Wie ingeschakeld heeft bij de meest recente Grand Prix van Italië heeft zich niet verveeld. Wat een saaie een-twee voor McLaren leek te worden, mondde uit in een mooie strategische wedstrijd, waarin Charles Leclerc met zijn rauwe pace de effectieve pitstopstrategie van Ferrari tot een zege om wist te toveren. Daarvoor staat hij deze week aan de top van de cijfertabel van de redacteuren van F1Maximaal.nl. Wie er verder in de smaak gevallen zijn, lees je hieronder, met toelichting voor enkele speciale gevallen.
Leclerc geeft tifosi een cadeautje op Monza - 9,6
Na Lando Norris te verschalken bij de start lag Leclerc op koers voor een mooie podiumfinish. Zodra de McLarens voor de tweede keer driftig banden wisselden, hield Leclercs team het hoofd koel en poogden ze een eenstopper. Mede dankzij het feit dat de Ferrari in Monza bijzonder lief voor de banden was, won hij de thuisrace van zijn team. 'En daar kan eigenlijk geen enkele fan boos of geërgerd op reageren', vindt voormalig hoofdredacteur Christian Moerman.
'Ferrari zien winnen in Monza, dat is altijd mooi. De enorme horde fans die zich na afloop rond het podium verzamelt wanneer Ferrari er wint, is prachtig. Ferrari heeft de zege bovendien volledig aan Leclerc te danken. Zijn start was nagenoeg perfect en zijn pace én bandenmanagement waren goed genoeg om McLaren van de overwinning te houden. Grote klasse en zeker de hoogste klassering van het weekeinde waard', stelt Moerman.
Albon scoort knap punten voor Williams, en Colapinto kent een uitstekend debuut - 8,4 en 8,0
'Alexander Albon heeft in Italië wederom getoond uit welk hout hij gesneden is', steekt Moerman van wal. 'Bij Red Bull Racing liet hij jaren geleden als teamgenoot van Max Verstappen weinig zien, maar in de kartklassen reed hij zijn collega's gewoon om de oren. Geen wonder dat wanneer hij in staat is om punten te scoren voor Williams hij dat dan ook niet nalaat. Het is gewoon een goede coureur.'
Albon gebruikte de goede rechtelijnsnelheid van de Williams om twee punten te scoren - één daarvan werd hem in de schoot geworpen door de tijdstraf van Kevin Magnussen, maar dat maakt de prestatie niet minder waardevol. 'Williams moet in de achterhoede elke mogelijkheid benutten, en heeft dat op Monza gedaan. Dit is, net als het winnende Ferrari, een illuster team met een hoge gunfactor. Hopelijk kan Albon dit nog een paar keer laten zien dit jaar.'
We mogen de andere Williams-coureur niet vergeten. Franco Colapinto debuteerde afgelopen weekend. Aan de negende eindklassering van Albon is af te lezen dat er veel snelheid in de Williams zat, maar als rookie zonder ook maar enige Grand Prix-ervaring in een Formule 1-bolide de twaalfde plek pakken in een Williams, dat doen weinigen hem na. 'Zeer indrukwekkend, moet ik toegeven, en dat van een coureur waar ik zelf niet bijzonder veel van verwachtte', geeft Moerman toe.
'Kijkend naar zijn resultaten in de Formule 3 en de Formule 2 is Colapinto een prima coureur, maar geen enorme uitblinker. Ik had dan ook verwacht dat hij meer op het niveau van Logan Sargeant zou zitten. Een twaalfde plek in je eerste Formule 1-race ooit, en dan ook nog in een Williams, dat getuigt van talent', aldus het perspectief van Moerman. 'Het geeft enerzijds Williams hoop voor het restant van het seizoen, en geeft anderzijds een mooi signaal af richting de rest van de grid dat de juiste talenten ook op het hoogste niveau gewoon mee kunnen draaien. Well done Franco, maar ook teambaas James Vowles en Williams zelf.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen kan kwakkelend Red Bull niet naar een podiumplek tillen - 8,1
Verstappen was het hele weekend al zichtbaar geïrriteerd met hoe Red Bull presteerde. Na een dramatische kwalificatie, waarin hij op P7 eindigde, gaf hij aan dat het team dat volledig aan zichzelf te danken had. Het geduld lijkt op, al was daar op het circuit weinig zichtbaar van. 'Zijn eerste meters waren prima, meteen pakte hij P6. Daarna was het oprecht de race maar gewoon uitrijden, met nog een kort intermezzo waarin hij Norris misschien anderhalve seconde wist te vertragen.'
'Verder was de Red Bull niet vooruit te branden. Er zat zó weinig snelheid in de bolide dat zelfs Verstappen er zich geen raad mee wist. Dan moet je het als team ver laten komen, want we weten dat wanneer het materiaal meezit, Verstappen sowieso om een podiumplek strijdt. Typerend voor het dramaweekend van Red Bull vind ik vooral de tweede stint van de Italiaanse Grand Prix', zo uit Moerman zich kritisch op de renstal uit Milton Keynes.
'Verstappen reed op vers, middelhard rubber. Met de geel omrande mediums wist hij niet eens dichter bij Lewis Hamilton te komen. Hamilton reed op harde banden van zes ronden oud. Met andere woorden: Hamiltons banden waren ouder, hoewel uiteraard nog niet echt versleten, maar ook nog eens een compound harder dan die van Verstappen. Desondanks lukte het Verstappen gewoon niet om ook maar iets van de voorsprong van veertien seconden van de Mercedes-coureur af te snoepen. Dat kan écht niet.'
Lees ook
Wolff benoemt Verstappen-factor in Red Bull-analyse: 'Een van de slechtste races in jaren'
Berger leeft met Verstappen mee: 'Max is een bijzonder figuur in deze industrie'
Cijfers GP Italië
Coureur | Cijfer |
1. Charles Leclerc | 9,6 |
2. Oscar Piastri | 8,7 |
3. Alexander Albon | 8,4 |
4. Carlos Sainz | 8,2 |
5. Max Verstappen | 8,1 |
6. Franco Colapinto | 8,0 |
7. Lewis Hamilton | 7,9 |
8. Lando Norris | 7,4 |
9. Sergio Pérez | 6,9 |
10. George Russell | 6,3 |
11. Fernando Alonso | 6,1 |
12. Kevin Magnussen | 6,0 |
13. Esteban Ocon | 5,4 |
14. Pierre Gasly | 5,3 |
15. Daniel Ricciardo | 4,8 |
16. Nico Hülkenberg | 4,6 |
17. Yuki Tsunoda | 4,4 |
18. Lance Stroll | 3,6 |
19. Valtteri Bottas | 3,4 |
20. Zhou Guanyu | 2,8 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties