7 af te stevenen. Sergio Pérez eindigde na een late start als vijftiende.

Nadat Max Verstappen de eerste vrije training in Italië enigszins verrassend als snelste had afgesloten - volgens Helmut Marko mede te danken aan de enorme baanevolutie - ging de tweede vrije training om 17:00 uur van start. Daarbij wordt een vast programma gehanteerd: eerst wat kortere runs op harde banden of mediumbanden, daarna kwalificatiesimulaties op de zachte band, en aan het einde van de training long runs, die afgewerkt worden op de set banden waarmee de coureurs aan het begin van de sessie al reden.

Russell in de wachtkamer

Bij het begin van de vrije training reden de meeste coureurs al snel naar buiten. Na vier minuten waren er nog maar drie coureurs binnen te vinden: Daniel Ricciardo, Sergio Pérez, en George Russell. Bij de Mercedes-coureur was dit eraan te wijten dat Andrea Kimi Antonelli zijn Mercedes-leenauto dusdanig beschadigd had, dat Mercedes het Lego-bouwpakketje nog steeds in elkaar aan het zetten was, terwijl Russell nog zonder helm toekeek hoe zijn collega's al meters aan het maken waren.

Een opsteker voor Russell is dat Mercedes er qua snelheid wel goed bijzat, want na de eerste minuten voerde Lewis Hamilton het veld aan, voor Oscar Piastri. Lando Norris en Max Verstappen begonnen op dat moment pas aan hun eerste pogingen. Norris schoot naar de eerste plek, 0,036 seconden sneller dan Hamilton, terwijl Verstappen zijn ronde afbrak na de eerste sector. Alle coureurs reden in dit eerste deel van de sessie met de mediumbanden (C4), met uitzondering van Ricciardo, die meteen met de zachte C5-banden op pad ging.

Forza Ferrari

In de openingsminuten waren vooral McLaren en Mercedes sterk, maar na dertien minuten zagen we vier teams terug in de top vier. Carlos Sainz zette met een 1:21,2 de snelste tijd neer op het circuit waar hij vorig jaar nog poleposition pakte. Hij was daarmee 0,341 seconden sneller dan Norris, en op 0,005 seconden achter Norris stond inmiddels Max Verstappen, voor Hamilton. Sergio Pérez stond nog binnen, terwijl het team aan zijn RB20 sleutelde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verslag VT2 | Hamilton het snelste, Piastri maakt beste indruk, goed gevoel bij Verstappen verdwijnt
Carlos Sainz deed het vorig jaar ook al goed in Monza.

Behalve Pérez en Russell was het nog wachten op een snelle tijd van Charles Leclerc. De Monegask leverde, en klokte na een kwartier een 1:20,9. Daarmee was de volgorde na het openingskwartier Leclerc voor Sainz, Norris, Verstappen, en Hamilton. Alexander Albon deed het wederom goed met een zesde tijd, voor Oscar Piastri, terwijl Pérez in zijn Red Bull sprong.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Kwalificatiesimulaties

Na twintig minuten ging deel twee van de sessie van start: kwalificatiesimulaties. Hamilton opende het bal, maar viel tegen, door met de zachte banden niet te kunnen tippen aan de tijd van Leclerc op mediums. Hij beklaagde zich wel over het gebrek aan een tow, wat in Monza cruciaal is. De McLarens volgden niet veel later, en pakten wel de eerste en tweede tijd. Norris was 0,007 seconden sneller dan Piastri, met allebei een 1:20,8. Piastri had ook geen slipstream, en deed ook geen nieuwe poging meer, maar behield de snelste sectortijden in sectoren één en twee.

Terwijl Russell en Pérez voor het eerst het circuit opreden, waren veel andere coureurs druk bezig met performance runs. Nico Hülkenberg ging daarmee naar de vierde plek, voor Lewis Hamilton, maar de Brit ging in een tweede poging naar de eerste tijd, 0,003 seconden sneller dan Norris - precies hetzelfde verschil als waar hij in Hongarije 2023 zijn voorlopig laatste poleposition mee pakte, voor Verstappen. Na een half uur stonden Hamilton, Norris, Sainz, Piastri, en Leclerc.

Verstappen had ook al een poging gedaan, maar had last van overstuur in de Parabolica, waardoor hij zijn ronde moest afbreken. In de eerste twee sectoren had hij echter al twee tienden ingeleverd ten opzichte van de vijfde tijd van Leclerc, dus ook voor dat foutje overtuigde Verstappen qua snelheid nog niet. Een kans op een tweede poging kreeg de Limburger niet, en datzelfde gold voor de eerste kwalificatiesimulaties van Pérez en Russell, want Kevin Magnussen spinde in de tweede Lesmo-bocht in de muur, en veroorzaakte een rode vlag.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Racesimulaties

Met ruim een kwartier te gaan werd de sessie hervat. Een aantal coureurs richtten zich nog even op de short runs. Pérez kreeg die kans eerder namelijk niet, en deed nog een verkenningsrondje, dat hij niet afmaakte, terwijl rookie Franco Colapinto alle training goed kon gebruiken in aanloop naar de kwalificatie.

Hoewel Russell ook nog geen kwalificatiesimulatie had kunnen doen, koos de Mercedes-coureur ervoor om toch aan de voorbereiding op de Grand Prix te beginnen, net als de andere grote namen. Piastri stond over één ronde al lager dan hij zou moeten staan - hij was in de eerste twee sectoren het snelste, maar had in de laatste sector geen slipstream - en maakte ook in de racesimulatie de beste indruk. De verschillen waren beduidend kleiner dan in Zandvoort, maar McLaren en Ferrari leken het wel iets beter voor elkaar te hebben dan Verstappen.

Russell reed aan het einde van de sessie nog een snelle ronde op de zachte banden en schoof daarmee op tot de zesde plek. Hamilton sloot als snelste af, voor Norris, Sainz, Piastri, en Leclerc. De Red Bulls eindigden als veertiende en vijftiende, al reed Verstappen als enige geen tijd op de zachte C5-banden. Anders was P6 of P7 haalbaar geweest.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws