Verschillende teams zouden hun zorgen geuit hebben over de aerodynamische reglementen voor 2026. Deze reglementen staan nog altijd niet vast, maar een eerste test lijkt vooralsnog vooral voor gevaarlijke situaties te zorgen, en dus zal de FIA nu moeten overstappen op een alternatief plan.
Vanaf 2026 moet de helft van het motorvermogen elektrisch gegenereerd worden via de batterij, en de helft via de verbrandingsmotor. Dit zorgt ervoor dat de elektrische componenten duidelijk belangrijker zullen worden dan nu het geval is. De aerodynamische reglementen voor 2026 staan nog altijd niet vast, en tot 1 januari 2025 is het ook niet toegestaan dat de teams al aan hun 2026-auto sleutelen, maar het is wel duidelijk dat de FIA aan een plan voor actieve aerodynamica werkt.
Eerste tests leveren gevaar op
De actieve aerodynamica moeten ervoor zorgen dat de teams in de bochten over meer neerwaartse druk kunnen beschikken dan op de rechte stukken. Dit zorgt ervoor dat de coureurs van meer grip worden voorzien in de bochten, terwijl ze op de rechte stukken minder worden tegengehouden vanwege minder drag, dankzij de actieve aerodynamica. Een van de opties die overwogen wordt, is dat alleen de achtervleugel beweegt. Dat zou de eenvoudigste optie zijn voor de ontwerpteams, ook omdat de achtervleugel zeer weinig invloed heeft op de rest van de auto qua luchtstroom.
De teams hebben dit concept in de simulatoren al uitgeprobeerd, en volgens Motorsport.com waren de resultaten zorgwekkend te noemen. Motorsport.com begreep van verschillende bronnen dat de auto met weinig downforce en het volledige motorvermogen nagenoeg onbestuurbaar was op de rechte stukken. Zo zouden verschillende coureurs in de simulator gespind zijn tijdens het accelereren op de rechte stukken, en zouden ze niet in staat zijn om op de rechte stukken van richting te veranderen zonder controle over de achterkant van de bolide te verliezen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dit heeft alles te maken met de actieve aerodynamica. De hoeveelheid downforce die op de rechte stukken wegvalt, zou zo'n driemaal zo veel zijn als bij het DRS-effect. FIA-vertegenwoordigers zouden volgens Motorsport.com dan ook geconcludeerd hebben dat de actieve aerodynamica niet goed, of niet veilig, werkt met alleen een verstelbare achtervleugel.
Alternatief overwogen
Het gevolg is dat nu een optie overwogen wordt waarbij zowel de voor- als de achtervleugel bewegen. Als de voorvleugel verstelbaar is, heeft dit grote gevolgen voor de luchtstroom rondom de rest van de auto, en zal dit de aerodynamica veel complexer maken. Het vermoedelijke gevolg is dan waarschijnlijk dat de verschillen in 2026 in eerste instantie nóg groter zullen worden dan al verwacht werd. De rol van de aerodynamica-specialisten zal wel ook prominenter worden, naast de al verwachte sleutelrol voor de power units.
De FIA hoopt nog steeds dat de nieuwe aerodynamische reglementen voor eind juni gepresenteerd worden, al zal dat nu dus uitdagender worden. Red Bull Racing-teambaas Christian Horner was in ieder geval blij dat er naar de teams geluisterd werd. 'Er wordt vooruitgang geboekt. De FIA heeft de feedback meegenomen, en er zijn veranderingen doorgevoerd. We wachten op de chassisreglementen', aldus de 50-jarige Brit. 'Dat is een cruciaal onderdeel van het 2026-pakket, en hoe dat samen zal werken met de motorreglementen. De verschillende werkgroepen werken er hard aan, en het is belangrijk dat we op korte termijn knopen doorhakken.'
Horner ging tot slot nog in op de zorgen uit de simulatoren. 'De regels zijn voor iedereen hetzelfde. Het draait erom hoe je ze vertaalt en toepast', vertelt de teambaas, die op de ervaring en expertise van Adrian Newey kan leunen. 'Ik denk niet dat we bang zijn voor de uiteindelijke reglementen. Iedereen heeft hetzelfde startpunt.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties