F1-analist trekt conclusie na opmerking Verstappen: 'Dat is potentieel onheilspellend voor de rest' Formule 1
Formule 1

F1-analist trekt conclusie na opmerking Verstappen: 'Dat is potentieel onheilspellend voor de rest'

F1-analist trekt conclusie na opmerking Verstappen: 'Dat is potentieel onheilspellend voor de rest'

Volgens F1-journalist en analist Mark Hughes is Max Verstappens oordeel over de upgrade op de RB20 onheilspellend. De Nederlander was na de eerste ronden op vrijdagmiddag nog niet helemaal tevreden, maar na wat aanpassingen gaf hij aan dat de balans in orde was. Verstappen klokte niet de snelste tijd, maar volgens Hughes zijn de data van de RB20 genoeg om voor wat zweethandjes te zorgen bij de concurrentie.

'Het cruciale verschil op vrijdag op de Hungaroring was een marge van 0,243 seconden waarmee Lando Norris Verstappen voor bleef tijdens hun respectieve kwalificatiesimulaties', begint Hughes in zijn analyse bij The Race. 'De McLaren is snel, waarschijnlijk sneller dan Mercedes en Ferrari, maar het is waarschijnlijk niet de snelste auto. Verstappen raakte een beetje in de war bij het uitkomen van bocht twee. Het leek een korte uitglijder, maar het kostte hem veel tijd', gaat Hughes verder.

Daarmee verloor hij niet alleen in bocht twee tijd, maar ook in bochten drie en vier. 'Hij ging bocht twee in met een voorsprong van 0,112 seconden, maar tegen de tijd dat hij bij bocht vier kwam lag hij 0,248 seconden achter', wijst de Brit aan. Hughes heeft opgemerkt dat de Red Bull op alle andere rechte stukken sneller is dan de McLaren. 'Hij was alleen langzamer op dit rechte stuk vanwege plotselinge overstuur, wat Verstappen uiteindelijk 0,36 seconden kostte. Het was een veelbelovende openingsdag voor de nieuwe Red Bull met carrosserie voor high downforce.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing rb20 hongarije 2024 1 87
Een goede eerste dag voor Verstappen met de vernieuwde versie van de RB20.

Motormodus moet in overweging genomen worden

Verstappen was echter de enige van de twee Red Bull Racing-coureurs met de update. Zonder dezelfde update zag Sergio Pérez er ook snel uit. 'Pérez zette de vierde tijd neer en was ook snel in de longruns, zelfs een paar tienden sneller dan Verstappen op dezelfde mediumband. Maar dat verschil kwam puur door hoe hard ze reden in hun stints, terwijl ze probeerden het optimale niveau van bandenmanagement te vinden op een circuit dat zware thermische degradatie van de achterbanden veroorzaakt', zegt Hughes, die wijst op de zeer hete temperaturen van het asfalt en het effect op de banden.

'Pérez begon veel agressiever, ongeveer negen tienden sneller dan Verstappen. Over zeven of acht ronden bleek Pérez' aanpak sneller, maar een typische openingsstint zal uiteraard meer rond de achttien à twintig ronden zijn. Het belangrijkste punt is dat Red Bull hier in formidable vorm lijkt te zijn. Potentieel het snelst over een enkele ronde en Pérez het snelst in een racesimulatie, en dat nog voordat je in overweging neemt dat Red Bull vrijdag doorgaans een lagere motormodus gebruikt dan Mercedes en Ferrari', oppert Hughes. 'Maar misschien is dat hier niet het geval, gezien de aard van het circuit en hoe Red Bull zal proberen de levensduur van de motor te maximaliseren.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen hongarije 2313
Wat kunnen Verstappen en Red Bull dit weekend laten zien?

Radiobericht aan Lambiase zei genoeg

Als Verstappen nog een keer een motor wisselt moet hij een penalty incasseren, en dat zal hij niet in Hongarije willen doen. Overigens is het wel standaard dat Red Bull pas op zaterdag de motor wat meer openzet. 'Als dat zo is, zouden McLaren, Mercedes en Ferrari nog een uitdaging kunnen vormen? McLaren hanteert vaak een rustige aanpak op vrijdag en als dat hier het geval is, dan doen ze dat misschien met de brandstofbelasting', kaart Hughes aan. 'Toen Verstappen een van zijn runs begon, relatief vroeg in VT1, vroeg race-ingenieur Lambiase of hij tevreden was met de overgang van lage naar hoge snelheid. Verstappen gaf aan onderstuur te hebben bij lage snelheid.'

Iedereen weet: Verstappen is geen fan van onderstuur. 'Hij vroeg vervolgens om drie extra clicks op de voorvleugel. Dat is veel, maar de auto ging onmiddellijk negen tienden sneller', benadrukt Hughes. 'Daarna vroeg Lambiase hoe de balans was, waarop Verstappen antwoordde: goed. Dat is potentieel onheilspellend voor de rest.' Ferrari zag er op sommige momenten ook goed uit, maar reed met een dunnere achtervleugel dan de top drie, wat zorgde voor een 'levendige' balans. De auto was daardoor wat instabiel en dat veroorzaakte de crash van Leclerc in VT2 en speelde een rol bij Sainz' minder snelle longrun.

Pakt Verstappen de overwinning in Hongarije? Krijg 50x je inzet en claim de Golden Odds! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws