Aan de top presteren in de Formule 1 vereist een hoog niveau in alle facetten van de sport. Er komt veel meer bij kijken dan hard met een auto rijden. Dat heeft Charles Leclerc in zijn carrière ook al ondervonden. Zijn potentieel komt er nog niet helemaal uit, ondanks dat hij rijdt bij één van de hoger aangeschreven teams.
Gijs van Lennep legt in de podcast De Race Show uit wat nu van iemand een topcoureur maakt. Dat ligt niet enkel aan hoe je een bocht neemt of wat de maximale snelheid is. Het mentale aspect is zeker even belangrijk als alle andere aspecten. 'Je moet keihard zijn, anders lukt het niet', komt Van Lennep met een waarschuwing.
Leclerc is te lief
Lang niet alle rijders op de huidige grid hebben die hardheid in zich. 'Ik geef een voorbeeld, misschien niet helemaal het goede. Leclerc van Ferrari is voor mij te lief. Sainz zegt: ik kom nu binnen, ik wil nu nieuwe banden. Net zoals Max Verstappen. Hij bespreekt het misschien heel kort, maar hij maakt de dienst uit.' Zo moet het ook.
Van Lennep ziet dat Leclerc het op een heel andere manier aanpakt. 'Leclerc heeft iets van: 'Oh, als jullie het zo bedacht hebben, doen we het zo'. Hij luistert alleen maar naar zijn team. Hij is de man die in de auto zit. Hij moet zeggen: ik wil nu nieuwe banden of het begint te spetteren. Hij weet hoe het werkelijk is.' De Monegask moet dus veel meer de toon zetten.
Van Lennep won Le Mans met Marko
Op zijn 26ste mag dat toch beginnen te komen, maar wie weet betert het de volgende jaren nog. Hoe was het dan bij Van Lennep in zijn racedagen? Hij won Le Mans met iemand als Helmut Marko, niet één van de minsten. We kunnen ons voorstellen dat er qua communicatie dan ook één van hen het voortouw moest nemen.
'Helmut Marko was één van mijn beste maten. Hij kon heel hard rijden. Hij was iets sneller dan ik, waardoor ik geen Formule 1-contract kreeg. We hadden nooit bonje in Le Mans, met Jacky Ickx ook niet.' Van ruzie met sommigen van die grootheden uit de autosport was er dus nooit sprake. Zij kregen niet enkel respect, maar gaven ook respect terug.
Van Lennep was technisch sterk
Een belangrijke reden hiervoor was dat Van Lennep zelf ook wel wist hoe het allemaal in elkaar zat. 'Ik was natuurlijk ook niet helemaal op mijn achterhoofd gevallen. Ik kon ook goed nadenken over de techniek en de samenstelling.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties