Mercedes won van 2014 tot en met 2021 acht constructeurstitels op rij, maar won sinds de nieuwe reglementen nog maar één Grand Prix. De Duitse fabrikant probeert het lek momenteel boven te krijgen, maar voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers vraagt zich af of de chassis van Mercedes in het afgelopen decennium wel zo goed waren als vaak wordt aangenomen.
Lewis Hamilton sloot in 2013 net op tijd bij Mercedes aan, dat vanaf 2014 jarenlang domineerde. Met zes wereldtitels in zeven jaar tijd pakte hij de ene na de andere hoofdprijs, maar sinds 2022 won de Brit geen race meer. 'Je vergelijkt twee verschillende generaties. Bij de eerste generatie van de hybride-motoren was Mercedes zó sterk, waardoor ze zoveel konden compenseren qua downforce. Die auto was zó snel, dat was net een kogel op het rechte stuk, waar Max tegen moest opboksen', geeft Albers aan in de Formule 1-podcast van De Telegraaf.
Red Bull wél het complete plaatje
Albers meent juist dat Max Verstappen en Red Bull Racing alleen de strijd met Mercedes aan konden gaan doordat ze toen al een beter chassis hadden. 'Je kan het ook omdraaien: hoe goed was de Red Bull vergeleken met de Mercedes?' Albers weet ook waardoor het voordeel van Mercedes als sneeuw voor de zon verdween. 'Als jij iets fantastisch maakt, met een kogel van een auto, dan is het heel moeilijk om al die mensen in het team te houden.'
'Iedereen weet na twee of drie jaar hoe zo'n motor gemaakt wordt. Dan worden mensen gewoon naar een ander team gehaald. Die zijn ook door Red Bull en Honda gehaald. Als je dan een combinatie hebt van een fantastische auto, en een kogel van een motor... Dat verschil qua motoren is zo klein geworden door de jaren heen, dus de vraag is: had Mercedes wel een goede auto?' vraagt Albers zich af. De Eindhovenaar ziet dat Red Bull nu wél een goede power unit, en een goed chassis heeft.
Behoort Hamilton nog tot de top?
Albers ging ook in op de prestaties van Hamilton, die slechts tien punten pakte in de eerste vier weekenden, terwijl George Russell al 24 punten verzamelde. Toch wil Albers de 39-jarige nog niet afschrijven. 'Ik dacht in de beginfase bij Lewis Hamilton dat hij te hard pushte met die harde banden. Dan krijg je halverwege die stint het deksel op je neus, maar hij zei dat iemand hem geraakt had, en hij daardoor downforce verloor. Daarom liet hij ook George Russell voorbij. De vraag blijft wel: was de auto zo goed of was de motor enorm goed? Als ik nu al die seizoenen terugkijk, vraag ik me af of ze wel ooit zo'n topauto gebouwd hadden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch denkt Albers dat Hamilton wel weer terug zal slaan. 'Hamilton had afgelopen weekend in de kwalificatie wel een groot gat op Russell in de kwalificatie. Dat is wel een rijderscircuit. Normaal is hij in de races wel sneller en constanter, maar als hij nu downforce verloor, verklaart dat veel. Als je in een Formule 1-auto rijdt zonder voorvleugel, is het net alsof je op een fiets zit', zegt Albers om uit te leggen dat lichte schade veel tijd kan kosten.'
Mercedes behield in Japan een voorsprong van één punt op Aston Martin, dat nipt achter Mercedes op de vijfde plek blijft staan. 'Het is gewoon gerommel daar, al valt dat misschien dus wel mee. We staren ons er suf op dat die auto de beste auto was, maar misschien was het wel helemaal niet de beste auto, en had die auto zoveel meer vermogen dat die auto bijna overal kon winnen.' In de jaren van de Mercedes-dominantie wist Mercedes wel de klantenteams te verslaan, maar in 2024 is McLaren vooralsnog dus sterker, en Aston Martin aan Mercedes gewaagd.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties