Duits medium zag McLaren ook nog mazzelen: 'Anders kreeg Norris tien seconden, geen vijf' Opinie
Opinie

Duits medium zag McLaren ook nog mazzelen: 'Anders kreeg Norris tien seconden, geen vijf'

Duits medium zag McLaren ook nog mazzelen: 'Anders kreeg Norris tien seconden, geen vijf'

Het Duitse Auto, Motor und Sport zag hoe de meningen over het incident tussen Max Verstappen en Lando Norris de paddock hebben verdeeld, maar denkt dat het veel erger had kunnen aflopen als Verstappen niet zelf ook buiten de baan was beland tijdens zijn verdedigende acties. Verstappen remde laat in, maar Norris was diegene die voor de buitenkant koos. Andrea Stella wees Red Bull op de regels, maar Auto, Motor und Sport vraagt zich af of Stella zich wel goed heeft ingelezen.

In de slotfase van de race kwam Norris weer dichter bij Verstappen nadat hij zijn P1 aan het begin van de race verloor. In de eerste bocht van de openingsronde besloot de Nederlander niet te twijfelen en zette hij zijn auto naast de McLaren, waardoor niet alleen hij erlangs kon, maar ook de twee Ferrari's. Pas in de laatste twaalf ronden van de race was er weer een kans voor Norris om Verstappen aan te vallen. In ronde 52 haalde de Brit hem echter buiten de baan in bocht 12, waarvoor hij een vijfsecondenstraf kreeg.

'Bij McLaren was men woedend over het oordeel', schrijft Auto, Motor und Sport. 'Andrea Stella vond juist dat Verstappen de inhaalregels had overtreden. Maar volgens die regels moet een coureur die aan de buitenkant aanvalt bij de apex ervoor liggen. Lukt dat niet, dan mag de verdedigende coureur hem legaal naast de baan duwen. De verdediger mag ook zelf naast de baan rijden, zolang er zichtbaar wordt geprobeerd de bocht te halen. Omdat Verstappen in dit geval ook buiten de baan gleed, kreeg Norris slechts vijf seconden in de plaats van tien.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp verenigde staten 2024 lando norris
Norris joeg op Verstappen, maar werd uiteindelijk alsnog vierde.

'Ze gaven Piastri nog de opdracht om te pushen'

Bij McLaren hadden ze er echter op gerekend dat Verstappen een straf zou krijgen, en daarom verzochten ze Norris niet om de plek terug te geven. Omdat ze dat hadden verwacht, gaven ze Oscar Piastri de opdracht om te pushen. 'Maar uiteindelijk werd Norris als de schuldige aangewezen. Stella bekritiseerde vooral dat de beslissing al voor de finishvlag kwam. Hij was verrast dat de stewards het niet nodig vonden om de situatie na de race met de coureurs te bespreken', schrijft het Duitse medium. De ene keer verzoeken de teams de stewards om zaken sneller af te handelen, maar wanneer het beter uitkomt moeten de stewards uiteraard langer doen over de beslissingen.

'Wie heeft nu gelijk, Red Bull of McLaren? We spraken Sauber-teammanager Beat Zehnder, een erkende regelspecialist in de paddock, die in deze situatie neutraal was. Volgens de Zwitserse expert was de beslissing van de FIA gerechtvaardigd en was Verstappen zich niet overdreven aan het verdedigen', aldus Auto, Motor und Sport. Daarmee kan, wat het Duitse medium betreft, het hoofdstuk van Red Bull en McLaren in Austin afgesloten worden. Het dilemma en de discussies overschaduwden de prestaties van Ferrari. 'En dat terwijl Ferrari het enige topteam was dat geen updates had meegenomen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Duits medium zag McLaren ook nog mazzelen: 'Anders kreeg Norris tien seconden, geen vijf'
Verstappen sloot aan op het podium bij de Ferrari's.

Waarom had McLaren het moeilijk in Austin?

McLaren had het niet superlastig, maar de eerste twee dagen van het weekend op COTA verliepen niet bijzonder soepel. Op vrijdag en tijdens de sprintrace was Verstappen beide coureurs te snel af. 'Norris had voor de herfstpauze nog een dominante prestatie geleverd in Singapore, maar in Austin waren Red Bull en Ferrari in de hoofdrace duidelijk sneller. Volgens Stella paste de lay-out niet zo goed bij de MCL38, want de bolide had moeite met de snelle bochten en de lange remzones. Verstappen daarentegen kampte na zijn zege in de sprintrace met bandenproblemen. Dit bracht Verstappen uiteindelijk in het bereik van Norris.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws