Het hele seizoen wordt er al door teams met de vinger gewezen naar andere teams. Flexibele voor- en achtervleugels, het aanpassen van de voorste bib bij Red Bull Racing, vloeistoffen in de banden, en nu gaat het weer over de rijhoogte. Tegenstanders van Red Bull werden dit weekend gedwongen om hun auto's aan te passen, en Max Verstappen hoopt dat dit voor veranderingen zorgt. De Limburger ging verder in op een marketinguitje met Honda eerder in de week.
De rijhoogte van de auto's is onder de huidige reglementen cruciaal. Als je de auto laag kunt afstellen, genereert je vloer meer downforce via het grondeffect. Alle teams willen de auto dus zo dicht mogelijk bij het asfalt houden, maar strijden tegen de slijtage van de plank onder de auto. Vertoont die op bepaalde punten meer dan een millimeter slijtage tijdens de race, dan word je onherroepelijk uit de uitslag geschrapt.
Verstappen reageert op regelwijziging
Verschillende teams hebben dit jaar dan ook beschermende materialen gebruikt om de slijtage van de plank op de juiste meetpunten te kunnen beperken. Dat is uiteraard niet de bedoeling van het reglement, en de FIA greep dan ook in via een technical directive, toen het bestuursorgaan hierop gewezen werd door Red Bull. Van McLaren en Red Bull is bekend dat ze het trucje niet gebruikten, maar concurrenten Mercedes en Ferrari bevestigden al dat zij aanpassingen hadden moeten doorvoeren. Ook Alpine en Haas waren de pineut, en daarnaast zou er nog een vijfde team zijn dat dit trucje gebruikte, of misbruikte.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hoewel deze praktijken duidelijk niet in de geest van het reglement zijn, lijkt het er niet op dat er iets gedaan zal worden aan de uitslagen van de afgelopen maanden. Verstappen wist ruim vier maanden niet te winnen, maar denkt dat hij ondanks de aanpassingen in Las Vegas niet tot de favorieten behoort. Wel baalt hij van wat de concurrentie de afgelopen tijd heeft uitgevoerd. 'Hopelijk zijn er nu een aantal dingen veranderd, en dan niet per se van onze kant', zo reageert hij op de technical directive. 'Hopelijk kunnen we nu dan de ware race performance zien van alle auto's.
Dromen van Daytona
Verder ging de Nederlander in op een promotie-evenement met Honda, waarbij hij de kans kreeg om plaats te nemen achter het stuur van een Acura ARX-06. De 24 uur van Daytona kwam dan ook al snel ter sprake. 'Dit gaat er niet om dat ik aan die auto's kan proeven. Ik weet namelijk al dat ik in de toekomst aan die race wil deelnemen, maar het draait er puur om dat ik er wel de tijd voor moet vinden.'
De langeafstandsrace vindt in het slotweekend van januari plaats, en Verstappen zou in theorie dus mee kunnen doen, maar hij wil zich goed kunnen voorbereiden. 'Het Formule 1-schema is zo druk, dat het bijna onmogelijk is om te doen. Het seizoen eindigt pas laat, en dan moet je je nog grondig kunnen voorbereiden op Daytona of welke race dan ook, dus het is haast onmogelijk. Ik weet dat als ik meedoe, dat ik wil proberen om die race te winnen en dat ik echt competitief wil zijn. Dat lukt alleen als je veel test, en goed voorbereid bent, en dat is nu niet mogelijk. Maar wie weet kan het over een paar jaar wel. Dan ben ik nog vrij jong en kan ik in die auto's stappen', zo sluit de 27-jarige hoopvol af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties