Onder de loep | Moet Verstappen aan nieuwe realiteit wennen of was Zandvoort een incident? Formule 1
Formule 1

Onder de loep | Moet Verstappen aan nieuwe realiteit wennen of was Zandvoort een incident?

Onder de loep | Moet Verstappen aan nieuwe realiteit wennen of was Zandvoort een incident?

In Zandvoort moest Max Verstappen de overwinning voor het eerst sinds de terugkeer van de Dutch Grand Prix op de F1-kalender aan een concurrent laten. Dat de Red Bull Racing-coureur zijn meerdere moest erkennen in McLaren-coureur Lando Norris viel wellicht nog te verwachten, maar dat het verschil tussen beide titelkandidaten meer dan twintig seconden bedroeg, was toch wel zeer verrassend te noemen. Het circuit van Monza, waarop Verstappen een jaar geleden het record van meeste opeenvolgende overwinningen vestigde, is echter een heel ander type circuit. Kan Verstappen in Monza terugslaan of brengt Norris de spanning in het kampioenschap naar een nieuw hoogtepunt? In Onder de loep belicht F1Maximaal.nl de vijf belangrijkste verhaallijnen richting het Grand Prix-weekend.

1. Nemen Norris en McLaren rol Verstappen en Red Bull over?

Het mag dan pas één keer het geval zijn geweest, maar Norris reed in Zandvoort op dominante wijze naar zijn tweede zege van het seizoen. Het verschil van meer dan twintig seconden doet denken aan de tijden dat Verstappen met een dergelijke voorsprong de zeges aaneenreeg. Dat Norris over de boordradio dacht aan een extra pitstop vanwege de enorme kloof naar Verstappen zei ook veel. Dat de MCL38 de snelste bolide van het veld is, was voor vele kenners al enige tijd duidelijk, maar is er inmiddels ook sprake van dominantie?

Het is nog te vroeg om die conclusie te trekken, maar feit is wel dat Norris een paar maatjes te groot was voor Verstappen op diens eigen circuit. Komend weekend staat er met het iconische snelheidscircuit van Monza een heel ander type circuit op de planning, één die de RB20 normaal gesproken beter moet liggen. Als de verschillen dan weer groot zijn, dan kunnen Verstappen en Red Bull hun borst natmaken. In de afgelopen maanden kon de Nederlander immers dankzij zijn exceptionele rijderskwaliteiten nog geregeld het verschil maken, maar dat zal met verhoudingen zoals die in Zandvoort niet meer gaan.

Met zeventig punten is de marge in het kampioenschap nog groot, maar als Piastri zich in de komende races weer aan het front meldt, dan kan het ineens hard gaan. Helmut Marko maakte zich na afloop van de verloren race in Zandvoort dan ook zorgen. Volgens de Oostenrijker beschikt McLaren nu over 'de snelheid om Verstappen in te halen in het kampioenschap'. Teambaas Christian Horner zei dat Red Bull nu 'snel moet reageren'. Verstappen stelde dat er in de dagen na de Dutch Grand Prix hard gewerkt is aan de set-up en de balans van de RB20. Daarnaast reed Pérez in Zandvoort met een hele andere afstelling dan Verstappen, in de hoop dat dit Red Bull zou helpen. Werpt deze keuze zijn vruchten af in Monza of is McLaren weer een klasse apart?

Tekst gaat na de afbeelding verder.

pirelli max verstappen red bull racing gp nederland zondag 2024
Verstappen moest in Zandvoort op respectabele afstand van Norris genoegen nemen met P2. (Foto: Pirelli)

2. Geeft 'favoriet' Ferrari de tifosi reden tot juichen?

Voor een Ferrari-coureur is het Grand Prix-weekend in Monza een heel speciale. Het is immers het thuiscircuit van het Italiaanse team en de tifosi zijn altijd in grote getale aanwezig om de coureurs in het Ferrari-rood luidkeels toe te juichen. Veel overwinningen leverde dit in de afgelopen vijftien jaar echter niet op. Slechts twee keer mocht een Ferrari-coureur op de hoogste trede van het podium plaatsnemen. Fernando Alonso was de sterkste in 2010 en negen jaar later bracht Charles Leclerc de tifosi in vervoering.

Ook dit seizoen lijkt de kans op een Ferrari-zege niet bijzonder groot. Na een goede start van het seizoen is de Italiaanse renstal teruggevallen en in de voorbije races was de SF-24 vaak de mindere van de RB20, de MCL38 en de W15. Toch mogen de tifosi hopen op een Ferrari-zege als we Alonso mogen geloven. De 43-jarige Spanjaard dicht zijn voormalige werkgever zelfs de favorietenrol toe. Het zou voor het Italiaanse team de pijn van de verloren maanden wel wat kunnen verzachten en toegegeven: de pace van Ferrari was in Zandvoort beter dan verwacht.

3. Langverwachte F1-debuut Antonelli, Williams wijst Sargeant de deur

Zijn naam wordt het hele jaar al in verband met het tweede racestoeltje van Mercedes in 2025, maar komend weekend zal de hoog aangeschreven Mercedes-junior Andrea Kimi Antonelli eindelijk zijn officiële debuut maken tijdens een F1-weekend. In Monza mag de jonge Italiaan voor eigen publiek achter het stuur van de W15 van George Russell kruipen en het eerste trainingsuur van het weekend voor zijn rekening nemen. De Italiaan, die afgelopen zondag achttien kaarsjes uit mocht blazen, krijgt zodoende een voorproefje op het grote werk en zal vele ogen, waaronder die van Toto Wolff, op zich gericht krijgen.

Een overstap naar Williams voor de laatste negen races van het huidige seizoen is voor Antonelli echter wel definitief van tafel. De Italiaan werd genoemd als een mogelijke vervanger van Logan Sargeant, die al langer onder zware druk staat. Na de zoveelste crash van de Amerikaan in Zandvoort was de maat vol voor Williams-teambaas James Vowles en op dinsdag werd het ontslag van Sargeant bevestigd. Echter krijgt niet Antonelli, maar Franco Colapinto, die als juniorrijder aan de renstal uit Grove verbonden is, de kans om zich in de FW46 te bewijzen naast Alexander Albon.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

andrea kimi antonelli formule 2 2024 toto wolff
Wolff kan Antonelli in Monza eindelijk aan het werk zien in de W15. (Foto: Pro Shots/Panoramic)

4. Haas is er 'gewoon' bij in Monza

Op de openingsdag van het Nederlandse Grand Prix-weekend kwam plotseling het opmerkelijke bericht naar buiten dat er beslag werd gelegd op de bezittingen van het Formule 1-team van Haas, dat daardoor Nederland niet mocht verlaten. Het Amerikaanse team van eigenaar Gene Haas had een flinke schuld van negen miljoen euro nog altijd niet afgelost aan Uralkali, dat na de Russische invasie in Oekraïne in 2022 als sponsor van Nikita Mazepin in de ban werd gedaan.

Maandag maakte Uralkali bekend dat Haas inmiddels aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Niet alleen het verschuldigde bedrag staat op de rekening van het Russische kunstmestbedrijf, maar ook de bolide van 2021 is, zoals contractueel was vastgelegd, door Uralkali in ontvangst genomen. De beslaglegging op de spullen van de Amerikaanse renstal is daarmee opgeheven en dus kan Haas, weliswaar met enige vertraging, toch naar Italië afreizen en deelnemen aan de zestiende Grand Prix van het seizoen.

5. Strijd om F3-titel nog ongemeen spannend in laatste weekend 2024

Op het iconische circuit van Monza zijn ook de opstapklassen weer van de partij en in de Formule 3 wordt dit weekend zelfs de strijd om de titel beslist. De tifosi hopen komend weekend natuurlijk vooral op een mooi resultaat voor Ferrari-coureurs Leclerc en Sainz, maar ze zullen ongetwijfeld ook met de nodige interesse kijken naar de F3-races. Er staan met Leonardo Fornaroli en Gabriele Minì immers twee Italianen op de eerste twee plaatsen in het algemeen klassement en slechts één punt scheidt de beide thuishelden.

Hoewel beide Italianen er het beste voorstaan aan het begin van het slotweekend, is het nog allerminst gezegd dat het een Italiaans onderonsje wordt. Luke Browning doet ook nog volop mee in de titelstrijd, de Brit heeft namelijk slechts zes punten minder dan klassementsleider Fornaroli. Daarnaast mag Red Bull-talent Arvid Lindblad ook nog hopen, maar met een achterstand van zestien punten heeft de jonge Brit wel wat hulp van de top drie nodig. Dino Beganovic, Christian Mansell en Oliver Goethe maken enkel nog een mathematische kans op het kampioenschap.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws