si202310210001 hires jpeg 24bit rgb Formule 1
Formule 1

Boordradio's vrijdag GP Verenigde Staten | Verstappen overduidelijk gefrustreerd: 'Lekker bezig, man!'

si202310210001 hires jpeg 24bit rgb

Ook tijdens het Grand Prix-weekend in Austin kunnen de teams zich weer klaarmaken voor een sprintweekend. De enige vrije training en kwalificatie werden op de vrijdag al verreden, maar deze verliepen niet voor iedereen even soepel. Aston Martin kwam met een probleem te zitten, er ontstond veel frustratie door verkeer op de baan en ook Max Verstappen had het knap lastig met de track limits. F1Maximaal zet de leukste boordradio's van de vrijdag in Texas op een rijtje.

Niet iedereen had het op de vrijdag even makkelijk, maar Aston Martin had overduidelijk de meeste pech aan de start van het weekend. Vlak na het begin van de enige vrije training dit raceweekend ontstonden de problemen bij de Britse renstal, want linksvoor bleek het één en ander oververhit te raken. Het verlossende woord voor Lance Stroll volgde al snel toen het team via de onboard-camera vlammen zag ontstaan. 'We moeten terug de pitstraat in, we hebben een probleem linksvoor. Koel je remmen af en rijdt een rechte lijn, en stuur dan heel voorzichtig de pitstraat in. Ik herhaal: gebruik je remmen niet tot het echt nodig is!'

Terwijl de wereld voor de Aston Martin-coureurs stil leek te staan, ging de chaos op de baan onverstoorbaar door. Enkele coureurs reden elkaar hier en daar wat in de weg, en vooral Carlos Sainz leek het even aan zijn hart te krijgen toen hij tijdens een snelle ronde bijna bij Lando Norris achterop knalde. 'Oh mijn hemel, Lando rijdt daar! Volgens mij had hij me niet gezien maar ik reed hem bijna aan!'

gp2318 113956 u1a7250
Aston Martin had het niet makkelijk op de zaterdag in Austin. (Foto: Aston Martin F1)

Ook kwalificatie verliep niet zonder kleerscheuren voor de meesten

De training verliep toch nog relatief rustig in vergelijking met de chaos tijdens de kwalificatie. Geheel onlogisch is dat verder niet, want als het er echt op aankomt loopt de adrenaline natuurlijk hoog op. Toch bleven de boordradio's van Max Verstappen nog dicht bij wat we van hem gewend zijn. Ingenieur Gianpiero Lambiase riep tijdens Q1 kort over de boordradio dat de Nederlander nog een tandje bij moest zetten. 'We denken dat je huidige tijd misschien niet genoeg gaat zijn, dus je weet wat je moet doen.'

Aan al het moois komt uiteindelijk een einde, en dat is in de Formule 1 niet anders. Aston Martin leek er niet in geslaagd te zijn de problemen van de training op te lossen, en dus haalden Stroll en teamgenoot Fernando Alonso Q2 niet. 'Ik ben bang dat we er met beide auto's uit liggen,' hoorde Stroll over zijn boordradio. De Canadees reageerde er verder niet op, maar dat kan over Nico Hülkenberg niet gezegd worden. 'We liggen eruit, helaas,' klonk het over de boordradio van de Duitser. Zijn reactie was duidelijk: uit frustratie sloeg hij enkele keren op zijn stuur voordat hij terugkeerde in de pitstraat.

Verkeer op de baan bleek ook tijdens de kwalificatie een probleem, want meerdere malen klonk er een klaagzang over de boordradio. Zo kwam Sainz Yuki Tsunoda tegen in bocht vijftien, en daar was de Spanjaard niet blij mee. 'Tsunoda ging gewoon niet aan de kant in bocht vijftien! Hij forceerde me van de lijn. Hij moet echt beter opletten, dit moeten we melden!' Ook voor Lando Norris zat het uiteindelijk niet mee toen zijn rondetijd verloor door track limits, maar volgens de Brit kwam het voornamelijk door het verkeer. 'Ja, ik kreeg te maken met verkeer! Daardoor werd ik buiten de baan gedwongen, maar hij had genoeg ruimte voor zich! Hij kwam gewoon te ver naar buiten.'

si202310200991 hires jpeg 24bit rgb Max Verstappen, kwalificatie GP USA 2023 op het Circuit of the Americas
Ook Verstappen kreeg voor het eerst in tijden weer serieus te maken met track limits. (Foto: Red Bull Content Pool)

Verstappen loopt poleposition mis track limit

Ook voor Verstappen zat het dus niet mee tijdens de kwalificatie. Hij verloor zijn rondetijd door een track limit én werd naar eigen zeggen gehinderd door teamgenoot Sergio Pérez. De frustratie spatte er vanaf over de boordradio. 'Lekker bezig, man. Hartstikke lekker bezig, potverdorie! Wat gebeurde er in hemelsnaam in die laatste bocht?' De reactie van de Nederlander is ongetwijfeld begrijpelijk, maar helaas voor hem veranderde het weinig aan de situatie.

Het werd nog erger toen hij erachter kwam dat hij ook zijn poleposition weer kwijt was door een track limit, maar de één zijn dood is de ander zijn brood. Door de track limit slaagde Charles Leclerc er namelijk voor de eerste keer dit seizoen in zoden aan de dijk te zetten en er met poleposition vandoor te gaan, maar zijn ingenieur bezorgde hem eerst nog een overbodige hartverzakking. 'Rondetijd verwijderd voor Verstappen,' klonk het over de boordradio van de Monegask. 'Jeetje, zeg eerst een naam voordat je met dit soort nieuws aan komt zetten! Ik kreeg er bijna een hartverzakking van!' Gelukkig was het al snel eind goed al goed voor Leclerc.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws