Jolyon Palmer heeft de Grand Prix van de Verenigde Staten geanalyseerd. Vooral de start vond Palmer interessant, omdat het de zoveelste race in Austin op rij was, waarbij de coureur op P2 veel beter wegkwam dan de polesitter. Verder analyseerde de F1-analist de inhaalacties van Max Verstappen, en denkt hij dat Mercedes de kans op de winst vergooide bij de eerste pitstop.
Palmer begint zijn analyse voor F1TV door te stellen dat het belangrijk was voor het verdere verloop van de wedstrijd dat Verstappen niet gelijk bij de start naar de koppositie kon rijden. Naaste rivalen Lando Norris en Lewis Hamilton zorgden ervoor dat de opmars van Verstappen wat langer zou duren, terwijl Ferrari's Charles Leclerc al gelijk wegzakte bij de start. Palmer vraagt zich af of de poleposition bij het Circuit of the Americas wel aan de juiste kant van het wegdek zit. Volgens de analist wist iedere coureur, die aan dezelfde kant zat als Norris, die vanaf P2 vertrok, een betere start te maken dan de coureurs naast hen, die op dezelfde lijn als Leclerc vertrokken.
Volgens Palmer is er gekozen om de poleposition aan de rechterkant van het veld te laten starten, omdat daar het meeste rubber ligt. 'Maar het is niet de eerste keer (in Austin, red.) dat de nummer twee een betere start heeft dan de poleposition'. Palmer illustreert zijn argument aan de hand van beelden van de vorige twee edities van de Grand Prix van de Verenigde Staten, waarop te zien is dat ook toen de coureurs op de P2-positie de betere starts hadden dan de polesitters. 'Hoewel Leclerc de leiding aan de start verloor, zou de grotere vraag moeten zijn: moet de poleposition in Austin wel aan binnenkant zijn?'
Verstappens inhaalactie was 'op het randje'
Palmer analyseert even later de inhaalactie van Verstappen op Leclerc, waarbij de Monegask nog even van de baan ging. De analist omschreef de actie als 'goed, net racen', maar 'op het randje'. Palmer viel op dat Verstappen vlak voor zijn inhaalactie niet op topsnelheid reed achter Leclerc. De inhaalactie was 'nog niet helemaal klaar', voordat de twee samen de bocht ingingen. 'Hierdoor denk ik dat Charles (Leclerc, red.) misschien een heel klein beetje gelijk heeft dat hij (door Verstappen, red.) de baan af werd geduwd, want Verstappen komt van achteren, en houdt zijn auto maar net op de baan.' Uiteindelijk was het een kwestie van 'hard racen' en 'net op het randje van netjes', volgens Palmer.
Mercedes vergooide race met pitstopstrategie
Ook de inhaalactie van Verstappen op Norris wordt geanalyseerd, en het valt Palmer op dat Norris 'niet te hard vecht tegen zijn vriend.' Het verbaast de analist een beetje, omdat de McLaren misschien wel op dat moment het tempo had gehad om Verstappen bij te houden. Ook de pitstopstrategie van Mercedes komt voorbij, en volgens Palmer vergooide het team de kans om te vechten voor de winst door hun besluiteloosheid bij de eerste pitstop. 'Als Hamilton eerder een pitstop had gemaakt, voordat Verstappen dat kon doen, dan had hij voor Verstappen kunnen eindigen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties