Peter Windsor is in een livestream op YouTube ingegaan op de twee succesvolste coureurs van het Formule 1-veld in 2024: Lewis Hamilton en Max Verstappen. Hoewel de 72-jarige analist de filosofie van Verstappen uitgebreid prijsde, vindt hij de dominantie van de Nederlander niet te vergelijken met de naar zijn mening veelzijdigere periode waarin Hamilton zijn titels won. Windsor meent dat Hamilton duidelijk meer tegenstand had, van onder meer Valtteri Bottas.
Windsor beantwoordt op zijn YouTube-kanaal vragen van volgers, waarbij iemand de Brit de uitspraken van Alexander Albon voorlegt. De voormalige teamgenoot van Verstappen gaf eerder aan dat de Limburger zijn auto oogverblindend scherp weet af te stellen, en vergeleek het met een computermuis die op maximale gevoeligheid is ingesteld. 'Hij voelt het wegdek aan', zo wijst Windsor erop dat de Nederlander een talent heeft om het gripniveau feilloos aan te voelen.
Voelt variabelen perfect aan
Albon mag zelf ook op een compliment rekenen van de ervaren Windsor. 'Het feit dat Alexander Albon dit opgemerkt heeft en hierover praat, suggereert dat hij het wegdek ook goed aan kan voelen. Dat zegt veel over Albon, dat hij dit soort dingen observeert. Pierre Gasly is ook zo'n coureur die vrij zelfkritisch is', vindt Windsor.
'Als Albon zegt dat de afstelling van Max oogverblindend scherp was, dan bedoelt hij dat Max elke minuscule verandering in de variabelen kan aanvoelen', analyseert Winsor. 'Ik moet daarbij zeggen dat dit typisch Max is, en dat dit typisch Max in de RB20 van Red Bull Racing is, maar ditzelfde gold ook voor Jim Clark in de Lotus van 1963, Jackie Stewart in de Tyrrell 003 (uit 1973, red.), Mario Andretti in Lotus van 1979, Michael Schumacher in de Ferrari uit 2002, en Sebastian Vettel in de Red Bull van 2009. Dit zijn allemaal grootheden, die in complete harmonie waren het aanvoelen van het gripniveau dat het wegdek bood. Ze konden alles in slow motion aanvoelen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat alles zich in slow motion lijkt af te spelen is overigens niet uniek voor de Formule 1. Dit zie je bij veel atleten in verschillende sporten. Wat ik daarmee wil doen, is de staat van nirvana, waar Max zich in bevindt, in de juiste context plaatsen', verduidelijkt Windsor. 'Het is wel goed dat Albon dit kan waarderen en daarover praat, want naar mijn mening doen veel coureurs dat tegenwoordig niet meer.'
Hamilton versus Verstappen
Windsor wordt er vervolgens door een andere fan op gewezen dat Lewis Hamilton in zijn jaren van dominantie niet in staat was om te doen wat Verstappen nu laat zien. Zo won de Brit nooit meer dan vijf Grands Prix op rij, terwijl Verstappen alleen van de laatste 23 Grands Prix er al 21 won. 'Hamilton had ook niet de dominante auto die Max nu heeft, in een dominant team', luidt de opvallende verklaring van Windsor. Hamilton zag zijn team acht jaar op rij constructeurskampioen worden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hamilton zei afgelopen jaar nog dat zijn teamgenoten sterker waren dan die van Verstappen, en Windsor lijkt zich bij die conclusie aan te sluiten. 'Hij had serieuze tegenstand, ten eerste van zijn teamgenoten, van Valtteri Bottas en Nico Rosberg', aldus Windsor. Bottas, momenteel de nummer twintig van het kampioenschap, zag Hamilton drie jaar op rij naar de wereldtitel rijden. 'Hij had ook serieuze tegenstand van andere teams, terwijl Red Bull nu een duidelijk voordeel heeft gecreëerd ten opzichte van de andere teams. De beste jaren van Lewis bij Mercedes, en de huidige dominantie van Max vallen dus op geen manier te vergelijken', herhaalt Windsor.
Windsor beseft dat zijn uitspraken bij veel volgers niet goed zullen vallen. 'Ik probeer op geen enkele manier denigrerend te doen over de prestaties van Max. Ik wil alleen aangeven dat het verschil tussen Red Bull en de tegenstanders nu veel groter is dan het verschil tussen Mercedes en de tegenstanders', geeft Windsor nog maar eens aan. 'Mercedes had wel een goed team en een goede auto, maar er was meestal wel een team - ofwel Ferrari ofwel Red Bull - dat in de buurt van Mercedes kon komen.'
Regels veelzijdiger in Hamilton-tijdperk
In 2014 schoot Mercedes met een ijzersterke motor uit de startblokken, maar volgens Windsor waren die reglementen technisch gezien veelzijdiger dan nu het geval is. 'Het tijdperk waarin Lewis won draaide niet alleen om het grondeffect, en het minimaliseren van het stuiteren van de auto. Het ging over motoren en over aerodynamica. Het ging over vleugels en de downforce die door andere onderdelen van de auto gegenereerd werd', aldus Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor sluit zijn verhaal af met een conclusie: 'Het was dus mogelijk dat andere teams Mercedes konden benaderen op een goede dag, maar met de huidige regels heeft Adrian Newey het met Max zó goed gedaan, dat de superioriteit ongelofelijk is', vertelt de analist. 'De enige jaren die je kunt vergelijken met wat Red Bull nu bereikt, zijn 1978 en 1979 bij Lotus en 1955 bij Mercedes.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties