Er gingen al wekenlang geruchten rond omtrent de positie van Red Bull Racing-meesterbrein Adrian Newey, en het verwachte vertrek van de Brit bij de constructeurskampioen roept vooralsnog meer vragen op dan dat het antwoorden biedt. Wanneer kan Newey vertrekken? Waar gaat Newey naartoe? Wat zegt het over de situatie bij Red Bull? En wat betekent dit voor Max Verstappen? F1Maximaal nam de situatie onder de loep.
Newey kent een zeer succesvolle carrière in de Formule 1, waarbij één ding overheerst: je beschikt slechts over de meesterontwerper in je team zolang hij tevreden is. Dat werd bij Leyton House, de eerste werkgever van Newey in de Formule 1, al snel duidelijk. Newey werd uiteindelijk zelfs ontslagen, maar gaf later aan dat hij toch al besloten had om te vertrekken. De naam Newey is sindsdien alleen maar bekender geworden, terwijl Leyton House van het toneel verdween.
Williams sloeg toe, en haalde Newey aan boord in 1990. Newey had niet lang nodig om de sport naar zijn hand te zetten, want 1992 zou de boeken ingaan als een van de dominantste seizoenen ooit. De Brit bleef successen boeken, totdat de relatie met eigenaar Frank Williams beschadigd raakte, en Newey overstapte naar rivaal McLaren, dat in 1998 met de eerste Newey-auto meteen terugkeerde naar de top. In 2006 sloeg Red Bull een flinke slag, en sindsdien heeft Newey achttien jaar lang bij de Oostenrijkers gewerkt, met inmiddels dertien wereldtitels als resultaat - zeven bij de coureurs, en zes bij de constructeurs.
Waarom vertrekt Newey?
Hoewel het vertrek van Newey officieel nog niet bevestigd is, melden alle grote media dat de 65-jarige het team zal verlaten: Auto Motor und Sport, De Telegraaf, de BBC, Sky Sports, en Motorsport. Aangezien al deze grote media via hun bronnen het nieuws te horen hebben gekregen, kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gesteld worden dat het technische kopstuk op weg is naar de uitgang.
Daar zouden verschillende redenen aan ten grondslag liggen, waarbij enige speculaties uiteraard om de hoek komen kijken. Ten eerste zou Newey ontevreden zijn over de machtsstrijd binnen het team, en de aanhoudende onrust rondom het team. Daarnaast zou hij niet tevreden zijn met de afhandeling van het onderzoek naar teambaas Christian Horner, die in het verleden nog meerdere keren voorkwam dat Newey naar Ferrari zou verhuizen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook het budgetplafond zou zijn tol eisen: de salarissen zijn bij Red Bull na de vele successen flink gestegen, waardoor het budgetplafond steeds meer een beperkende factor vormt. De drie bestbetaalde teamleden vallen buiten het budgetplafond, en dus ook Newey, maar bij het vertrek van Newey komt er ruimte vrij voor een ander om een flinke sprong in salaris te maken, zonder dat Red Bull hiermee in de problemen komt qua uitgaven. Bij een andere werkgever betekent dit wel dat iemand die nu in die top drie buiten de budgetlimiet valt, na de komst van Newey wél onder het budgetplafond valt. Daar moet een team dus financieel ruimte voor maken.
De rol van Newey is de laatste jaren verder ook al beperkter geworden binnen het technische team van Red Bull, waar technisch directeur Pierre Waché steeds meer het voortouw neemt, sinds Newey in de zomer van 2021 een langere periode niet kon werken na een zwaar fietsongeluk. Het vertrek lijkt toch een sterk teken dat alle geruchten over een machtsstrijd binnen het team een goede kern van waarheid hadden.
Wanneer vertrekt Newey?
Newey ligt officieel tot en met 2025 vast bij Red Bull. Hij zou daarnaast een concurrentiebeding in zijn contract hebben staan, waardoor hij twaalf maanden lang niet in actie kan komen bij een concurrent tot het einde van zijn contract. Als Red Bull het dus hard probeert te spelen, is het mogelijk dat Newey pas op 1 januari 2027 bij een ander team aan de slag mag gaan, waardoor hij pas in 2028 serieus van meerwaarde kan zijn. Newey is tegen die tijd 69 jaar oud.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De BBC verwacht echter dat Newey mogelijk al in 2025 bij een concurrerend team kan gaan werken. Als Newey voortijdig stopt met zijn werkzaamheden, wat zijn bedoeling lijkt te zijn, kan dit in zijn voordeel uitpakken. Daarnaast mag er pas vanaf het begin van 2025 aan het chassis voor 2026 gesleuteld worden, waardoor er minder overlap is. Red Bull zal Newey daarnaast dankbaar zijn voor alle successen, en zich dus mogelijk wat flexibeler opstellen, en het vertrek van Newey zal Red Bull financieel dus ook flink helpen.
Teams die kans hopen te maken op de komst van Newey zullen het cruciaal vinden dat de 65-jarige al in 2025 over mag stappen. In 2025 wordt de basis gelegd voor de grote reglementswijzigingen in 2026, en verschillen in 2026 kunnen mogelijk jarenlang voordeel opleveren. Er zal veel geld gestoken worden in de 2026-auto's - het gehele budget van 2025 gaat vermoedelijk in de 2026-auto zitten, en niet meer in de upgrades voor 2025 - en dus willen de teams liever niet dat een topontwerper in 2026 of 2027 aanschuift, om dan het reeds gebouwde concept weer op de schop te moeten gooien. Newey zal zichzelf ook willen uitdagen, dus reken er maar op dat hij er alles aan zal doen om in 2025 al bij een ander aan de slag te kunnen gaan.
Waar gaat Newey naartoe?
Newey heeft bij een vertrek drie serieuze opties: Ferrari, Aston Martin, en Mercedes. McLaren en zelfs Andretti werden ook nog als opties genoemd, maar lijken duidelijk minder serieuze opties. Ferrari lijkt momenteel op poleposition te staan. Newey werd afgelopen week al gesignaleerd in Bologna, dat op enkele steenworpen afstand ligt van Maranello. De kans lijkt dus erg groot te zijn dat Newey al vóór zijn intern aangekondigde vertrek met Ferrari in gesprek is gegaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dat er gesprekken met Ferrari zouden hebben plaatsgevonden, is overigens niet heel verrassend. Newey zal zijn vertrek niet van de ene op de andere dag bepaald hebben, en tenzij hij met pensioen wil gaan, is het dus logisch dat er al verkennende gesprekken geweest zijn met geïnteresseerde partijen. Tot die partijen behoort ook Aston Martin, dat volgens de geruchten afgelopen maand al een astronomisch bod aan Verstappen én Newey gedaan had via titelsponsor Saudi Aramco.
Verhuizen Red Bull-kopstukken naar Aston Martin?
Saudi Aramco is met grote afstand wereldwijd het bedrijf met de grootste winst per jaar. Het Saoedische bedrijf meldde over 2023 een winst van ruim 247 miljard dollar, ruim tweemaal zoveel als nummer twee Apple, dat 'slechts' 114 miljard dollar winst boekte. Met een winst van 247 miljard op jaarbasis is het logisch dat Verstappen en Newey ongelofelijk hoge biedingen kunnen krijgen. Beide heren vallen namelijk niet onder het budgetplafond.
Het is echter de vraag in hoeverre geld een rol speelt voor deze twee mannen. Wat mogelijk wél een rol speelt, is dat Aston Martin vanaf 2026 met Honda-motoren rijdt. Red Bull zag zich na het eerder aangekondigde vertrek van Honda uit de Formule 1, en een mislukte poging tot samenwerking met Porsche, gedwongen om haar eigen motorenproject aan te kondigen met Red Bull Powertrains. Honda trok de keutel in, en klopte bij Aston Martin aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het oude Red Bull-team kan in theorie dus weer opgebouwd worden bij Aston Martin, met Honda, Newey, Verstappen, én Marko. Aangezien Fernando Alonso daar tot en met 2026 vastligt, is dat wel afhankelijk van een sleutelvraag: zou Lawrence Stroll zijn zoon de deur wijzen als hij Verstappen zou kunnen krijgen? Stroll senior is uiteindelijk ook een zakenman, en zal inmiddels inzien dat zijn zoon de absolute top nooit gaat halen. Met Verstappen én Newey kan hij wellicht een gooi naar de wereldtitel doen. Laat je die kans liggen, zeker als sponsor Saudi Aramco bereid is om het bonnetje te betalen?
De tekst gaat verder onder de poll.
Wat doet Wolff?
De derde serieuze optie is Mercedes, dat tussen 2014 en 2021 acht wereldtitels op rij pakte, en in 2026 weer hoopt te kunnen toeslaan met het nieuwe reglement. Toto Wolff is dit seizoen vooral bezig geweest met het verbaal in de watten leggen van Verstappen. Newey kan dus niet alleen een extra wapen voor Mercedes zijn, maar ook een manier om Verstappen te overtuigen.
Mercedes heeft zich voorlopig nog niet al te veel bezig gehouden met Newey, of die geruchten goed stil weten te houden. Het Duitse team heeft met bijvoorbeeld James Allison, verantwoordelijk voor veel wereldtitels, grote namen binnen het team. De komst van Newey kan dus voor onrust zorgen. Mercedes heeft echter sinds 2022 veel problemen om de auto met het grondeffect te doorgronden, en juist daar blinkt Newey in uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wolff zal ook slim genoeg zijn om te weten dat hij met de komst van Newey ook een sleutelfiguur bij de rest weghoudt, en daarmee een aantrekkelijker aanbod aan Verstappen kan doen. Wolff zei in China nog dat hij niks kon zeggen over zijn kansen om Verstappen te halen: 'Als ik dat zeg, dan help ik mijn eigen strategie om zeep', aldus de Oostenrijker, die dus mogelijk via Newey Verstappen zou willen halen. Met twee kopstukken van Red Bull, plus de motor waar hij zoveel vertrouwen in heeft, zal Wolff toch kans zien om zijn team terug naar de top te loodsen.
Voor Newey is het daarnaast een voordeel dat de fabrieken van Mercedes en Aston Martin naast die van Red Bull liggen, terwijl hij in het geval van Ferrari zou moeten verhuizen. Dat betekent dat de twee teams waar een duo-deal met Verstappen tot de mogelijkheden behoort hun kansen zien stijgen. Verstappen gaf eerder nog aan dat het voor hem vooral van belang is dat Red Bull de kopstukken bij elkaar houdt. Nu dat niet gelukt lijkt te zijn, zal Verstappen zijn toekomst wederom heroverwegen, waarbij geïnteresseerde teams mogelijk juist Newey kunnen gebruiken om Verstappen te overtuigen. Daarbij is het wel bepalend wanneer Newey bij een ander team aan de slag kan gaan, dus juist die keuze kan cruciaal voor de rijdersmarkt zijn.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties