Mercedes trekt pijnlijke conclusie: 'De grondeffect-auto's passen niet bij zijn rijstijl' Formule 1
Formule 1

Mercedes trekt pijnlijke conclusie: 'De grondeffect-auto's passen niet bij zijn rijstijl'

Mercedes trekt pijnlijke conclusie: 'De grondeffect-auto's passen niet bij zijn rijstijl'

Sinds 2022 vormen Lewis Hamilton en George Russell een coureursduo, waarbij de verhoudingen op en neer schieten. Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van het team, gaat in op de problemen die Hamilton al jarenlang ervaart: de zevenvoudig wereldkampioen zou het namelijk lastig hebben met de grondeffect-auto's.

In Oostenrijk nam Russell nog de leiding over in het onderlinge duel sinds 2022 qua punten, maar dankzij de uitvalbeurt van de jongste van beide Mercedes-coureurs in Silverstone heeft Hamilton inmiddels weer meer punten verzameld sinds de start van 2022: 584 om 561. Daar staat tegenover dat Russell wel twee overwinningen pakte tegen de ene zege die Hamilton afgelopen Grand Prix pakte, en ondanks Russells uitvalbeurt staat hij in 2024 nog één puntje voor Hamilton.

Russell als Mr. Saturday

In 2022 was Russell ook de sterkste Mercedes-coureur, terwijl 2023 in het voordeel van Hamilton uitviel. Hoewel beide coureurs op de zondagen aan elkaar gewaagd zijn, is het verschil in 2024 op de zaterdagen erg groot: 10-2 in het voordeel van Russell. 'George heeft de lat altijd al heel hoog gelegd in de kwalificaties', zegt Shovlin tegen Motorsport.com als verklaring. 'Zodra hij de Formule 1 betrad, maakte hij indruk.'

'Zelfs bij Williams liet hij indrukwekkende dingen in de kwalificaties zien, dus we weten al dat hij heel erg snel is', zegt de Brit om uit te leggen waarom Hamilton als 104-voudig polesitter op grote achterstand staat. 'Lewis heeft er geen geheim van gemaakt dat de zaterdagen voor hem lastig zijn. Hij heeft het lastig met deze generatie auto's, en dat de grondeffect-auto's niet bij zijn rijstijl passen.' Dat zou slecht nieuws zijn voor Hamilton. Ook in 2026 maakt de Formule 1 nog gebruik van het grondeffect, al zal er dan zo'n dertig procent minder downforce gecreëerd worden door het grondeffect.

Hamilton krabbelt op

'Hij heeft hard gewerkt aan hoe hij rijdt, maar we hebben ook veel werk eraan gehad om de auto sneller te maken, want die was gewoon niet snel genoeg. We hebben ook gewerkt aan een balans waarmee de coureurs de ronde op zaterdag ook echter kunnen aanvallen.' Dat harde werk heeft Russell in Canada en Silverstone al twee polepositions opgeleverd. 'We hebben dus vooruitgang geboekt. Recentelijk heeft George Lewis in de kwalificaties met hele kleine marges verslagen, dus het is goed dat Lewis weer vooraan meedoet, en hij zal blijven pushen.'

'We blijven hieraan werken, en ik weet zeker dat we ook wat polepositions van Lewis gaan zien', voorspelt Shovlin. 'Hij heeft het vooral lastig over één ronde gehad. Zijn race pace is er altijd geweest, en dat is ook belangrijk. Het gaat er meer over hoe hij bochten kan aanvallen. Als je dat doet, kan je een moment van overstuur krijgen, en dan gaan de banden oververhitten. Wij hebben er dus vooral aan gewerkt dat we hem een auto kunnen geven waarbij hij aanvallend kan rijden, en de rondetijd kan maximaliseren, zonder dat hij verrast wordt door momenten van overstuur.'

Pakt Verstappen de overwinning in Hongarije? Krijg 50x je inzet en claim de Golden Odds! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws