Buitenlandse media kritisch op 'respectloze' Verstappen: 'Iets meer bescheidenheid zou op zijn plek zijn' Formule 1
Formule 1

Buitenlandse media kritisch op 'respectloze' Verstappen: 'Iets meer bescheidenheid zou op zijn plek zijn'

Buitenlandse media kritisch op 'respectloze' Verstappen: 'Iets meer bescheidenheid zou op zijn plek zijn'

Max Verstappen wist niet meer dan een zesde plek uit het vuur te slepen in Italië. Dat had grotendeels te maken met de beperkingen van zijn zwak presterende RB20. De buitenlandse media stonden dan ook voor de uitdaging om de wereldkampioen een rapportcijfer te geven na het lastige weekend. Opvallend genoeg was men in Duitsland - waar Verstappen vaak op een voetstuk wordt gezet - nog het meest kritisch.

La Gazzetta dello Sport (Italië) - 7

Bij het Italiaanse La Gazzetta dello Sport was het feest na de zege van Charles Leclerc in Monza. Doorgaans is de Formule 1 bij de Italiaanse sportkrant rond pagina 50 terug te vinden. Ditmaal werd de voorpagina gevuld met een afbeelding van een feestende Leclerc, en volgden de cijfers voor de coureurs al op de tweede pagina. Niet geheel verrassend kregen zowel Leclerc als Ferrari een 10. Carlos Sainz ontving een 7,5. 'Hij wilde deze zege met alles wat hij in zijn macht had', zegt de krant over Leclerc.

'Leclerc geloofde in de overwinning, ook al startte hij vanaf de tweede rij. Hij reed het zijn hart en met zijn hoofd. Om de McLarens te verslaan door maar één pitstop te maken, was geweldig bandenmanagement vereist. Charles was magisch', schrijft het medium. 'Nu wacht Lewis Hamilton op hem voor de grootste uitdaging in het rood.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton charles leclerc ferrari 2023
Wie gaat dit titanenduel winnend afsluiten?

Verstappen kreeg een 7 in het Zuid-Europese land. 'Hij houdt Red Bull drijvende. Het team is nu het vierde team in de pikorde.' De Italianen beschreven de situatie van Verstappen op passende wijze. 'Hij is van een alles winnende kannibaal getransformeerd tot een accountant, maar dat is ook nodig om de titel te pakken', luidt de uitleg bij het cijfer van Verstappen, die nog acht weekenden lang flink zal moeten rekenen.

The Race (Groot-Brittannië) - 4e plek

Journalist Edd Straw van The Race deelt geen cijfers uit aan de coureurs, maar rangschikt ze van goed naar slecht. De Brit gaf de winst uiteraard aan Leclerc, en had verder podiumplekken ingeruimd voor Alexander Albon (negende in de race) en Oscar Piastri (tweede in de race). Verstappen viel met een vierde stek net buiten het podium, maar Straw vond dus wel dat de Nederlander het goed gedaan had. 'Gezien de beperkingen van Red Bull, is het lastig om te zeggen dat Verstappen meer had kunnen doen', weet Straw.

De Brit wijst wel enkele minder overtuigende punten van Verstappen aan. 'Zijn snelheid in Q3 had wel beter kunnen zijn, zelfs met het chronische onderstuur bij de RB20, waarmee Sergio Pérez voor hem door de grindbak reed bij het uitkomen van de tweede Lesmo-bocht. Hij finishte zesde in de vierde snelste auto, in een race waarin hij licht benadeeld werd door een motorprobleem, en hij verloor tijd bij een langzame pitstop. Hij deed wat hij kon doen.' Straw zette Hamilton en Lando Norris op de plekken vijf en zes, voor Franco Colapinto en Carlos Sainz. Sergio Pérez werd negende: 'Hij miste dat beetje extra dat Verstappen wel had', concludeert Straw.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

monza italie zondag max verstappen 1131 pitstop
Verstappen stond 6,2 seconden stil bij zijn eerste pitstop.

Auto Motor und Sport (Duitsland) - 7

Michael Schmidt, journalist van het Duitse Auto, Motor, und Sport, gaf ook de perfecte score aan Leclerc. 'Leclerc won de Italiaanse Grand Prix met zijn voet op het gaspedaal, maar ook met zijn hoofd. De Ferrari-coureur beloonde zichzelf met een tweede Monza-zege dankzij uitstekend bandenmanagement. Soms hoef je niet het snelste te zijn om te winnen. Dan moet je je hoofd gebruiken. De McLaren-coureurs hadden de snelste auto in Monza, maar ze moesten twee pitstops maken.'

'Leclerc hield de McLarens altijd binnen bereik, en deed vervolgens wat niemand voor mogelijk hield', schrijft de Duitser. 'Nadat Norris en Piastri voor een tweede bandenwissel de pitstraat inreden, bleef Leclerc buiten. Hij had een voorsprong van 18,5 seconden in vijftien ronden tijd, en hield 2,5 seconden over. Zijn bandenmanagement was van wereldklasse. Zo is hij de enige die het hoogste cijfer verdient', vindt Schmidt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

finish charles leclerc ferrari 28 sunday monza 2024 podium 34 sunday monza 2024
Leclerc beleefde een droomdag.

Auto Motor und Sport gaf wel negens aan Oscar Piastri, Carlos Sainz, en Alexander Albon. Verstappen kreeg een 7. 'Coureurs zijn van hun auto's afhankelijk, en daar komt Verstappen nu ook achter. Het is zelden vertoond dat de Nederlander zo weinig kansen had. Een alternatieve strategie met de harde banden aan het begin was ook geen succes. Tot overmaat van ramp ging de pitstop verkeerd. Verstappen stond 6,2 seconden stil bij zijn eerste stop.'

Schmidt heeft ook enige kritiek op de Limburger. 'Verstappen haalde zeker het maximale uit zijn Red Bull, maar ondanks alle problemen met de balans van de auto, was het verschil met Pérez ongewoon klein.' Dit verschil was uiteindelijk ruim veertien seconden. 'De Nederlander was te respectloos richting zijn team', vindt de journalist. 'Hij noemde zijn Red Bull een 'monster'. Hij moet zich herinneren dat het team hem twee jaar lang misschien wel de beste Formule 1-auto ooit gaf. Iets meer bescheidenheid zou op zijn plek zijn.'

Autosport (Groot-Brittannië) - 6

Het Britse Autosport was misschien niet zo kritisch als Auto, Motor, und Sport, maar gaf Verstappen wel een lager cijfer: een 6, één punt hoger dan Sergio Pérez. Charles Leclerc ontving een 10, een cijfer dat Autosport maar zelden uitdeelt. Het Britse medium zag een machteloze Verstappen: 'In de kwalificatie had hij het heel zwaar, en hij startte dan ook slechts als zevende. Hij verloor terrein ten opzichte van Hamilton in de openingsronden vanwege een periode van graining, en kon niet compenseren voor een langzame pitstop in een tweede stint op harde banden.'

Ook de laatste stint van Verstappen overtuigde niet. 'In zijn laatste stint op mediumbanden verloor hij tijd op het Mercedes-duo, dat met de harde banden reed. Hij deed wat hij kon in het titelgevecht door te verdedigen tegen Lando Norris, maar kon uiteindelijk weinig uitrichten.' Autosport benoemde het motorprobleem van Verstappen niet, waarmee hij twintig kilometer per uur aan topsnelheid verloor.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws