Het Duitse Auto, Motor, und Sport heeft groot uitgepakt met het bericht dat Adrian Newey op zeer korte termijn zijn vertrek bij Red Bull Racing zal aankondigen. Hoewel het doorgaans goed ingelichte Duitse medium zeker meent te weten dat Newey wil overstappen, is het nog niet duidelijk wanneer Newey precies zal vertrekken, en naar welk team hij zal verhuizen.
Volgens het Duitse AMuS is het een kwestie van tijd voor het nieuws wereldkundig gemaakt wordt. 'Dit is de volgende bom op de transfermarkt van de Formule 1. Nadat Lewis Hamilton aankondigde dat hij naar Ferrari gaat, ligt de focus nu op meesterontwerper Adrian Newey. De 65-jarige Engelsman zal spoedig zijn vertrek aankondigen. Newey werkt al sinds 2006 bij Red Bull Racing', zo opent het Duitse medium. Journalist Tobi Grüner geeft aan dat hij van zijn bronnen begrepen heeft dat een vertrek snel bekend wordt gemaakt.
Machtsstrijd en budgetplafond
'Newey zou niet blij zijn met de machtsstrijd in het team, en wil niet volledig in het RB17 hypercar-project geduwd worden', schrijft Michael Schmidt, die eerder al meldde dat Red Bull na de loonstijgingen, gezien de recente successen, steeds meer moeite zou hebben om onder het budgetplafond te blijven, waarna het overwoog om Newey volledig op andere projecten te laten focussen. De Brit zou daar niet blij mee zijn. 'Het hart van de rasechte engineer ligt nog steeds bij de Formule 1.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waar Frans Verschuur eerder nog zei dat de waarde van Newey bij Red Bull beperkt is, trekt Schmidt dat in twijfel. 'Ook al ontwerpt Newey niet meer elk schroefje van de auto op zijn geliefde tekentafel, is hij nog altijd de briljante geest achter het concept van alle zeven wereldkampioensauto's van het team. Het is echter de vraag wanneer Newey Red Bull mag verlaten. Zijn contract loopt officieel tot en met het einde van 2025, en dan zou de RB17 ook klaar moeten zijn. De eerste verkopen van de sportauto zijn al met klanten besproken. Volgens de geruchten wil Newey tegen het einde van 2024 vrij zijn.'
Waar gaat Newey naartoe?
'Het meesterbrein is net zo gewild op de transfermarkt als de beste coureurs. Qua salaris valt hij ook in dezelfde categorie. Hij ontvangt elk jaar een salaris van zo'n tien miljoen pond. De geruchten over Newey's vertrek zijn niet nieuw. Daarom krijgt de man die titelwinnende auto's voor Williams, McLaren, en Red Bull ontwierp genoeg interesse. Experts verwachten dat hij naar Ferrari gaat', meent Auto, Motor, und Sport. 'Newey was recentelijk nog op het vliegveld van Bologna (in de buurt van Maranello, red.). Als dat zou kloppen, dan kan Frédéric Vasseur een superteam vormen met Lewis Hamilton, Charles Leclerc, en Newey.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De andere twee kanshebbers zijn Aston Martin en Mercedes. Aston Martin zou Newey een extreem aanbod gedaan hebben dankzij haar steenrijke titelsponsor, Aramco, terwijl Mercedes met Newey ook kans hoopt te maken op een handtekening van Verstappen. 'Aston Martin was al in gesprek met Newey. Dit zou voor de Engelsman het voordeel hebben dat hij in Engeland kan blijven werken. Newey heeft tegenwoordig echter al een tweede thuis in Zuid-Afrika, en werkt bij Red Bull al deels op afstand.'
'Mercedes heeft zich op de vlakte gehouden omtrent Newey', vervolgt Auto, Motor, und Sport. 'De voormalige wereldkampioenen kunnen iemand als Newey heel goed gebruiken. Niemand begrijpt de grondeffect-regels beter dan Newey, en het is precies dat punt waarop het bij Mercedes mis lijkt te gaan. Newey kan het sleutelstuk vormen in het overtuigen van Max Verstappen in een overstap naar Mercedes, al zou Toto Wolff vooralsnog zijn twijfels hebben. Hij vreest ervoor dat zo'n icoon ook onrust in zijn team kan opleveren.'
Wolff is er de laatste tijd vooral mee bezig om Verstappen te halen, althans in de media. In het Grand Prix-weekend van China werd de Oostenrijker nog gevraagd of hij denkt dat er enige kans dat hij Verstappen voor volgend jaar kan vastleggen. Daarop zei de Mercedes-teambaas: 'Als ik daar antwoord op geef, help ik mijn hele strategie om zeep.' Dat wijst er mogelijk op dat Wolff met een groter plan bezig is.
Keuze voor de lange termijn
Gezien het contract van Newey, tot en met 2025, zal de Brit bij de tegenstanders van Red Bull tot de nieuwe reglementen weinig kunnen betekenen. 'Newey kan tot het 2026-seizoen geen meerwaarde leveren, maar juist dat is een cruciaal jaar. Er komen dan nieuwe motoren, maar ook nieuwe chassis. Newey heeft al vaak bewezen dat zijn vaardigheden en expertise veel waard zijn als iedereen met een leeg vel papier moet beginnen.
Update 19:35u (25/04) | Ook De Telegraaf meldt vertrek
Het vertrek van Newey wordt nu ook door De Telegraaf gemeld. De Telegraaf-verslaggever Erik van Haren heeft bevestiging van het nieuws gekregen bij zijn eigen bronnen. Aangezien Newey nog een contract heeft tot en met 2025, krijgt de Brit bij een overstap naar een concurrent waarschijnlijk wel te maken met gardening leave.
Het vertrek van Newey bij het team van Red Bull zou het eerste grote vertrek betekenen voor het Oostenrijkse team nadat het grensoverschrijdende gedrag van teambaas Christian Horner aan het licht kwam. Van Haren deelt dat de onvrede voortkomt uit het feit dat Newey niet langer met Horner op één lijn zit.
Naast de crisis rondom Horner, zou Newey volgens de krant ook ontevreden zijn over zijn werk binnen het Red Bull-team. Zo zou hij weinig te maken hebben gehad met het ontwerp van de RB20 en zou hij het grootste deel van zijn tijd besteden aan het hypercar-project van het team. Van Haren meldt dat hij van verschillende bronnen te horen kreeg dat Newey de RB20 bij de presentatie op 15 februari pas voor het eerst zag, en dat Pierre Waché de hoofdverantwoordelijke is voor de 2024-auto. Het is nog niet bekend wanneer Newey het team precies zal verlaten. Wel meldt De Telegraaf dat Newey al aan intimi zou hebben verteld ontslag te gaan nemen.
Update II, 20:05u (25/04) | Red Bull reageert op berichten omtrent vertrek Newey, nog geen bevestiging
Ook het doorgaans zeer betrouwbare Motorsport.com bevestigde het vermeende nieuws over topontwerper Adrian Newey. Motorsport.com kreeg bevestiging van het nieuws van haar eigen bronnen met kennis over de situatie. De toekomst van Newey was in de afgelopen weken al een veelbesproken onderwerp in de Formule 1-paddock.
Newey tekende afgelopen seizoen nog een nieuw contract, maar Motorsport.com bevestigt dat er sprake is van een machtsstrijd tussen de Thaise kant van het bedrijf, die aan de kant van Christian Horner staat, en de Oostenrijkse kant van het bedrijf, inclusief teamadviseur Helmut Marko, Newey zou ontevreden zijn over de machtsstrijd binnen het team en de situatie omtrent Horner.
Newey zou het management van het team al hebben laten weten dat hij vertrekt, al wilde Red Bull het nieuws desgevraagd nog niet bevestigen: 'Adrian heeft een contract dat minimaal tot het einde van 2025 doorloopt, en we zijn er niet van op de hoogte dat hij voor een ander team aan de slag gaat', aldus de reactie van de woordvoerder van Red Bull. Volgens Motorsport.com zouden Newey en Red Bull nog in discussie zijn over de voorwaarden van het vertrek, waarbij Newey liever voor het einde van zijn contract al zou vertrekken, terwijl Red Bull de Brit liever niet eerder dan noodzakelijk voor een concurrent ziet werken.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties