Schmidt ziet geen oplossingen meer voor de Red Bull-draaistoel: 'Verstappen sloopt weer een teamgenoot' Opinie
Opinie

Schmidt ziet geen oplossingen meer voor de Red Bull-draaistoel: 'Verstappen sloopt weer een teamgenoot'

Schmidt ziet geen oplossingen meer voor de Red Bull-draaistoel: 'Verstappen sloopt weer een teamgenoot'

'Max Verstappen en Liam Lawson rijden aan twee totaal verschillende uiteinden van het Formule 1-veld', begint F1-journalist Michael Schmidt. Volgens hem zal dat ook met een andere coureur in het tweede Red Bull Racing-zitje niet veranderen. De Oostenrijkse renstal wilde stappen zetten na het ontslag van Sergio Pérez, maar de progressie is momenteel ver te zoeken. Schmidt heeft een simpele redenering waarom het telkens misgaat.

Red Bull heeft na Australië aardig wat kritiek gekregen op haar 'draaideurpolitiek'. Onder andere McLaren-CEO Zak Brown kaartte aan dat het telkens vervangen van teamgenoten niet werkt, en dat Lawson daar het zoveelste voorbeeld van is. De Nieuw-Zeelander maakte geen indruk tijdens zijn debuut in Melbourne en heeft in China ook nog geen potten kunnen breken. Ted Kravitz van Sky Sports had het over 'de vloek van het tweede Red Bull-zitje', maar met Verstappen naast je lijkt het standaard een garantie op falen te zijn.

Lawson werd veertiende in de sprintrace en zal de hoofdrace vanaf P20 moeten aanvangen. 'Verstappen is simpelweg te goed en het werkvenster van de Red Bull is voor Lawson te klein', stelt Schmidt in zijn analyse voor Auto, Motor und Sport. 'Wat zou Pérez op zijn bank in Guadalajara gedacht hebben?' vraagt de Duitser zich af. 'Verstappen is opnieuw bezig om de volgende teamgenoot te slopen. De GP van China laat het hele dilemma van Red Bull zien: Verstappen aan de top van het veld, terwijl Lawson onderaan bungelt.'

Beruchte draaistoel van de Formule 1

Dat de verschillen tussen de twee Red Bull-teamgenoten opnieuw pijnlijk groot zijn, is duidelijk. Het is echter nog maar Lawsons tweede raceweekend bij Red Bull. 'Hij is nieuw en moet nog leren, maar het gat is veel te groot', schrijft Schmidt. 'De tweede Red Bull-stoel lijkt opnieuw de beruchte draaistoel van de Formule 1 te zijn. Er klinken nu alweer geruchten dat de Nieuw-Zeelander binnenkort gedegradeerd wordt naar Toro Rosso en dat Yuki Tsunoda zal promoveren naar het hoofdteam.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt ziet geen oplossingen meer voor de Red Bull-draaistoel: 'Verstappen sloopt weer een teamgenoot'
Lawson kon opnieuw niet imponeren.

Helmut Marko kwam met harde woorden na de zaterdag in Shanghai: 'Lawson brengt niet de resultaten die we van hem verwachten. We zullen dit rustig moeten analyseren. Iedereen bij Red Bull weet: bij ons draait het om prestaties.' Onheilspellende woorden voor iemand die net is begonnen aan zijn tweede raceweekend.

'Tsunoda verkeert in de vorm van zijn leven, maar ook hij zal weinig veranderen aan de situatie bij Red Bull', denkt Schmidt. 'Misschien zou hij drie tienden dichter bij Verstappen zitten.' De Duitse journalist betwijfelt of Tsunoda dan mentaal standhoudt. 'Hij zou waarschijnlijk nog meer lijden dan de nog relatief ongeschonden Lawson', schrijft hij.

'Hetzelfde zou gelden voor Isack Hadjar, Ayumi Iwasa of Arvid Lindbald', luidt het harde oordeel van Schmidt. 'Hun carrières zouden voorbij zijn voordat die goed en wel zijn begonnen. Red Bull moet inzien dat er geen ideale teamgenoot naast Verstappen bestaat. Niet in de huidige situatie. De Nederlander is te goed en de auto is te slecht.'

Te klein venster voor Verstappens teamgenoot

Naar het idee van Schmidt kan Lawson niets met de auto omdat het werkvenster van Verstappen voor hem te klein is. 'De afstelling van de auto is een wetenschappelijk proefschrift op zich', gaat de Duitser verder. 'Verstappen en zijn technische crew weten meestal het juiste moment te vinden. Soms trager, soms sneller. Soms perfect, soms iets minder precies. Maar als het erop aankomt, staat de viervoudig wereldkampioen er, en haalt hij het maximale uit zijn pakket, of hij compenseert simpelweg de problemen die niet oplosbaar zijn.'

Zijn teamgenoot heeft het in zo'n geval dubbel zo moeilijk. Zelfs als de auto perfect afgesteld wordt, zou hij langzamer zijn dan Verstappen. 'Meestal mist hij dat kleine, optimale venster helemaal. Waarschijnlijk omdat zijn ideale venster ergens heel anders ligt. Red Bull zou een coureur moeten vinden die exact hetzelfde van de auto verlangt als hun stercoureur. Lando Norris zou zo iemand kunnen zijn, maar hij zou inmiddels zijn McLaren niet meer inruilen voor een Red Bull.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt ziet geen oplossingen meer voor de Red Bull-draaistoel: 'Verstappen sloopt weer een teamgenoot'
Is er een oplossing voor het tweede zitje van Red Bull?

Red Bull kan niet zonder Verstappen

Schmidt vreest dat Red Bull een 'eenmansformatie' blijft zolang de technische afdeling er niet in slaagt om een Formule 1-auto te bouwen die zowel snel als vergevingsgezind is. 'Het heeft ook weinig zin om andere coureurs in de strijd te gooien voor een gevecht dat ze niet kunnen winnen. Daarmee zouden ze alleen nog meer talenten verspillen', denkt Schmidt. 'Één voordeel hebben de jonge rijders ten opzichte van de oplossing van vorig jaar: ze zijn allemaal goedkoper dan Pérez.'

Lawson zou stiekem misschien wensen dat hij weer in de bolide van Racing Bulls zit. Die auto is op dit moment de betere auto, dat gaf Verstappen zelfs aan. 'Als de Red Bull een grillige auto blijft en het zusterteam de perfecte bolide blijkt te hebben, zal er binnenkort een heel andere vraag opduiken: zou Verstappen bij het B-team misschien betere kansen hebben om zijn titel te verdedigen? Hij zou niet de eerste rijder zijn die wereldkampioen wordt in twee verschillende auto's', sluit Schmidt af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws