Ziggo Sport-analisten Robert Doornbos, Rick Winkelman en Renger van der Zande bespreken de eerste twee vrije trainingen van de Grand Prix van Las Vegas. Red Bull Racing werd vooral besproken, aangezien het team 'de verkeerde vleugel' bij zich zou hebben. Helmut Marko legde dan ook uit dat het niet ideaal is dat de kampioensformatie geen kleinere, plattere vleugel had om mee te nemen. Doornbos en Winkelman wijzen naar Sergio Pérez.
Na de tweede vrije training werd er veel over gespeculeerd dat Red Bull 'de goede vleugel zou zijn vergeten', maar het werd al snel duidelijk dat dat niet het geval was. De Oostenrijkse renstal heeft in Monza met een soortgelijke vleugel gereden, waarbij Max Verstappen al aangaf dat er geen andere specificatie beschikbaar was omdat het team in andere dingen wilde investeren. Vanwege de budget cap zou het niet meer mogelijk zijn om een circuitspecifieke achtervleugel te ontwikkelen voor circuits als Monza en Las Vegas. Met de lange rechte stukken is het echter wel handig om een specificatie te hebben waarmee de auto zo min mogelijk last heeft van drag. De topsnelheid van Red Bull was dan ook niet fantastisch.
Marko liet weten dat ze de vleugel aan het trimmen waren. 'Het is ook deels de magie van de media', begint Doornbos in het Race Café van Ziggo Sport. 'Zij maken van een mug een olifant, en Marko is dan ook niet heel subtiel. Wat je doet op een stratencircuit, is de vleugel maximaal afstellen en gaan voor een low downforce configuration. Ferrari heeft hierin haar eigen vleugel ontwikkeld. Ieder team is dit weekend wel met een update gekomen, behalve Williams. Ze hebben allemaal gefocust op een speciale vleugel voor Las Vegas, maar die vleugel die Red Bull heeft is helemaal uitgesneden met een figuurzaag. Ze hebben gewoon ouderwets een lijntje getekend en staan zagen', wijst Doornbos aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Doornbos twijfelt aan aanpassingen
Red Bull heeft tussen VT1 en VT2 de vleugel aangepast, waardoor de Gurney flap, een flap op het hoofdgedeelte van de achtervleugel, er al niet meer op zit. Het ging daardoor wel wat beter tijdens VT2, maar dat was niet aan de tijdentabel te zien vanwege het programma dat Red Bull reed. 'Het is nog steeds niet genoeg, want ze staan zeventiende en negentiende', concludeert Doornbos echter wel. 'Er is nog steeds niet genoeg topsnelheid, dus ik denk niet dat ze bovenaan mee gaan doen. Zoals Max het voelt: het is niet anders.' Van der Zande kaart aan dat het gezien de omstandigheden ook interessant is dat Mercedes het opeens zo goed doet. De afstellingen van de auto genereerden meer temperatuur in de banden.
Daardoor topte Lewis Hamilton beide trainingen op donderdagavond. 'Die Mercedes is veel stijver, en dat komt omdat ze altijd dat probleem hebben met porpoising. Daarom moet die auto veel stijver afgesteld worden. 'Ze hebben daarom dus veel meer energie op de banden en meer grip onder koude omstandigheden.' Winkelman wil daarbij wel vermelden dat de omstandigheden van de donderdag een uitzondering waren. 'Het ging tijdens de tweede vrije training met Red Bull wel beter, maar daarvoor gelden: de omstandigheden waren zo extreem, veel extremer dan de rest van het weekend. En over die achtervleugel: het is ook een probleem qua budget cap, want zij kunnen niet zomaar een nieuwe achtervleugel ontwikkelen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Van der Zande blijft positief: 'Is wel Max in de auto'
Doornbos ziet ook direct de reden waarom Red Bull geen ruimte meer binnen de financiële regels heeft om een vleugel te ontwikkelen. 'Ik denk dat Pérez daar een rol in heeft gespeeld. Hij heeft veel schade gereden.' In het Brokkenpiloten-kampioenschap staat Pérez momenteel op P2, hij is in Brazilië ingehaald door Alexander Albon die zijn Williams compleet afschreef. Pérez heeft in totaal 4,68 miljoen euro aan schade gereden, wat een behoorlijke hap uit het budget is wat in een nieuwe achtervleugel had gestopt kunnen worden.
'Ja, het is wel een probleem dat je minder kan ontwikkelen, omdat je zoveel auto's hebt afgeschreven', peinst Van der Zande, die het ondanks een gebrek aan een circuitspecifieke vleugel nog wel positief inziet voor Verstappen in Las Vegas. 'Weet je, we denken wel dat hij langzaam is, maar de motoren zijn naar beneden geschroefd, beetje problemen met topsnelheid en vermogen, maar we hebben wel Max in de auto', knipoogt Van der Zande.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties