Max Verstappen heeft de openingsdag in Saoedi-Arabië als derde afgesloten. Het is voor het eerst in 2025 dat een Red Bull Racing-coureur de top zes haalt in deze belangrijke trainingssessie. Verstappen is dan ook overwegend positief, al deelt hij wel een zorgpunt met het oog op de rest van het weekend.
'We hebben verschillende dingen geprobeerd met de auto', legt Verstappen uit voor de microfoon van Formula1.com. Christian Horner gaf na de eerste vrije training al aan dat Verstappen en Yuki Tsunoda ook verschillende dingen uitprobeerden. Daarbij is het belangrijk dat Red Bull nu twee coureurs heeft, die op een hoog niveau presteren. De Japanner gaf het grootste deel van de dag slechts enkele tienden toe op Verstappen.
Simulator onbetrouwbaar
Red Bull kan daarnaast niet op de simulator vertrouwen, nu de correlatie nog altijd niet goed is. Daarom probeert het team in de vrije trainingen zoveel mogelijk data te verzamelen vanaf het circuit zelf. In de eerste vrije training leverde dat nog niet al te veel succes op, toen de Red Bull-coureurs de sessie als negende en tiende afsloten. Daarbij moet wel gezegd worden dat Verstappen in tegenstelling tot veel andere coureurs maar één snelle ronde op de zachte banden reed.
Dat was ook in de tweede vrije training het geval. In die ene snelle ronde kwam Verstappen tot op twee tienden van de snelste man, Lando Norris. 'We hebben geprobeerd een andere kant op te gaan en daar hebben we veel van geleerd', zo geeft Verstappen toe dat hij blij is met de nieuwe keuzes die Red Bull qua afstelling maakte. Het is de eerste keer in 2025 dat Verstappen dusdanig tevreden overkomt na de eerste dag van het weekend.
Probleem in de racesimulatie
Verstappen waarschuwt er echter voor dat Red Bull de focus nog niet kan verliezen. 'We staan nog steeds niet waar we willen staan', zegt hij met een verwijzing naar de McLaren-coureurs. 'Allereerst kijk je naar de gaten, maar uiteindelijk moet je kijken naar je eigen gevoel en wat je in de auto voelt. Het is ietsjes beter, maar de long runs waren nog erg lastig voor ons.' Verstappen werkte als enige coureur een lange racesimulatie af.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De wereldkampioen gebruikte daarbij de mediumbanden, maar had last van oververhitting en bandendegradatie. Gezien de kortere racesimulaties van andere coureurs is het lastig om te zeggen of andere teams die problemen ook hebben. Verstappen deed aan het einde van de sessie nog een oefenstart op de zachte banden, wat er mogelijk op wijst dat hij in de race de zachtste bandencompounds wil proberen.
In Bahrein werkte de hardste compound nog voor geen meter bij Verstappen, al was dit de C1-band. Daarnaast was het circuit en het asfalt totaal anders. Verstappen geeft dan ook aan dat hij de vrijdag moeilijk kan vergelijken met het weekend in Bahrein. 'Het voelt anders, omdat het een andere baan is en er andere gripniveaus zijn.' Het asfalt in Bahrein is 22 jaar oud, terwijl het circuit in Jeddah pas aan het einde van 2021 geasfalteerd werd.
Daarnaast wordt het Jeddah Corniche Circuit gekenmerkt door snelle bochten, waar het circuit in Bahrein juist bekendstaat om de langzame bochten. 'De afstelling is ook compleet anders, dus het is lastig vergelijken. Het is wel duidelijk dat we sneller willen zijn', herhaalt de Limburger, die zich uiteindelijk op de kwalificatie richt. 'Het is lastig om te zeggen wat morgen haalbaar is. De McLarens zijn het sterkste en vanuit ons is er nog genoeg werk te doen en dingen te begrijpen.' Verstappen lijkt momenteel wel de grootste uitdager van McLaren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties