Slechts drie keer werd een Grand Prix gewonnen vanaf een lagere startplek dan de zeventiende positie van Max Verstappen in Brazilië. Eén van die drie overwinningen was de debuutzege van Rubens Barrichello in 2000. De zeer ervaren Braziliaan bestudeerde het memorabele optreden van Verstappen, en denkt dat de Limburger zijn zege te danken had aan een observatie, die de rest ontging.
Barrichello greep nooit een overwinning op zijn thuiscircuit, maar was wel degelijk een specialist in zijn geboortestad. De oud-coureur greep drie polepositions in Interlagos, maar viel nagenoeg altijd met technische problemen uit. Tussen 1995 en 2003 haalde hij zelfs negen keer op rij de eindstreep niet, vanwege uiteenlopende problemen. Met negentien deelnames kent hij zijn thuiscircuit echter als geen ander. De nu 52-jarige Barrichello liet zijn licht op de overwinning van Verstappen schijnen bij het Braziliaanse Cortes do Flow.
'Bij Verstappen zag je wel dat hij veel geduld liet zien en weinig agressie, in situaties waarvan we gewend zijn dat Max juist agressief was', zo wijst Barrichello er juist op dat Verstappen bij zijn derde overwinning in Brazilië heel voorzichtig te werk ging. De elfvoudig winnaar ziet dat niet los van de Grand Prix vóór Brazilië. 'Hoe ging Mexico voor hem? Ik denk dat hij bij zichzelf in beraad is gegaan en bedacht heeft dat dit niet zou werken', meent Barrichello.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Moeilijk inhalen
Het asfalt was in Brazilië volledig vernieuwd, en dat zorgde voor totaal andere omstandigheden dan in 2016, toen Verstappen ook uitblonk in de regen. Verstappen moest het ditmaal van één bocht hebben om de meeste van zijn inhaalacties te plaatsen. 'Hij had geweldige inhaalacties aan de binnenkant van de eerste bocht. Ik vroeg hem daar ook naar toen ik naar het podium ging. Merkte je bij de eerste inhaalactie aan de binnenkant, dat daar meer grip lag en niemand dat door had?' zo herhaalt de ervaren Braziliaan zijn vraag aan Verstappen.
'Hij bevestigde dat dit het geval was', vertelt de voormalige Formule 1-coureur over zijn gesprek met de wereldkampioen. 'Hij merkte dat hij daar kon inhalen, en hij wist ook dat als hij dit niet bij de herstart bij Esteban Ocon had gedaan, dat het waarschijnlijk niet meer gelukt was. Hij reed eerder namelijk ook al een ronde of twintig in een treintje zonder dat hij kon inhalen. Dat lag eraan dat het zicht heel slecht was, en er weinig tractie was.'
Bandenslijtage per team
Barrichello is nog steeds fanatiek, en lette al tijdens de race op de details. 'Ik zei het tijdens de race ook al tegen mijn zoon, en zei dat hij moest kijken naar de voor- en achterbanden van de auto's. De Red Bull had enigszins last van graining bij de voorbanden, terwijl George Russell juist veel last van zijn achterbanden had. Zo kon je zien wie veel grip aan de voorkant had, en wie veel grip aan de achterkant had', zo legt Barrichello het contrast uit.
'De banden van de Alpines zagen er ongelofelijk genoeg nog als nieuw uit, dus die auto had een hele neutrale balans. Je hebt dan misschien wat minder grip, maar het zorgt er wel voor dat je goed kan accelereren. Ik vroeg aan de jongens van Alpine of ze dit ook op een droge baan gedaan hadden, en ze zeiden van niet. Als je op een droge baan een neutrale balans hebt, belast je de achterbanden heel erg', zo legt Barrichello het probleem van Interlagos op een droge baan uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Barrichello merkte op dat Verstappen al heel snel het geheim voor zijn latere overwinning ontdekte. 'Hij remde drie of vier coureurs uit aan de binnenkant van die eerste bocht. In de eerste ronde haalde hij buitenom een paar coureurs in, maar een ronde later remde hij Lewis Hamilton al aan de binnenkant uit. Vanaf dat moment begreep hij dat daar meer grip lag, en dat was pas de tweede ronde.' Verstappen remde op die plek later onder meer Oscar Piastri en Esteban Ocon van ver uit.
Zelfs als raceleider bleef Verstappen deze lijn gebruiken, observeerde Barrichello. 'Later in de race gebruikte hij die lijn ook om snelste ronde na snelste ronde te rijden. Hij reed zeventien keer de snelste raceronde!' roept de oud-coureur van Ferrari uit. 'Hij begreep gewoon dat dit de regenlijn was, en hij had daar meer grip. Hij sneed die bocht niet wijd aan, zoals de rest dat wel deed.' De collega's van Verstappen lieten daardoor regelmatig de deur openstaan.
Eén kans op overwinning
Verstappen nam na de rode vlag de tweede plek in, maar Barrichello meent dat de zege daarna nog allerminst een zekerheid was. 'Je kan ook bij de herstart van Esteban Ocon zien dat hij Verstappen probeert te verrassen, Bij die tweede start trok hij een gaatje naar Verstappen, die geen goede acceleratie had. Op dat moment dacht Ocon waarschijnlijk dat Verstappen niet voor de binnenkant zou gaan, want hij zat te ver achter hem', ziet de analist.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Bij de eerste herstart wist Ocon ook weg te rijden, dus Ocon dacht dat Verstappen er niet voor zou gaan, en richtte zich op het aansnijden van de bocht', vervolgt Barrichello, die duidelijk nog nageniet. 'Op het moment dat hij die gast aan de binnenkant zag, moet hij in een milliseconde bedacht hebben dat hij de race verloren had. Als hij de leiding daar behouden had, zou Verstappen hem niet zomaar meer ingehaald hebben. Op die baan had hij de leiding kunnen behouden, maar Verstappen kwam van zó ver dat Ocon de race alsnog verloor.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties