Sinds 2022 wordt er in de Formule 1 weer gebruikgemaakt van het grondeffect. Daarbij wordt gedoeld op een fenomeen, waarbij het asfalt zelf gebruikt wordt als onderdeel van het aerodynamische systeem om downforce te genereren. Een Formule 1-auto met grondeffect maakt gebruik van het Venturi-effect om downforce te genereren, vanwege een drukverschil tussen de boven- en onderzijde van de wagen. Bij het Venturi-effect worden tunnels gecreëerd voor de luchtstroom. Hierdoor neemt de stroomsnelheid toe. Een verdere uitleg van het grondeffect vind je hier.
Het grondeffect werd na 1982 verboden in de Formule 1, en veertig jaar later dus weer toegestaan. Adrian Newey, de hoofdontwerper van Red Bull Racing, schreef zijn afstudeerscriptie over het grondeffect, en geldt dus als een specialist op dit gebied. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Red Bull na de herintroductie in 2022 als enige het fenomeen porpoising goed onder controle wist te houden, en in de daaropvolgende periode de nodige successen wist te boeken.