verstappen rb19 cota 2023 Formule 1
Formule 1

De race van Verstappen | Verstappens rapen waren gaar: 'Niet praten onder het remmen, fuck!'

verstappen rb19 cota 2023

In ‘De race van’ belicht F1Maximaal de race vanuit de cockpit van een coureur. Op die manier kom je dingen te weten die je wellicht hebt gemist tijdens de uitzendingen. Ditmaal komt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas te liggen. Verstappen won in de Verenigde Staten zijn 50ste Grand Prix, maar kreeg de zege niet cadeau. Vanaf P6 moest hij zijn weg naar voren zien te maken en had van begin af aan remproblemen die halverwege de race steeds ernstiger vormen begonnen aan te nemen.

Ook in Austin waren Red Bull Racing en Verstappen de favorieten voor de zege. Vanwege het sprintweekend vond er maar één vrije training plaats, en daarin moest de Oostenrijkse renstal direct de juiste afstellingen voor de rest van het weekend zien te perfectioneren. Red Bull is daar over het algemeen wel goed in, dus werd er verwacht dat er geen vuiltje aan de lucht zou zijn.

Verstappen was in de training al het snelst, al zat Charles Leclerc wel in de buurt. Ook Mercedes toonde competitief te zijn. Dat was in de kwalificatie op vrijdag ook te merken, waarin Leclerc en Lewis Hamilton een hoofdrol speelden in het uitdagen van de drievoudig wereldkampioen. Ook McLaren wist zich daarin te mengen, dus moest Verstappen alles uit de kast halen om de snelste te zijn in Q3.

Verstappen niet tevreden: 'Nou, goed gedaan hoor!'

Verstappen was vroeg in Q3 al de baan op om als eerste een snelle run te laten noteren. De Nederlander reed de drie sessies van de kwalificatie op de softs. In Q2 werd zijn voorvleugel een klein beetje aangepast om iets meer downforce op te auto te krijgen, en dat wierp duidelijk zijn vruchten af. Verstappen was echter niet helemaal tevreden, want naar zijn idee belemmerde Sergio Pérez, die meerdere wagenlengtes voor hem reed, zijn vrije lucht. 'Nou, goed gedaan hoor! Echt totaal geen fucking grip in die laatste bocht!' riep de Nederlander op de boordradio.

Ingenieur Gianpiero Lambiase hield zich wijselijk stil, maar Verstappen moest nog wat kwijt. 'Fucking bullshit', mompelde hij. 'Hamilton op vier seconden achter je, Max', liet Lambiase weten, om zich weer op de orde van de dag te richten. Verstappen reed nog een cool down-ronde en ging vervolgens weer naar binnen. Hij had op dat moment de derde tijd in handen, hij was twee tienden langzamer dan Leclerc die de voorlopige poleposition had. Lewis Hamilton splitte de twee heren. Vanzelfsprekend ging Verstappen nog een ronde doen, en dat deed hij op een nieuwe set softs. Hij was echter niet de eerste die voor de tweede keer naar buiten ging, dus verzocht Lambiase hem om wat ruimte te maken bij de pit-exit.

Tekst gaat verder onder de foto

De race van Verstappen | Verstappens rapen waren gaar: 'Niet praten onder het remmen, fuck!'
Verstappen moest op vrijdag genoegen nemen met P6 in de kwalificatie. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

'Alleen Sainz nog te gaan', zei de ingenieur, die liet weten dat hij vrije baan had als hij aan ging zetten. In de eerste sector was Verstappen een klein beetje aan het worstelen met de auto, en daar verloor hij dan ook tijd ten opzichte van zijn rivalen. De tweede sector ging echter perfect. Het werd ontzettend spannend naar de vlag, want hij was vijf duizendsten sneller dan Leclerc. Hij had echter niet helemaal binnen de lijntjes gekleurd, en dus werd zijn tijd afgepakt vanwege track limits. 'Die ronde is verwijderd vanwege bocht negentien', zei Lambiase, wat dus betekende dat de pole naar Leclerc ging. 'Het was P1 geweest, maar is nu P6.'

Verstappen kaartte op zaterdag al 'erg slechte driveability aan'

Tijdens de tweede kwalificatie van het weekend, de Sprint Shootout, ging het beter voor Verstappen. De Limburger was in alle sessies het snelst, maar had wel telkens Leclerc op zijn hielen. In SQ1 was het verschil tussen beiden namelijk slechts twee duizendsten. In SQ2 waren dat twee tienden, maar in SQ3 werd het wederom ontzettend spannend. De tijd was allang aan het aftellen en Verstappen moest nog naar buiten. Die ene ronde moest dus een heel goede ronde worden. Tijdens de poleronde was het stil vanuit beide kanten. 'De engine driveability is nog steeds erg slecht', liet Verstappen na de ronde weten.

'Begrepen, Max, box, alsjeblieft, we kijken er na de sessie naar.' Ondanks de problemen die Verstappen ervoer was er niks aan de hand qua positie, Leclerc en Hamilton konden namelijk niet tippen aan zijn snelheid. Leclerc stond echter op slechts 55 duizendsten van de drievoudig wereldkampioen. Lando Norris en Oscar Piastri deden nog een poging, maar ook hen lukte het niet. De top vier stond binnen een tiende van Verstappen. 'Dat is P1, Max', zei Lambiase. 'Ja, niet slecht, met de problemen', reageerde Verstappen. 'Een halve tiende op Leclerc.'

De onderlinge verschillen waren dus ontzettend klein, en dat kon wel eens voor een heel spannende Sprint en Grand Prix gaan zorgen. Verstappen had tot nu toe met overmacht gewonnen, maar daar kon het weekend in de Verenigde Staten wellicht verandering in brengen. Op zaterdagmiddag stond de eerste race van het weekend op de planning, de Sprint van negentien ronden. Verstappen moest direct verdedigen bij de start om ervoor te zorgen dat Leclerc niet aan hem voorbij zou gaan, en dat lukte. Hij kwam als eerste door de esses heen en had toen Hamilton nog in zijn spiegels. 'Modus zes, graag, Max', klonk de kalme stem van Lambiase.

Geen bokaal die Verstappens stemming niet kan opbeuren: 'Simply, simply lovely that'

'Het verschil is acht tienden', zei de ingenieur daarna, toen Verstappen het rechte stuk opreed om aan de derde ronde te beginnen. 'DRS is nu beschikbaar', ging Lambiase verder, om hem te laten weten dat Hamilton DRS zou hebben. 'Het gat is nu negen tienden.' Verstappen begon dus uit te lopen op de zevenvoudig wereldkampioen, maar moest eerst nog even flink doortrappen om de Mercedes uit zijn DRS te krijgen. '1.1 nu, hij heeft geen DRS', vervolgde Lambiase even later. De pace schommelde echter een beetje, want Hamilton zat de ronde erna wel weer in Verstappens DRS. Het was duidelijk dat de Nederlander nog niet achterover kon leunen.

Hamilton bleef een tijdje binnen een seconde van Verstappen, maar kwam niet dichtbij genoeg om een inhaalactie te maken. Het gat leek ook niet echt groter te worden, en dat kwam onder andere doordat Verstappen opnieuw wat problemen ervoer. 'De driveability is nog steeds verschrikkelijk, ik verloor de achterkant compleet', zei Verstappen. 'Het kon een windvlaag zijn, Max, de data zien er goed uit', antwoordde Lambiase, die dus niks gek zag op de computers aan de pitmuur. Een aantal rondes later leek Hamilton het lastiger te krijgen met de banden, en dus kreeg Verstappen meer ademruimte. 'Het gat is 1,3', zei Lambiase. 'En nu 1,7. Hamiltons laatste ronde was een 1:40,0.'

Tekst gaat verder onder de foto

De race van Verstappen | Verstappens rapen waren gaar: 'Niet praten onder het remmen, fuck!'
Verstappen slaat terug nadat zijn poleronde werd verwijderd. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

De zevende ronde van de Sprint was net ingegaan. 'Voel je vrij om de off-set aan de achterkant aan te passen, Max', zei de ingenieur. Verstappen leek zich echter wel lekker te voelen op dat punt in de race, het gat naar Hamilton werd weer een tiende groter en het gat naar Leclerc, die P3 stond, was zeker vijf seconden. 'Ben je blij met de tools op het moment?' vroeg Lambiase, die al even niks van zijn coureur had gehoord. 'Ja, hoor. Alles prima', antwoordde Verstappen. Een paar rondes later vroeg Verstappen echter wel om een paar aanpassingen. 'Ik wil graag minder grip onder hoge snelheid', verzocht de Nederlander, waarna Lambiase volgde met advies.

'Het gat is 4,4. Hamilton rijdt 39,7', zei de ingenieur daarna. 'We verliezen alleen in de bochten waar we aan het managen zijn. Sector 1, bocht 17.' Verstappen had na zijn vraag van een paar ronden terug echter niet veel meer te melden, dus vanuit de kant van de Nederlander bleef het vooral stil op de boordradio. Het gat met de zevenvoudig wereldkampioen achter hem werd steeds groter, en hij had nog maar vijf ronden te gaan. Verstappen had alles onder controle en kwam dus vijf ronden later als eerste over de streep. 'Simply, simply lovely that', zei Verstappen. 'Dat was een goede zaterdag, Max, goed gedaan', kreeg hij te horen. 'Ja, goede pace', zei de 26-jarige. 'Oh, en goed gedaan, Manning!' loofde Verstappen Michael Manning, de engineer die verantwoordelijk was voor de afstellingen van de RB19 bij de start.

RB19 loopt niet helemaal in het gareel: 'Ik heb meer grip nodig!'

Manning en Verstappen hoopten op zondag ongetwijfeld ook dat de start weer zo goed ging, met name omdat de Nederlander vanaf P6 moest beginnen. Toen de lampen doofden voor de Grand Prix van de Verenigde Staten was Verstappen goed weg. Hij zat aan de buitenkant van Hamilton in de eerste bocht en koos eieren voor zijn geld, aangezien beide coureurs aardig wijd door de bocht gingen. Verstappen had één plekje gewonnen. 'Achter je zit Piastri, op drie tienden', liet Lambiase weten, en even was de voorvleugel van de McLaren-coureur naast de auto van Verstappen in beeld te zien, maar Piastri kreeg de kans niet om Verstappen in te halen. Het gat werd dan ook gauw groter. '1,5 achter je, en 0,8 voor je', zei Lambiase, die de gaten met de coureurs liet weten.

'DRS is nu beschikbaar.' Dat kwam natuurlijk goed uit, want Verstappen zat in de DRS van Hamilton, al zat Hamilton op zijn beurt weer in de DRS van Sainz. Leclerc reed daarvoor, de Monegask was de leiding in de eerste bocht al kwijtgeraakt, die nam Norris over. Verstappen had geen haast om de heren voor zich in te halen, die waren het namelijk eerst met elkaar aan het uitvechten. Hamilton haalde Sainz dan ook in, dus dat betekende dat Verstappen richting de staart van de Ferrari-coureur kon gaan rijden om van hem zijn prooi te maken. Op het rechte stuk ging de vleugel van de RB19 open, en was Sainz vrijwel een sitting duck. Voor hem was Hamilton bezig om Leclerc in te halen, en daar kon Verstappen van profiteren. Hij reed dan ook al snel binnen een seconde van de twee coureurs.

'Ik heb meer grip nodig onder hoge snelheid', verzocht Verstappen op de boordradio. 'Meer of minder aan de voorkant, Max?' vroeg Lambiase. 'Ik zei meer', herhaalt de Nederlander. 'Oké, begrepen.' Inmiddels zat Leclerc voor hem nadat Hamilton de Ferrari-coureur had ingehaald. 'Push-toggle 11 als je die nodig hebt', adviseerde de ingenieur. 'Je hebt hetzelfde gat naar Leclerc als je had met Sainz', vervolgde Lambiase. Sainz was makkelijk in te halen, maar Verstappen leek toch wat meer moeite te hebben met Leclerc. Het gat was al een tijdje minder dan zes tienden, maar de Nederlander kwam hem nog niet voorbij. 'Een update over de voorvleugel wanneer je kan, graag', klonk Lambiase weer. 'Twee clicks meer', antwoordde Verstappen direct.

Grip blijft een probleem: 'Die laatste ronde was fucked'

In de elfde ronde van de race gingen veel coureurs al naar binnen voor een eerste pitstop, maar Verstappen en Leclerc nog niet. Verstappen zette eerst zijn inhaalactie in op Leclerc en wist dat aan het einde van het rechte stuk te doen. De Monegask vocht nog terug, maar Verstappen had overduidelijk de betere exit en toen was Leclerc gezien. Verstappen zijn banden zagen er nog keurig uit, dus het leek er niet op dat hij gauw naar binnen zou gaan. Overigens hadden Lambiase en Verstappen het voor de start al over dat de tweestopper de strategie van deze race zou zijn, dus dat betekende dat Verstappen nog zeker een aantal rondes door ging rijden. 'Het gat is zeven tienden', liet Lambiase weten, die daarmee duidde op het gat naar Hamilton.

Hamilton had echter een goede pace en was aan het jagen op Norris in vrije lucht. De zevenvoudig wereldkampioen pakte net de snelste raceronde. Verstappen zakte dan ook even af en liet het gat oplopen naar zo'n twee seconden. Achter hem zat Leclerc nog steeds. 'Maar hij heeft geen DRS', zei Lambiase. 'Nee, maar ik heb ook geen grip dus die laatste ronde was echt fucked', zei Verstappen, die zich niet leek te bekommeren om Leclerc. 'De laatste ronde was 43.0 en voor Hamilton een 42,5', zei de ingenieur. Verstappen kon de pace echter weer opvoeren, want het gat met Leclerc werd groter, en ging richting de twee seconden. 'Jij rijdt nu een 42,3.' In de zestiende ronde van de race besloot Red Bull de drievoudig wereldkampioen naar binnen te halen voor zijn eerste pitstop.

Tekst gaat verder onder de foto

De race van Verstappen | Verstappens rapen waren gaar: 'Niet praten onder het remmen, fuck!'
Red Bull hanteerde een tweestopper om Verstappen naar P1 te krijgen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

De Nederlander ging de baan weer op met een verse set mediums. Hij kwam als negende terug op het circuit. 'Norris zit voor je in bocht één, Hamilton kreeg door dat hij vier ronden door moest, dus hij kan wel eens op een eenstopper staan', informeerde Lambiase. Verstappen was al een tijdje stil en was volledig gefocust op Norris, die hij al in de verte kon zien. 'Hamilton's laatste ronde was 42,8.' Hamilton kon niet langer doorrijden op zijn banden en moest dus eerder dan de doelstelling van Mercedes binnenkomen. Norris ging na zijn pitstop over op de harde band. 'Hij is vier tienden langzamer in de tweede sector', zei Lambiase. 'Norris rijdt 41,3.' Verstappen won met name tijd in de tweede sector, dus daar kon hij richting Norris rijden. Na Hamiltons pitstop was de Brit vijf seconden achter Verstappen, dus zo groot was dat gat eigenlijk niet.

Verstappen heeft volledige focus nodig: 'Niet praten onder het remmen'

George Russell zat er nog tussen, maar ook hij werd naar binnengeroepen door Mercedes. Alleen Leclerc was nog niet gestopt, de Monegask lag aan de leiding. In ronde 25 van de race ging ook Leclerc naar binnen, en was het gat tussen Norris en Verstappen nog maar iets meer dan een seconde. Verstappen had het rustig aan gedaan om de Brit binnen te hengelen. Al snel had hij DRS. Het duurde dan ook niet lang voordat de Red Bull-coureur Norris in kon halen. Hij remde diep in en zette de RB19 ernaast aan het einde van het rechte stuk, en het hielp zeker dat Norris de deur wagenwijd open had gezet. 'Hij zit nu 0,6 achter je', liet Lambiase weten toen Verstappen aan de leiding lag. Onbedreigd naar de vlag rijden was echter geen sprake van, Hamilton had de pace opgevoerd en zat opnieuw achter Norris aan.

Bovendien moest de top drie nog een keer naar binnen. 'Geef me het gat, alsjeblieft?' vroeg Verstappen. 'Één seconde, Max', antwoordde de ingenieur. Norris kwam weer binnen een seconde van Verstappen en kreeg dus DRS, Hamilton was op dat moment nog vijf seconden van beide heren verwijderd. Norris was niet van plan om zijn P1 zomaar op te geven, dus zette de Brit weer aan. De Nederlander antwoordde en vergrootte het gat weer. 'Hij heeft geen DRS meer', zei Lambiase. 'Alsjeblieft, niet praten onder het remmen', verzocht Verstappen, die zijn volledige focus nodig had om Norris van zich af te schudden. 'Oké, maar dan geef ik je het gat pas na bocht elf, ga je daarop wachten?' vroeg Lambiase. 'De windrichting verandert een beetje, Max. Update over de voorvleugel wanneer je kan. Het gat is zeven tienden.'

Verstappen had eerst iets anders te melden. 'De engine breaks zijn zo shit', zei de Nederlander geïrriteerd. 'Begrepen, Max. Update over de voorvleugel?', herhaalde Lambiase. 'Het is prima.' Verstappen had de rondes daarna even niets te melden. 'Lando is nu in de pits, Hamilton rijdt 40,0', zei de engineer. Niet veel later ging Verstappen ook naar binnen, maar bij zijn tweede pitstop ging het niet zo vlot als bij de eerste stop. Hoe dan ook zei Verstappen er niks over op de boordradio. Hij kwam als vierde terug op de baan met 1,4 seconden op Norris en de harde band onder de RB19. 'Één seconde, hij heeft geen DRS. Oh, correctie, hij heeft wel DRS', zei Lambiase, die refereerde naar Leclerc en Norris achter hem. 'Je verliest in bochten elf, twaalf, en twintig ten opzichte van Checo.' 'Ik weet het, maat. Mijn remmen zijn gewoon echt shit!', zei Verstappen. 'Het is gewoon informatie.'

Verstappen werd gered door de finishvlag: 'Dat was een lastige race'

Met nog twaalf ronden te gaan had Verstappen Norris achter zich op 2,4 seconden, en Hamilton zat daarachter. Hamilton klokte in de 44ste ronde de snelste raceronde. 'Gat is 5,8 naar hem', zei Lambiase. 'De eerste sector is niet waar we verliezen, dus pas op dat je niet gaan overpushen daar. We willen grip overhouden in de lage snelheden', ging de engineer verder. 'Gat is nu 2,8', zei Lambiase, die het gat naar Norris bedoelde. 'Niet praten onder het remmen!', riep Verstappen. 'Begrepen, Max.' In de slotfase van de race moest de Nederlander er nog even goed voor gaan zitten, hij verloor steeds meer vertrouwen in zijn remmen en daar kon Hamilton van profiteren. De Brit was zijn landgenoot al voorbij gegaan en deed een poging om het gat tussen hem en de leider in de wedstrijd te verkleinen. In de eerste instantie leek dat niet te lukken, het gat bleef ongeveer zo'n vier à vijf seconden.

'Nog zeven ronden, gat is 5,2', zei Lambiase. Hamilton begon in te lopen, vertelde de ingenieur net op het verkeerde moment, namelijk in het aanrempunt van Verstappen in bocht 1. 'Het gat is 3,6.' 'Geen gepraat onder het remmen, man! Fuck!', antwoordde Verstappen gefrustreerd, die de RB19 door de esses veegde om voor Hamilton te blijven. Ondanks de remproblemen, kwam Verstappen als eerste over de streep. 'Goed gedaan, veel plezier bij het vieren. Ik zie je vrijdag', zei Lambiase, die snel zijn spullen moest pakken om zijn vlucht te halen. 'Ja, goed gedaan, dat was een lastige race', antwoordde Verstappen. 'Goed gedaan, maat! Je 50ste en een aantal keren op rij in Amerika. Goed gedaan', zei teambaas Christian Horner. 'Mercedes ging net wat te lang met Hamilton in die eerste stint', voegde de Brit toe. 'Denk het ook, die harde band was niet zo goed.' Al met al sloot Verstappen het weekend in Austin tevreden af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws