Max Verstappen is hard op weg om de zesde coureur in de geschiedenis van de sport te worden met minimaal vier wereldtitels, en dat terwijl hij pas net zijn 27e verjaardag heeft gevierd. In Brazilië bevestigde de Red Bull Racing-coureur zijn legendarische status binnen de sport, en buiten het raceweekend om ging hij op zijn jeugdjaren in en legde hij uit hoe hij in het competitieve deelnemersveld boven komt drijven.
Verstappen schoof in São Paulo samen met teamgenoot Sergio Pérez aan bij de lokaal zeer bekende Podpah-podcast. Daar deed de Limburger uitgebreid zijn verhaal over verschillende onderwerpen. Zo gaf hij aan dat het niet moeilijk is om zijn harde rivaliteit met verschillende collega's achterwege te laten buiten de raceweekenden. Verstappen is onder meer bevriend met titelconcurrent Lando Norris, en ziet daar ook weinig problemen in. 'Voor mij eindigt dat op het circuit', deelt Verstappen.
Hoewel Verstappen vaak zichtbaar vol adrenaline zit op het circuit zelf, draagt hij die instelling niet mee in zijn dagelijks leven. 'Ik kan makkelijk schakelen als je niet aan het racen ben. Zodra ik het circuit verlaat, focus ik me op andere dingen en op familie en vrienden. Racen vormt een belangrijk onderdeel van je leven, maar het is niet alles. Sommige mensen nemen dat te serieus', vindt Verstappen van een aantal collega's. 'Soms is het goed om om te schakelen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Racen met de paplepel ingegoten
Papa Jos Verstappen racete in de Formule 1, toen Max Verstappen nog klein was, en mama Sophie Kumpen maakte in haar kartjaren het leven zuur van coureurs als Jenson Button, Giancarlo Fisichella, en Christian Horner. Het is dan ook niet gek dat zoon Max ook een carrière in de racerij najoeg, maar dat de Verstappen-telg in 2014 op 16-jarige leeftijd al een Formule 1-contract aangeboden kreeg door Helmut Marko, had niemand voor mogelijk kunnen houden.
Enkele maanden later verscheen Verstappen aan de andere kant van de aardbol als 17-jarige snotneus voor het eerst aan de start van een Grand Prix, als jongste coureur ooit. 'Ik was zeventien, en ik had nog niet eens een rijbewijs. Ik reisde de wereld rond, maar ik mocht niet eens in een normale auto rijden', lacht Verstappen nu over die bizarre ervaring van bijna tien jaar geleden. In zijn debuutrace viel Verstappen nog met technische problemen uit, maar in zijn tweede weekend stuntte Verstappen door in Maleisië in de regen als zesde te kwalificeren, en met zijn Toro Rosso vervolgens als zevende te eindigen, nog voor teamgenoot Carlos Sainz, en Red Bull-coureurs Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Mijn vader was een Formule 1-coureur, en mijn moeder racete ook', zo legt Verstappen uit hoe hij al op jonge leeftijd werd blootgesteld aan de Formule 1. 'Thuis werd er dus heel vaak gesproken over racen. Mijn vader had ook een kartteam toen hij in de Formule 1 reed, dus in de weekenden ging ik vaak naar de races, en daar was ik dan op mijn klein fietsje, en ik rende daar overal rond', aldus de nu 27-jarige coureur, die beseft dat hij geen gemiddelde jeugd heeft gehad.
Toch was Verstappen op jonge leeftijd nog niet zo met de Formule 1 bezig. 'Het heeft me heel erg beïnvloed, maar uiteindelijk moet je het ook zelf willen doen. Als je ouders je aanmoedigen om iets te doen, is dat niet de juiste aanpak, want je moet het zelf willen doen. Ik hield van karten. Ik ging gewoon karten, en dacht toen nog niet over de Formule 1 na', zo geeft hij aan dat hij vooral lol wilde hebben. 'Natuurlijk wist ik wel dat mijn vader in de Formule 1 reed, en dat was cool, maar als vierjarige was ik daar niet zo mee bezig. Ik wilde gewoon karten en goed zijn, en races winnen, en dan zag ik het verder wel.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen kreeg zijn eerste kart toen hij vier jaar oud was, en moest vervolgens nog even wachten, voordat hij aan races mocht meedoen. 'Ik mocht aan kartraces meedoen toen ik zeven was, dus daarvoor kon ik drie jaar oefenen. Ik kon veel winnen, en daar ging ik zolang mogelijk mee door, want het was veel leuker dan school', lacht Verstappen, die eigenlijk nooit is opgehouden met het winnen. Vooral in de karts was hij vaak onverslaanbaar, zoals ook op bovenstaande afbeelding uit de WSK Euro Series, toen Verstappen op 12-jarige leeftijd kampioen werd in de KF3-klasse, ver voor de oudere Alexander Albon, met ook coureurs als Jake Dennis (tiende), Anthoine Hubert (dertiende), Esteban Ocon (veertiende), en Pierre Gasly (vijftiende) in het deelnemersveld, coureurs die stuk voor stuk ouder zijn dan Verstappen.
Winnaarsmentaliteit
In de Formule 1 behoort Verstappen inmiddels ook tot de absolute grootheden, en die status werd verder aangescherpt in Brazilië, waar hij vanaf de zeventiende plek won, voor zijn voormalige kart-tegenstanders Ocon en Gasly. De Nederlander legt uit dat hij keihard werkt voor zijn successen, en dat gaat onder meer over het laag houden van zijn gewicht. 'Je hebt te maken met het minimumgewicht van de auto, waar iedereen zich moet houden. Voor elke kilogram dat je daarboven zit, verlies je dus tijd', legt hij uit bij de Braziliaanse podcast.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Als je dus tien kilogram zwaarder bent, verlies je heel veel tijd', weet Verstappen, die zelf ook op zijn gewicht moet letten. Omdat Verstappen met zijn 1,81 meter één van de langere coureurs is, moet hij constant op zijn voeding passen, aangezien de coureurs nu nog een minimumgewicht van 80 kilogram hebben, inclusief de relatief zware uitrusting. 'Dit is mijn leven, man. Ik moet altijd op mijn gewicht letten.' Goed nieuws voor Verstappen: in 2025 wordt dit minimumgewicht verhoogd tot 82 kilogram, waardoor hij iets meer speling krijgt.
Bij de podcast wordt Verstappen vervolgens uitgebreid geprezen, omdat de winnaarsmentaliteit bij hem beter zichtbaar is dan bij wie dan ook. De incidenten uit Mexico met Lando Norris worden aangehaald, waarbij Verstappen te horen krijgt dat het geweldig is om te zien dat hij bereid is om tot de absolute limiet te gaan om te winnen. 'Het hangt allemaal ook een beetje van de situatie af, maar als je opgroeit, wil je willen', zo legt Verstappen uit dat hij koste wat kost wil winnen.
Verstappen denkt zelf ook dat dit hem zo goed maakt. 'We willen allemaal winnen, en daar doen we alles voor. Ik haat het om te verliezen. Als je racet, race je om te winnen. Zo sta ik erin, en zo leef ik mijn leven', vertelt de Nederlander, die maar één doel heeft op het circuit. Hij beseft dat hij hierin ook wat extremer is dan de meeste van zijn collega's. 'Sommige mensen hebben dat meer dan anderen. Dat is ook waarom ik een drievoudig wereldkampioen ben', sluit de 62-voudig Grand Prix-winnaar af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties