Max Verstappen sloot de zaterdag in China af met een gezicht als een oorwurm. Waar Helmut Marko vertrouwen houdt in een goede afloop, ziet de wereldkampioen Red Bull Racing steeds verder afzakken. Verstappen heeft zijn zorgen nu duidelijk geuit, en denkt ook niet dat Liam Lawson zich zorgen moet maken over een overstap naar het opleidingsteam.
Verstappen sloot de kwalificatie als vierde af. Hoewel de achterstand op Oscar Piastri nog geen twee tienden bedroeg en rivaal Lando Norris slechts 0,024 seconden sneller was, is Verstappen not amused over de huidige staat van het team. Verstappen stond na afloop van de sessie de aanwezig media te woord, en uitte zich in duidelijke woorden. Daarbij ging hij ook in op de prestaties van zijn teamgenoot.
Lawson met promotie naar Racing Bulls?
Lawson kwalificeerde zich in 2025 tot nu toe als achttiende, twintigste, en twintigste. 'Als je kijkt naar het verschil tussen de twee rijders bij de andere teams, dan staan die allemaal dichter bij elkaar', weet Verstappen. De Nederlander bedoelt dit niet als kritiek op zijn teamgenoot, maar juist op zijn auto. 'Het geeft ook aan dat onze auto extreem lastig te besturen is', zo wordt de wereldkampioen geciteerd door De Telegraaf.
Marko draaide de duimschroeven bij Lawson aan na de kwalificatie, en bevestigde dat Red Bull na het weekend gaat praten om de toekomst van de onervaren coureur te bespreken. Verstappen denkt niet dat Lawson bang hoeft te zijn voor een wissel. 'Ik denk dat Liam harder gaat als hij in de auto van Racing Bulls zit. Dat denk ik echt', vertelt Verstappen. Debutant Isack Hadjar kwalificeerde zich als zevende, terwijl Yuki Tsunoda na een mislukte Q3-sessie negende werd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen leeft dan ook mee met zijn teamgenoot, wiens carrière op het spel staat. 'Die auto van Racing Bulls is makkelijker te besturen dan die van ons. Dat merk ik ook wel als ik met Liam praat. Vorig jaar was het verschil tussen hem en Yuki ook niet zo groot, vond ik. Anders maakt het team ook niet de keuze om Liam bij Red Bull erin te zetten', aldus Verstappen, die dus ook niet lijkt te denken dat Yuki Tsunoda het veel makkelijker zou hebben in de RB21.
Vierde team
'Ik moet als coureur altijd eerst naar mezelf kijken en ik ben altijd kritisch', zo geeft Verstappen aan dat hij altijd scherp blijft. 'Ik probeer altijd te maximaliseren en het team te helpen om de auto te verbeteren. Het mag duidelijk zijn dat we niet staan waar we willen staan.' Red Bull staat momenteel nog derde in het kampioenschap, maar dit is vooral te danken aan de missers van Ferrari in Australië. Het lijkt een kwestie van tijd te zijn voordat Red Bull ingehaald wordt.
Verstappen denkt zelf wel dat hij het maximale uit het materiaal weet te halen. 'Ik voel me tot nu toe eigenlijk wel goed in de auto, en comfortabel. Ik heb er vertrouwen in dat ik de juiste momenten kies om aan te zetten, zonder fouten te maken, maar we zijn gewoon te langzaam. Of we het vierde team zijn op het moment?' zo herhaalt Verstappen een vraag van een journalist. 'Zo voelt het voor mij wel', luidt het harde oordeel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De verschillen in de kwalificatie met de top waren best wel klein, maar dat voelt voor mij niet als heel realistisch', laat de 27-jarige optekenen, die de verwachtingen voor de Grand Prix daarmee wil temperen. Marko is juist van mening dat Red Bull wel meestrijdt voor de zege, maar Verstappen gelooft daar zelf niet zo in.
Verstappen paste na de moeizaam verlopen sprintrace wel de afstelling nog aan. 'We hebben nu nog wel wat dingen aan de auto veranderd, en hopelijk helpt dat een beetje. Ik verwacht echter niet dat het een verschil van dag en nacht is, en dat we McLaren opeens kunnen bijhouden. Dat zal lastig worden. Het gat naar de kop is groter dan vorig jaar. Het is duidelijk dat we er niet goed voorstaan. Of ik bezorgd ben? Ja, dat mag ook wel, toch?'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties