F1-analist waarschuwt Red Bull: 'Pakket met minder downforce kan die problemen verergeren' Opinie
Opinie

F1-analist waarschuwt Red Bull: 'Pakket met minder downforce kan die problemen verergeren'

F1-analist waarschuwt Red Bull: 'Pakket met minder downforce kan die problemen verergeren'

Formule 1-analist Mark Hughes zag meerdere teams worstelen tijdens de eerste twee sessies op het koude asfalt van Las Vegas. Net als vorig jaar racen de coureurs richting de winterperiode in de woestijnstaat, waar het met name in de avonden en de nachten behoorlijk koud kan worden. Max Verstappen klaagde dan ook veelal over een gebrek aan grip. Hughes hoopt dat Red Bull Racing dan niet overweegt om op een configuratie over te gaan met nog minder downforce.

Het griparme wegdek, dat op sommige delen van het circuit bijna gepolijst leek te zijn, gecombineerd met de bandendruk opgelegd door Pirelli, achtervleugels met weinig downforce en een baantemperatuur van ongeveer twaalf graden, leek het alsof de coureurs over het asfalt aan het zweven waren. De banden wilden het oppervlak totaal niet 'grijpen', en de temperaturen konden er maar moeilijk inkomen vanwege de lange rechte stukken, waarop de banden ontzettend snel afkoelen. 'De coureurs meldden dat ze nauwelijks konden voelen waar de grens van de grip lag, vooral bij het remmen, en veel gebruik werd gemaakt van de uitloopstroken', schrijft Hughes bij The Race. Dit gebeurde tijdens hetzelfde dagdeel waarop op vrijdag de kwalificatie plaatsvindt.

'Hoewel de baan nog wat kan verbeteren naarmate er meer rubber wordt gelegd, is het waarschijnlijk dat het een incidentrijke sessie zal zijn', voorspelt de Brit. 'Hamilton voerde in beide trainingen de tijdenlijst aan. Het is niet de eerste keer dat Mercedes goed presteert in koele omstandigheden, denk aan Silverstone en Spa, en de auto leek uitstekende tractie te hebben. Dit wijst op een auto die meer bandentemperatuur genereert dan de concurrent op een dag waarop dat moeilijk te bereiken was', vervolgt de analist. 'Russell zat niet ver achter Hamilton. Hoewel hij zijn beste ronde niet perfect aan elkaar wist te knopen, hield hij de banden tijdens de racesimulatie beter in stand dan zijn teamgenoot.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

F1-analist waarschuwt Red Bull: 'Pakket met minder downforce kan die problemen verergeren'
Mercedes was behoorlijk snel onder koele omstandigheden in Las Vegas.

Red Bull worstelt met de banden

Bij Red Bull ging het genereren van temperatuur in de banden iets minder makkelijk. 'Ze waren tevens zwaar benadeeld door de rode vlag in de tweede vrije training', schrijft Hughes. 'Verstappen en Pérez hadden net hun eerste set zachte banden gemonteerd toen de sessie werd onderbroken. Door tijdgebrek moesten ze direct overschakelen op de long runs en de mediums. De tijden, P17 en P19, in de rangorde zeggen dan ook niets.' Red Bull-topadviseur Helmut Marko kaartte ook al aan dat er helaas geen tijd meer was om wat runs op de softband te doen. Over de data uit de long runs waren ze nog niet helemaal tevreden, maar het leek er wel op dat ze enigszins competitief mee kunnen doen. Het hangt af van de aanpassingen die Red Bull nog door gaat voeren.

'Hoewel de topsnelheid van Red Bull laag was, zou een pakket met minder downforce de problemen met de banden nog erger kunnen maken', waarschuwt Hughes. Marko liet weten dat ze bezig waren om de te grote achtervleugel die ze mee hadden genomen wat te trimmen om er een kleinere, plattere vleugel van te maken. De vleugel waarmee ze op donderdagavond reed veroorzaakte problemen met drag. Op circuits met lange rechte stukken willen de teams uiteraard voorkomen dat een achtervleugel met wat meer downforce de topsnelheid de das omdoet. Echter kan wat meer downforce er ook voor zorgen dat de banden sneller op temperatuur komen. Verdere aanpassingen kunnen er dus voor zorgen dat de grip de rest van het weekend ver te zoeken blijft.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen redbullracing 2024 las vegas vrijdag
Verstappen kon de grip moeilijk vinden.

McLaren presteert gelijk aan Mercedes

'McLaren presteerde vergelijkbaar met Mercedes: redelijke kwalificatiesnelheid, maar slechte degradatie van de voorbanden verstoorde de lange runs van Norris', vervolgt Hughes dan over het team dat haar eerste plek in het constructeurskampioenschap graag wil behouden. Norris gaf het zelf ook al aan dat het tijdens de racesimulatie niet helemaal ging zoals gehoopt. 'Norris was wel bijna tien kilometer sneller dan Hamilton en Sainz door bocht twaalf, maar McLaren zal mogelijk concessies moeten doen in bochtensnelheid om de racesnelheid te verbeteren. Piastri had pech toen zijn ronde op zachte banden werd afgebroken door de rode vlag, veroorzaakt door de stilgevallen Williams van Alex Albon, en eindigde als achtste', sluit Hughes af.

Pakt Verstappen de overwinning in Las Vegas? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws