Windsor niet mals voor Red Bull: 'Ken dan de rijstijl van de coureur die je binnenhaalt!' Opinie
Opinie

Windsor niet mals voor Red Bull: 'Ken dan de rijstijl van de coureur die je binnenhaalt!'

Windsor niet mals voor Red Bull: 'Ken dan de rijstijl van de coureur die je binnenhaalt!'

Liam Lawson kon opnieuw geen potten breken na zijn debuutrace voor Red Bull Racing in Australië. De teamgenoot van Max Verstappen had het zwaar in China, en zal de race op zondag moeten aanvangen vanaf P20. Voormalig Williams-teammanager Peter Windsor is van mening dat Red Bull kon weten dat dit ging gebeuren. Naar zijn idee had Sergio Pérez meer uit de auto kunnen halen.

De Mexicaan moest worden vervangen omdat hij teleurstellende prestaties leverde waardoor de puntenscore van Red Bull niet opliep in het constructeurskampioenschap. Op dit moment draagt Lawson er ook amper aan bij. De jongeling had het in Australië lastig in de regen, maar ook op het circuit van Shanghai gaat het niet van harte. Teambaas Christian Horner werd na de kwalificatie al geconfronteerd met de vergelijking met Pérez.

'Isack Hadjar leverde daarentegen een geweldige prestatie door als zevende te kwalificeren. En dan was Liam Lawson er nog, die opnieuw totaal niet op zijn plek leek in de tweede Red Bull', zucht Windsor in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Dit benadrukt weer hoe moeilijk die auto is en hoe goed Max Verstappen het eigenlijk doet in die auto', looft Windsor, die hem met moeite naar P4 zag rijden.

'Wat ik bijzonder vind, is dat Lawson na de race nog steeds vol vertrouwen zegt: ik moet gewoon sneller zijn', vervolgt hij. 'Dat is niet de juiste instelling. De juiste manier van denken is: waarom ben ik zo langzaam? In mijn ogen komt dat doordat hij een coureur is die vooral laat remt, met overstuur rijdt en brede inrijlijnen gebruikt. Zo'n rijstijl werkt niet in omstandigheden zoals vandaag.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

liam lawson helm 12812712
Lawson ging met lege handen terug naar de paddock na de zaterdagsessies in China.

RB21 nog lastiger dan de Williams

Windsor wijst aan dat Carlos Sainz om dezelfde redenen moeite had om zijn bolide onder controle te houden. Teamgenoot Alexander Albon blonk wel uit. 'Hetzelfde gebeurde bij Red Bull. Alleen is Liam nog minder ervaren, en vermoedelijk is de Red Bull nog lastiger te besturen dan de Williams', zegt de analist. 'In de plaats van te zeggen: ik ben zelfverzekerd, ik moet gewoon sneller zijn, zou hij moeten zeggen: ik moet mijn bochten verkorten en mezelf meer speelruimte geven om te werken met alle variabelen.'

De voormalig teammanager is kritisch op Lawson en vindt dat hij vooral van Verstappen moet leren, zoals hij ook van plan was. 'En achter de schermen hard werken met de mensen van Red Bull. Ik zie eigenlijk geen andere oplossing. Natuurlijk zullen er momenten zijn waarop Lawson wel snel is, wanneer hij genoeg grip en balans heeft. Hij heeft immers een geweldige wagenbeheersing.'

Red Bull had het kunnen weten

Windsor vindt het vanuit Lawsons kant te kort door de bocht, pun intended, om dan te zeggen dat hij sneller moet zijn. Volgens hem komt er veel meer bij kijken om zijn vorm te herstellen. 'Aan de andere kant: Red Bull moet dit hebben geweten. Ze wisten dit toen ze besloten Pérez te vervangen. Ze moeten gedacht hebben: we zijn het zat om een coureur te hebben die goed is met tractie, maar niet met onderstuur', vervolgt Windsor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez liam lawson boos mexico
Windsor denkt dat Pérez beter in die Red Bull had kunnen blijven zitten.

'We willen iemand in de auto die echt kan gooien en smijten met onderstuur. Laten we Liam Lawson nemen. Maar hebben ze zich ook afgevraagd: wat doen we als het weer zo is zoals in China, of zoals in Melbourne? Wat als er allerlei variabelen zijn, zoals regen, wind, hitte, bandenslijtage, wat gaat hij dan doen? Waarschijnlijk zou Pérez in deze situatie meer uit de auto hebben gehaald, omdat hij veel zachter is voor de achterbanden', zegt Windsor.

China is vooral belastend voor de voorbanden, maar Windsor weer zeker dat Pérez beter voor de achterbanden had gezorgd. 'Het valt me gewoon op. Misschien ben ik een beetje aan het zeuren, maar als je een coureur vervangt, ken dan de rijstijl van degene die je binnenhaalt. Denk niet alleen: oh ja, hij is snel, heeft een stevige handdruk en ziet er cool uit in zijn jas. We weten dat Lawson snel is, maar alleen als hij een enorme hoeveelheid grip en balans heeft. Dan kan hij een echte racer zijn. Maar als het aankomt op finesse...'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws