Peter Windsor is flink geschrokken van de prestaties - of beter gezegd, het gebrek daaraan - van Red Bull Racing in Monza. Met een zesde plek voor Max Verstappen werd duidelijk dat de constructeurskampioen geen enkele aanspraak maakte op de top vijf. Verstappen profiteerde daarbij ook nog van tijdverlies van George Russell in de beginfase van de race. Windsor maakt zich zorgen over de motorische situatie van Red Bull.
Niet alleen Red Bull had het lastig in Italië. Ook Mercedes, dat voor de zomerstop nog in topvorm was, heeft het na de zomerstop duidelijk lastiger. 'Hamilton had een vrij eenzame race. Het was niet bepaald een indrukwekkende race van Mercedes', geeft Windsor aan in zijn analyse van de race op YouTube. 'Ze waren duidelijk langzamer dan Ferrari, en hadden net voldoende over om Red Bull te verslaan, al zegt dat niet echt veel. Het zegt vooral heel veel over het niveau van Red Bull-Honda', concludeert de 72-jarige. 'Max deed het wel goed. Hij haalde vanuit zijn positie alles uit de auto.'
Groot verlies aan topsnelheid
Verstappen verloor met zijn zesde plek slechts acht punten. 'Als je aan het kampioenschap denkt, heeft hij de schade goed weten te beperken. Hij wist wat punten te pakken, en Charles Leclerc en Oscar Piastri hielden punten bij Lando Norris weg, de naaste belager van Max in het kampioenschap. Voor Max had de dag dus nog veel slechter kunnen uitvallen.' Verstappen heeft nog 62 punten voorsprong, maar zal in de toekomst hoger moeten eindigen om de concurrentie op afstand te kunnen houden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Hij werd ook beïnvloed door een clipping problem', zo wijst Windsor op de elektrische componenten van de motor. 'Ze verloren vermogen in een groot deel van de race. Max had een topsnelheid van 317 of 318 kilometer per uur. Aan het einde van de race wist hij weer zo'n 338 kilometer per uur te halen', deelt Windsor, die daarmee aangeeft dat Verstappen behoorlijk in het nadeel was. Verstappen beklaagde zich hierover bij zijn mediaverplichtingen na de race.
Zorgen over Honda
'Max verloor dus veel tijd, terwijl hij had kunnen inlopen op Lewis Hamilton', vertelt de Brit over de laatste stint. 'Dat kwam door een gebrek aan vermogen. Als je een race moet hebben waarbij je minder vermogen hebt, en waarin je langzaam moet zijn op de rechte stukken, is het misschien niet zo slecht dat dit gebeurt in een race waarbij je toch niet in de top drie eindigt. Ik moet wel zeggen dat ze sowieso al een extra motor hebben ingezet', aldus Windsor over Verstappen, die in België een mogelijke overwinning liet schieten vanwege een gridstraf.
'Nu hebben ze weer vermogensverlies in de Italiaanse Grand Prix. Je moet je toch zorgen beginnen te maken over de situatie met de Honda-krachtbron', vindt Windsor. 'Ze zeiden dat het een clipping problem was. Of dit een chronisch probleem was, moeten we afwachten', zegt de 72-jarige over de situatie waarbij Verstappen aan het einde van de rechte stukken niet meer over het elektrische deel van het motorvermogen beschikte.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waar Verstappen nog als zesde eindigde, kwam Pérez niet verder dan P8. 'Russell reed erg sterk, nadat hij al vroeg veel tijd verloor vanwege het halen van een nieuwe voorvleugel. Hij eindigde als zevende, achter Max Verstappen, en wist Sergio Pérez nog in te halen. Pérez liet zijn mediumbanden veel sneller verslijten dan Max. Dat komt ook door de manier waarop hij rijdt', zegt de analist. 'Hij belast de linkervoorband veel zwaarder dan Max. Aan het begin van de race hield hij Max nog redelijk bij op de harde banden, maar met de mediumbanden viel hij gewoon weg. Dat ligt volgens mij echt aan zijn rijstijl.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties