christian horner oliver mintzlaff red bull racing saoedi arabie 1 helmut marko Formule 1
Formule 1

Gesprekken tussen Verstappen en kopstukken werken: 'Het gaat om behoorlijke veranderingen'

christian horner oliver mintzlaff red bull racing saoedi arabie 1 helmut marko

Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko haalt opgelucht adem na de eerste dag op het Jeddah Corniche Circuit. De Oostenrijker is positief over de resultaten van de vrije trainingen en spreekt over 'de beste vrijdag in een heel lange tijd'. Er is nog genoeg te doen, maar de progressie is geboekt. Hij legt ook wat uit over de ontwikkelingsrichting na de gesprekken in Bahrein.

Na afloop van de race in Bahrein hadden veel verslaggevers en analisten het over een 'verhit' gesprek tussen Raymond Vermeulen, Max Verstappens manager, en Marko, en zou er opnieuw een spoedvergadering plaats hebben gevonden. In Bahrein kon Verstappen niets met de auto, wat ook kwam door het ruwe asfalt. In Jeddah gaat het tot nu toe al een stuk beter, maar er is nog werk aan de winkel.

Naar verluidt is er ook in Dubai nog gesproken, waar de Thaise aandeelhouders van de Oostenrijkse renstal hun thuisbasis hebben. Marko laat weten dat de updates voor Jeddah, die deels circuitspecifiek zijn en deels te maken hebben met koeling, goed aanslaan. 'De coureurs zeiden dat de invloed groot was', zegt Marko, geciteerd door de Nederlandse tak van Motorsport.com.

'We hebben een nieuwe aanpak', gaat hij verder. 'Die in een bepaalde richting werkt. Wat betreft de details moet ik zeggen dat ik geen ingenieur ben, maar het zijn in ieder geval behoorlijke veranderingen', verzekert de Oostenrijker. In de eerste sessie van vrijdag kwam dat nog niet helemaal tot uiting, maar in VT2 ging het beter. 'We hebben niet veel veranderd, maar wel wat kleine dingetjes. Het resultaat was positief.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gesprekken tussen Verstappen en kopstukken werken: 'Het gaat om behoorlijke veranderingen'
Verstappen was nog niet tevreden, maar het gaat beter bij Red Bull in Jeddah. 

Onderdeel van een groter plan

Achter de schermen werkt Red Bull aan een groter upgradepakket, dat ze in Imola willen introduceren. Halverwege een triple header een groot pakket introduceren, is niet handig. Het gebeurt tot Imola stapsgewijs. 'We hebben hier kleine verbeteringen doorgevoerd en hopen dat hetzelfde gebeurt in Miami. Dan komt er in Imola weer iets. Het is dus niet één grote upgrade, maar stap voor stap', zegt Marko.

Volgens de 81-jarige is dat plan voortgekomen uit de gesprekken die in Milton Keynes zijn gevoerd. Na China ging Verstappen met de kopstukken om tafel op het hoofdkwartier. 'Iedereen is bijzonder open geweest tijdens die gesprekken. Mensen van alle afdelingen waren erbij betrokken. Ze hebben al hun ervaring gebruikt, ook voor de set-up die we nu hebben. We hebben niet meer zoveel vertrouwd op de data uit de simulator.'

Flexi-wings in Spanje

Red Bull probeert het lek boven te krijgen op eigen kracht, geeft Marko aan. Er wordt tevens gesuggereerd dat ze wachten op de regelwijziging omtrent flexi-wings in Spanje. 'Dat kan de hiërarchie wel iets veranderen, in theorie. Maar niemand weet het totdat we het meemaken. We zullen in ieder geval niet zomaar vertrouwen op de nieuwe regels vanaf Barcelona', zegt Marko. Met andere woorden: ze gaan niet wachten tot de concurrentie door een regelwijziging vertraagd wordt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris jeddah vrijdag mclaren 2025
Norris topte de tijdentabel van VT2 in Jeddah.

Het harde werk blijft zich voortzetten. Stukje bij beetje is het resultaat te zien. 'Dit was de beste vrijdag voor ons in hele lange tijd', vervolgt de Oostenrijker. 'We hebben verschillende afstellingen geprobeerd en voor de kwalificatieruns werkte dat goed.' Het was te zien dat Red Bull over één ronde dicht bij McLaren zat, maar vooral in de racepace nog wat tekortkwam. 'In de long runs liggen de bandenslijtage en bandentemperaturen jammer genoeg nog te hoog.'

Marko denkt dat Red Bull het waar kan maken

Om mee te doen voor poleposition op zaterdag moet Red Bull een compromis zien te vinden. 'We moeten de bandenslijtage onder controle zien te krijgen voor de race, zonder ons kwalificatietempo te schaden', zegt Marko. 'We weten wat de auto nodig heeft voor de kwalificatie, maar we moeten de bandenslijtage echt zien te verminderen voor de race. Ik denk dat het mogelijk is.'

Marko geeft aan dat het beeld er dit keer op vrijdag al wat positiever uitzag omdat de motorstanden al waren opgeschroefd. Normaal doet Red Bull dat pas op zaterdag, maar dit weekend dus niet. 'We kunnen niet de hele tijd gokken', zegt Marko. 'We willen harde data. Dat hebben we in Bahrein overigens ook gedaan', zegt Marko over het opendraaien van de motor. Dit circuit ligt onze auto beter, maar we hebben ook gewoon vooruitgang geboekt.'

Een plek op de eerste startrij zit er wellicht niet in, maar de tweede startrij wel. 'De McLarens zijn erg snel. Ze zitten er ook meteen bovenop zodra ze een ronde beginnen, want niemand is zo snel in sector 1. Die auto is bloody fast!' zegt de Oostenrijker. 'De auto heeft nog steeds niet de balans die we graag willen, maar we hebben wel een stap gezet. McLaren heeft een auto die overal werkt en wij moeten het gat dichten, maar over één snelle ronde zijn we zeker dichterbij gekomen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws