George Russell en Max Verstappen zijn dusdanig hard tegen elkaar gegaan dat ook de andere coureurs gevolgd hebben wat er allemaal gebeurd is tussen beide kemphanen. Fernando Alonso heeft een sterke mening over het incident in Qatar en de acties van de wedstrijdleiding die daarop volgden.
Eerder in het weekend grapte Alonso al dat hij nu ook hard gaat rijden in zijn slow laps om zo zijn collega's straffen te bezorgen. De 43-jarige Spanjaard verwijst naar de actie van Russell in Q3 in het afgelopen raceweekend. De wedstrijdleiding gaf toe dat zowel Russell als Verstappen aan een langzame ronde bezig was, en dat Russel vrij zicht had op Verstappen, maar toch ging Russell op volle snelheid op Verstappen af, waarna hij om een straf vroeg.
British bias
'Ik denk dat dit meer te maken had met de stewards dan met de wedstrijdleider', zegt Alonso als hem gevraagd wordt hoe Rui Marques het doet, nadat de FIA in Qatar onder een vergrootglas kwam te liggen. 'Ik sta er vrij relaxed in, maar ik heb alleen gezegd dat, als ze een straf aan iemand uitdelen, dat we die route ook moeten blijven volgen', zo hamert Alonso op consistentie van de stewards.
Dit weekend is Derek Warwick de oud-coureur bij de wedstrijdleiding. Warwick was eerder van de partij in Qatar en Austin, twee weekenden waarin zeer veel straffen uitgedeeld werden. 'Als een bepaalde straf wordt uitgedeeld, zien we vaak dat er in een volgende race een andere straf volgt, afhankelijk van de nationaliteit van de coureur', zo wijst de Asturiër op de vermeende British bias. 'Als ik dit zou doen, zou ik niet dezelfde voorkeursbehandeling krijgen als George waarschijnlijk wel kreeg.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Naast de controversiële weekenden in Qatar en Austin was Warwick ook van de partij in Melbourne, waar hij een zeer controversiële straf aan Alonso uitdeelde, vanwege een vermeende brake test bij Russell in de slotronde. Alonso speculeert over hoe dat gegaan zou zijn als hij Brits was geweest. 'Misschien had ik in Australië dan geen straf gekregen. Iemand rijdt dertig meter achter me en crasht, en dan krijg ik een straf. Soms vraag je je wel af hoe het gegaan zou zijn als je de rollen omdraait, en je de andere coureur bent, of je dan dezelfde straf zou krijgen.'
Abu Dhabi
Alonso ging daarnaast ook nog kort in op zijn weekend in Abu Dhabi. In de eerste vrije training riep hij nog gefrustreerd dat dit 'de slechtste auto ooit' was. Na VT2 was hij iets milder. 'De auto voelde beter aan in de tweede vrije training, maar er zijn alsnog veel dingen die we vanavond moeten optimaliseren. Het is nu wel zwaar. We hebben het tot nu toe lastig, maar we zullen in de kwalificatie ons best doen', zo probeert Alonso het seizoen positief af te sluiten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties