Nu de vier topteams elkaar weinig ontlopen, is een goede kwalificatie steeds belangrijker geworden. Als je de plank misslaat in de kwalificatie, moet je in de races verschillende collega's inhalen met ongeveer even snelle auto's inhalen, zoals Lewis Hamilton en Sergio Pérez meermaals ondervonden. Kwalificatiekampioen Max Verstappen legde op de zaterdag vaak de basis voor een goed weekend. F1Maximaal.nl blikt terug op vijf van de sterkste zaterdagen van Verstappen.
5. Gelijkspel in Canadees waterballet
De kwalificaties waren in 2024 vaak erg spannend, maar de kwalificatie in Canada was wel een van de spannendste kwalificatiesessies van de afgelopen jaren. Bij de start van de kwalificatie was het nog droog, en nadat Verstappen de vrijdag slechts als achttiende afsloot, schoot de Limburger uit de startblokken in Montréal met een 1:12,3. Daarmee was hij de snelste man in Q1, terwijl Sergio Pérez al afviel.
In Q2 begin het echter lichtjes te druppelen. De regen zorgde er niet voor dat de coureurs naar intermediates moesten wisselen, maar de lage temperaturen zorgden er wel voor dat de banden lang nodig hadden om op te warmen. De tijden bleven kelderen, en met minder dan een minuut te gaan stond Verstappen vijftiende en laatste. Uiteindelijk overleefde de wereldkampioen. Dat de omstandigheden loodzwaar waren, bleek wel uit het feit dat beide Ferrari-coureurs afvielen, in een weekend dat de Italiaanse renstal achteraf gezien de constructeurstitel kostte.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lage temperaturen betekenen doorgaans dominantie voor Mercedes, en dat leek in Canada niet anders te zijn. George Russell en Lewis Hamilton waren constant snel. Hamilton maakte fouten, maar Russell zette met een 1:12,000 de toon. Verstappen schoot bij het vallen van de vlag naar een identieke rondetijd: 1:12,000, met Lando Norris op slechts 0,021 seconden achterstand. Hamilton eindigde als zevende op slechts 0,28 seconden achterstand, met Daniel Ricciardo en Fernando Alonso daar nog knap voor. Met zijn sterke kwalificatie legde Verstappen de basis voor een knappe zege in de regen, een dag later.
4. Evenaring van records van Senna en Prost
Na een sterke start van het seizoen kreeg Red Bull Racing in Miami voor het eerst serieuze concurrentie van McLaren. Ook daar pakte Verstappen overigens wel poleposition, maar geluk bij een Safety Car-periode leverde Lando Norris de poleposition op. In de volgende race in het Italiaanse Imola was er sprake van de volgende serieuze krachtmeting, waarbij duidelijk werd dat de snelheid van McLaren niet eenmalig was.
Het weekend in Imola vat het 2024-seizoen perfect samen: de top acht op zondag is nagenoeg identiek aan de top acht van het kampioenschap. Verstappen won voor Norris, Charles Leclerc, Oscar Piastri, Carlos Sainz, Lewis Hamilton, George Russell, en Sergio Pérez. Alleen de Mercedes-coureurs eindigden dus in de 'verkeerde' volgorde. Ook op andere gebieden was de Grand Prix van Emilia-Romagna echter een goede weergave van het seizoen. Verstappen won 's nachts namelijk een belangrijke simrace, waar veel over te doen was, om vervolgens ook de Grand Prix te winnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De vrijdag en zaterdag stonden ook symbool voor 2024. Op vrijdag was Red Bull zoekende met de afstelling. Verstappen kwam niet verder dan P7, en Red Bull moest het roer 's nachts helemaal omgooien, na een lange shift van Sébastien Buemi in de simulator. In de kwalificatie stond Verstappen er opeens met de snelste tijd in Q1, Q2, en Q3. De wereldkampioen was minder dan een tiende sneller dan Piastri en Norris, maar legde met die poleposition wel de basis voor een cruciale zege voor het kampioenschap.
Met zijn poleposition evenaarde Verstappen ook twee grootheden. Nadat de Limburger enkele maanden eerder al de langste winstreeks liet noteren met tien Grand Prix-zeges op rij, pakte hij nu zijn achtste poleposition op rij. Daarmee evenaarde hij het record van Ayrton Senna. Verstappen kwam ook op gelijke hoogte met Alain Prost, die het seizoen in 1993 ook opende met de eerste zeven polepositions, in een door Adrian Newey ontworpen Williams.
3. Actie van Russell doet niks af aan prestatie van Verstappen
Na de Grand Prix van Emilia-Romagna zou Verstappen nog maar één officiële poleposition pakken: in Oostenrijk. Later in het seizoen was de RB20 niet meer snel genoeg, maar toch slaagde Verstappen er nog twee keer in om de snelste tijd in de kwalificatie neer te zetten: in België en in Qatar. In Qatar was de titel alweer binnen, maar Verstappen wilde het seizoen toch nog goed afsluiten.
Dat lukte in de sprintkwalificatie en sprintrace totaal niet. Verstappen kwam niet verder dan de zesde startplek, verloor voor het eerst in 2024 plekken bij de start, en herstelde zich slechts tot een achtste plek, nog achter Nico Hülkenberg. Verstappen verwachtte geen wonderen meer voor de Grand Prix, maar dat wonder kwam er wel. Enkele uurtjes na de sprintrace begonnen de coureurs aan de kwalificatie, en Verstappen was meteen snel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Na een vijfde tijd in Q1, klokte Verstappen in Q2 de snelste tijd. Red Bull had de afstelling totaal omgegooid, en dat zorgde voor een groot verschil. Toch was de poleposition voor Verstappen een grote verrassing tegen de snellere McLarens en Mercedessen. Met 0,055 seconden verschil pakte Verstappen zijn negende poleposition. Of toch niet? Russell klaagde erover dat Verstappen in zijn langzame ronde in de weg reed, en bezorgde de 27-jarige coureur een gridstraf van één plek. Het mocht niet baten, want op zondag herstelde een geagiteerde Verstappen de orde al na enkele meters, en vervolgens ook door voor de microfoon stevig uit te halen naar Russell.
2. Ongekende statistiek in China
Red Bull begon sterk aan het seizoen, waardoor polepositions misschien minder indrukwekkend ogen dan in een zwakkere auto. Toch zorgde Verstappen in China al voor een ongekende primeur, in een auto die al niet meer zo dominant was. Enkel het talent van Verstappen wist Red Bull nog dominant te laten ogen, terwijl Lando Norris in de Grand Prix al liet zien dat hij duidelijk sneller was dan Sergio Pérez met zijn MCL38.
Verstappen liet in Shanghai de vier(!) snelste rondetijden zien voor een unieke statistiek. De Nederlander reed in Q2 en Q3 de vier snelste tijden van het weekend. Een prestatie die wellicht voor lief genomen werd, maar die nooit door enige andere coureur benaderd is in het moderne tijdperk van de Formule 1. Een dag later ging Verstappen dan ook onbedreigd op weg naar zijn volgende zege.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
1. Verstappen in absolute topvorm in de regen
Wil je Verstappen in absolute topvorm zien, dan is de Grand Prix van België doorgaans een goede om te bezoeken. Verstappen won in 2021, 2022, en 2023 al, en in 2024 had hij ook een goede kans gehad, als hij niet voor het derde jaar op rij een gridstraf vanwege nieuwe motoronderdelen had gehad. Verstappen verraste na een heel lastig weekend in België namelijk met de snelste tijd in de kwalificatie.
Het is echter ook belangrijk om de eerste ronde van het weekend van Verstappen te benoemen. Een week eerder had Verstappen nog veel frustraties in Hongarije. De upgrades werkten niet, de strategie werkte niet goed, en Gianpiero Lambiase maakte een opmerking, die in het verkeerde keelgat schoot. Aan het einde van de race volgde ook nog een botsing met Lewis Hamilton. Na meerdere dagen niet met Lambiase gesproken te hebben, legden beide mannen het weer bij, maar na een storm van kritiek begon Verstappen geagiteerd aan het weekend.
Verstappen schoot in VT1 uit de startblokken, en deed daarmee denken aan zijn eerste vrije training in Japan 2023, nadat hij in de race ervoor in Singapore te horen had gekregen dat Red Bull misschien was teruggevallen vanwege het moeten aanpassen van een illegale auto. Die gecontroleerde agressie had Verstappen op vrijdag in België ook, en dat brengt echt het allerbeste uit hem naar boven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In zijn eerste snelle ronde van het weekend opende hij met een 1:44,706 op de harde band. Daarmee was hij meer dan een seconde sneller dan de rest op de zachtere mediumband. De middensector bestaat uit twaalf minisectoren, en die waren bij Verstappen alle twaalf paars. Hoe goed die ronde daadwerkelijk was bleek uit zijn volgende twee ronden. Op de harde band heb je zelfs als je op de limiet zit nog enige ruimte tot verbetering in de volgende ronden. Verstappen verbeterde zich in zijn tweede snelle ronde met maar 0,156 seconden, wat aangeeft dat hij in zijn eerste ronde meteen vol op de limiet zat, op een nieuwe asfaltlaag.
Het vergelijk tussen de tweede en derde snelle ronde van Verstappen is ook zeer indrukwekkend: Verstappen ging in de derde ronde 0,010 seconden langzamer in de eerste sector, 0,001 seconde langzamer in de middensector, en was 0,037 seconden sneller in de slotsector. Zo versnelde hij van 1:44,550 tot 1:44,524. Met deze drie ronden toont Verstappen aan dat hij vanaf de eerste seconde op de limiet zat. Zelfs die eerste ronde op harde banden zou uiteindelijk genoeg geweest zijn voor een plek in de top tien, terwijl uiteindelijk iedereen kwalificatiesimulaties op de zachte band deed.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Een dag later was het tijd voor de kwalificatie, en regende het behoorlijk in België. Hoe maak je een geagiteerde Verstappen op Spa-Francorchamps nóg beter? Precies, je gooit er nog een regenbuitje bij. Verstappen gaf zijn concurrenten rijles met een voorsprong van zes tienden op Leclerc, die de poleposition erfde na de gridstraf voor Verstappen. Dat deed Verstappen overigens niet één, maar twee keer. De rest van het veld moet voor 2025 dus vooral ook hopen dat het niet te veel regent tijdens de raceweekenden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties