Max Verstappens rijstijl lag de laatste tijd behoorlijk onder vuur, met name na de Grands Prix van de Verenigde Staten en Mexico. Vanuit Groot-Brittannië kreeg hij vooral kritiek, maar die opmerkingen deden hem niets. De drievoudig wereldkampioen benadrukt wederom dat hij zich daar niets van aantrekt. Hij weet van zichzelf dat hij volgens de regels rijdt. Een kleine sneer naar McLaren en de mensen die commentaar leverden, kan hij dan ook niet laten.
Verstappen en titelrivaal Lando Norris hebben hard geknokt de afgelopen paar weken, met name in Austin en Mexico. In Austin won Verstappen echter het gevecht, en kreeg Norris een vijfsecondenstraf omdat hij de Limburger buiten de baan had ingehaald. In Mexico wilde Verstappen zijn tweede plek met hand en tand verdedigen, maar daarbij ging hij naar het idee van de stewards net wat te ver. Vooral van Johnny Herbert kreeg hij kritiek. Van hem en de andere stewards kreeg hij die race in totaal twintig seconden. Herbert vond tevens dat Verstappen eens moest leren van zijn agressiviteit. Verstappen werd alsnog zesde. In de persconferentie in Brazilië liet hij zich uit over de opmerkingen van de Brit.
Zo vond hij de beschuldigingen aan zijn adres aardig extreem, en vond hij ook dat Herbert daarmee liet zien hoe partijdig hij was. Door de uitspraken van de oud-coureur en de stewards leek het alsof de FIA Verstappen als voorbeeld wilde stellen. Na de taakstraf die hij kreeg in Singapore, vond de drievoudig wereldkampioen het vooral stank voor dank. Andrew Benson, F1-correspondent van de BBC, vraagt Verstappen of het ook voelde alsof hij telkens onder de loep lag. 'Eerlijk gezegd, zelfs als dat zo was geweest, maakt het me niet uit', antwoordt Verstappen. 'Ik rijd binnen wat volgens mij mogelijk is en toegestaan is binnen de regels.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik zou gewoon denken: oké, als dat de regels zijn, doen we het zo'
Teambaas Christian Horner pronkte ook al met het feit dat Verstappen het FIA-wetboek van voor tot achter kent. Daarom twijfelde hij ook geen moment dat Norris een straf zou kregen voor wat er gebeurde in Austin. Over die straffen in Mexico bekommerde de 27-jarige zich niet echt, hij vond het op dat moment erger dat de auto niet liep. 'Als die regels zo zijn geschreven, dan gebruik ik die regels. Als dit andersom zou zijn gebeurd, zou ik niet zo hard geklaagd hebben', gaat Verstappen verder, die refereert aan wat er gebeurde in die twee races en hoe de tegenpartij reageerde.
'Ik zou gewoon denken: oké, als dat de regels zijn, doen we het zo', gaat hij verder. 'In de plaats van aangeven dat de regels moeten veranderen.' De regel waaraan hij zich hield, en waar anderen het vooral over hadden, stelt dat de coureur aan de binnenkant bij de apex van de bocht ervoor ligt, hij geen ruimte hoeft te geven aan de coureur die aan de buitenkant zit. Verstappen zegt dat hij die regel zelf ook niet prettig vindt, maar geeft toe dat hij nooit iemand de ruimte zou willen geven aan de buitenkant van de bocht. Daar kiest die coureur waarmee hij in gevecht is immers zelf voor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Buitenom in de F1 is bijna niet mogelijk
'Nou, ik race zelf niet op die manier', zegt Verstappen met een lach. Benson omschrijft zijn interview met de drievoudig wereldkampioen dan ook als 'verhelderend en openhartig'. 'Als ik met iemand race, zal hij me niet buitenom kunnen inhalen. Zo ben ik opgegroeid met racen', vervolgt Verstappen. 'Sommige coureurs zijn gewoon wat passiever in het racen, en is dat nu eenmaal hun stijl. En ik weet dat ik in de F1 niet buitenom kan gaan, want ze zullen me eraf duwen. Dat is een race-instinct.' En dat heb je of dat heb je niet.
De BBC-journalist vraagt dan hoe en coureur hem wel in moeten halen. Het antwoord in Verstappens hoofd was ongetwijfeld: niet. 'Dat hangt af van de lay-out van het circuit', zegt Verstappen met een glimlach, in lijn met de mening van andere coureurs dat er dit weekend in Las Vegas grote uitloopstroken zijn die dit soort tactieken in de hand werken, omdat er geen straf is voor het verlaten van de baan (als je een uitloopstrook oprijdt, red.). 'Als de track limit natuurlijk wordt afgebakend (met een grindbak bijvoorbeeld, red.), probeert niemand buitenom te gaan, omdat ze dat weten. Dan probeer je een undercut te doen of jezelf op een andere manier voor te bereiden', sluit Verstappen af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties