Een aantal sleutelfiguren zijn dit jaar vertrokken bij Red Bull Racing, maar het team heeft haar allerbelangrijkste troef nog: Max Verstappen. Volgens Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt zal de Oostenrijkse renstal er dan ook alles aan blijven doen om hem binnen boord te houden. De Nederlander haalde dit jaar, ondanks veel problemen, opnieuw vroegtijdig zijn titel binnen en liet wederom zien een exceptionele coureur te zijn.
Verstappen liet in de voorgaande jaren uiteraard ook al zien uit het juiste kampioenschapshout gesneden te zijn, maar velen zijn het meest onder de indruk van de stappen die hij dit jaar heeft gezet. Na 2023 dachten velen dat Verstappens leercurve al een plafond had bereikt, maar ook toen waarschuwde race-ingenieur Gianpiero Lambiase al: Verstappen blijft als persoon en als coureur groeien, en dat is heel angstaanjagend voor de concurrentie. Daarom denkt Schmidt dat er voor Red Bull niets te gek is om Verstappen binnen boord te houden.
Ook dit jaar bewees hij hoe belangrijk hij is voor de ontwikkeling van de auto en de motivatie van het team. Een aantal zeges in de tweede seizoenshelft gaven de meesten binnen de kampioensformatie een boost. 'Je hebt gezien wat er gebeurt als de ontwikkeling niet helemaal lukt en als belangrijke technici vertrekken', trapt Schmidt af in de Formel Schmidt-podcast. 'We hebben het nu even niet over Adrian Newey, maar er zijn zoveel anderen vertrokken. Als je de lijst bekijkt van mensen die nu ineens bij andere teams zitten, dan is dat een behoorlijke lijst', vervolgt de Duitser.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Naast topontwerper Newey is ook sportief directeur Jonathan Wheatley vertrokken, vertrekt ingenieur Michael Manning wellicht ook, en staan er nog een aantal mensen op de lijst die in de aankomende tijd ergens anders aan de slag zullen gaan. 'Dat heeft ook effect op de auto, dat weet Red Bull. Daarom hebben ze Verstappen nodig. Ze zullen alles doen om Max gelukkig te houden. Alles. En daarbij maakt het ze ook niet uit wie er in de tweede auto zit', vervolgt Schmidt. 'Als Verstappen zegt: nee, met diegene wil ik niet rijden omdat het politieke onrust veroorzaakt, dan komt die persoon niet in het team.'
Schmidt pakt Sainz als voorbeeld
Na de Grand Prix van Abu Dhabi werd bekendgemaakt dat Sergio Pérez plaats zal moeten maken voor Liam Lawson. Red Bull besluit de Nieuw-Zeelander na elf races in de Formule 1 in het diepe te gooien naast Verstappen. De jonge coureur geeft aan vooral van de Nederlander te willen leren. Eerder dit jaar had de Oostenrijkse renstal ook voor Carlos Sainz kunnen kiezen. 'Sainz is zo'n voorbeeld', gaat Schmidt verder. 'Verstappen hoeft geen angst te hebben voor Sainz. Hij zou hem ook onder de duim hebben. Die oude politiek komt echter terug, zoals destijds bij Toro Rosso', stipt de Duitse journalist aan.
'De vaders zijn allebei behoorlijk strijdlustig, elk op hun eigen manier. Dat willen ze natuurlijk niet. Dat is de prijs die Red Bull betaalt voor Verstappen, en daar valt verder niets aan toe te voegen', besluit Schmidt. De Duitser weet dat dit dilemma ook lastig is geweest voor Pérez zelf. Hoewel de Mexicaan bleef zeggen dat hij in 2025 voor het team zou blijven rijden en alles prima ging achter de schermen, wist hij dat Red Bull meer van hem eiste en op zoek zou gaan naar een nieuwe teamgenoot voor Verstappen als Pérez zijn zaken niet op orde zou krijgen. Dat is ook precies wat er is gebeurd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat maakte het dubbel zo zwaar'
Zelfs in Abu Dhabi, na de race waarin hij uitviel, gaf hij aan dat hij niets te vrezen had betreffende zijn zitje. 'Ik vond het aan het einde ook moeilijk voor Pérez, want hij wist dat men hem kwijt wilde', zegt Schmidt. 'Dat maakte het natuurlijk dubbel zo zwaar om die last te dragen. Aan de andere kant, ze hebben eigenlijk geen vervanger voor hem', is hij van mening. 'Dat gaan we volgend jaar wel zien. Wie er ook in die auto zit, die zal net zo achter Verstappen aanrijden zoals Pérez deed. Misschien niet in de eerste paar weekenden, maar zodra ze merken dat er niets mogelijk is, gaat dat hetzelfde zijn.'
Andere analisten hebben onlangs aangekaart dat Lawson er met een andere mentaliteit ingaat dan zijn voorgangers: hij wil juist leren van Verstappen, en hem niet direct verslaan. Schmidt lijkt te twijfelen of dat niet gewoon een PR-praatje is. 'En dat is de prijs die Red Bull betaalt, omdat ze Verstappen per se willen behouden. Hij is hun asset, die moeten ze houden. Want je hebt gezien hoe het bergafwaarts kan gaan als het niet meer lukt met de auto en als er belangrijke mensen vertrekken', wijst Schmidt opnieuw aan. 'Pérez was natuurlijk ook geen slechte coureur, dat wil ik wel benadrukken tot slot.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties