Christijan Albers heeft als analist van Viaplay gezien dat Max Verstappen en Lando Norris allebei geen vlekkeloze race afwerkten. Bij de wereldkampioen lijkt het eerder om een uitzondering te gaan, maar Albers bespeurt bij Norris een terugkerend patroon, en merkt op dat de 25-jarige coureur niet constant genoeg is.
McLaren beschikt voorlopig duidelijk over de beste auto. Het Britse team heeft beide polepositions gepakt en veroverde beide Grand Prix-zeges. Niet geheel verrassend staat McLaren dan ook overtuigend bovenaan in het constructeurskampioenschap. Toch hebben Lando Norris en Oscar Piastri in de eerste twee weekenden allebei niet kunnen maximaliseren, wat Max Verstappen en George Russell in duidelijk minder materiaal de kans heeft geboden om nog op een goede positie in het kampioenschap te staan.
In Australië zag McLaren een dubbbelzege in rook - of regen - opgaan door een spin van thuisrijder Piastri, die anderhalve minuut vaststond in het gras, en daarna nog hard moest rijden om een negende plek veilig te stellen in zijn geboortestad. In de sprintrace in China greep Lewis Hamilton namens Ferrari verrassend de overwinning. Piastri beperkte de schade met een tweede plek, maar Norris kwam niet verder dan een achtste plek, met maar één punt.
Norris ligt te slapen
Op de zondag in China ging het beter. Met een eerste en tweede plek was het resultaat optimaal. 'McLaren had een soort foutloze race. Alleen Lando Norris had wat technische problemen. Nu zie je dat ze ijzersterk en dominant zijn', geeft Albers aan bij Viaplay. Norris had in de slotfase van de race nog last van remproblemen, maar zijn eindresultaat leed daar niet meer onder.
Toch zag Albers een moment van zwakte bij Norris na de pitstops. Russell plaatste een undercut op de McLaren, die aan de binnenkant zat van de eerste bocht, toen Norris uit de pitstraat kwam gereden. Albers geeft aan dat Norris het zijn landgenoot veel te makkelijk maakt. Enkele ronden later haalde Norris de Mercedes alsnog in. 'Voor hetzelfde geld zit Norris er nog een ronde achter, en dan loopt de temperatuur op, en dan kom je er niet meer aan voorbij. Je ziet ook wel de dominantie van McLaren hier, als je ziet hoe makkelijk hij inhaalt. Russell was scherp, en Norris lag weer te slapen', zegt hij over de inhaalactie van Russell.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De coureurs zijn niet constant', luidt de conclusie van Albers over McLaren. 'Dat zie je bij dit soort foutjes. Je moet vanuit het team ook aangeven dat je meteen moet pushen, want Russell zit erbij', zo komt hij terug op het moment bij de pitstops, waar Norris een positie inlevert. 'Russell pakt dat goed op, Max zit erbovenop, en Charles Leclerc ook. Zij zitten er allemaal bovenop, maar bij Norris ontbreekt die scherpte.'
Verstappen met dramatische start
Ook Verstappen kon niet aan enige kritiek ontsnappen. De Limburger start vaak goed, maar daar was in Shanghai geen sprake van. Albers noemde de start van Verstappen zelfs de slechtste start ooit. 'Nou ja, de start was op zich wel goed, maar hij moest op een gegeven moment positie kiezen. Zou hij voor links of voor rechts kiezen, de buitenbocht of de binnenbocht?' vroeg Albers zich af.
'Hij komt eerst redelijk goed weg. Hij zit dan in de versnellingsbak van Norris. Hij zit in zijn ooghoek Oscar Piastri en George Russell al vechten, dus hij denkt: ik lijn hem op naar buiten. Hij moet die inschatting in een milliseconde nemen, en het leek wel de juiste beslissing, maar het pakte verkeerd uit', weet Albers. Verstappen verloor plekken aan beide Ferrari-coureurs en was de rest van de race bezig om die plekken terug te winnen. Achteraf werden beide Ferrari-coureurs gediskwalificeerd.
'Russell, Piastri, en Norris kiezen voor de binnenkant van de bocht, waardoor Max buitenom moet komen', zo kijkt Albers naar de start. 'Lewis Hamilton heeft daardoor aan de binnenkant vrij baan. Hij kan aan de binnenkant in de versnellingsbak van George Russell duiken. Max heeft op dat moment even overstuur. Hij zit ook in de vuile lucht van Norris, en dat overstuurmoment zorgt ervoor dat Hamilton en Leclerc gewoon een vrije baan hebben om er voorbij te komen. Hij bleef het maar lastig hebben met overstuur houden. Je ziet bij de onboardbeelden van Max ook dat hij turbulentie krijgt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties