Windsor linkt huidige vorm Red Bull niet aan vertrek Newey: 'Was met hem niet anders gegaan' Interviews
Interviews

Windsor linkt huidige vorm Red Bull niet aan vertrek Newey: 'Was met hem niet anders gegaan'

Windsor linkt huidige vorm Red Bull niet aan vertrek Newey: 'Was met hem niet anders gegaan'

Voormalig Formule 1-teammanager en F1-journalist Peter Windsor bespreekt in een exclusief interview met F1Maximaal.nl de correlatieproblemen van Red Bull Racing en of het te maken heeft met het vertrek van topontwerper Adrian Newey. Windsor denkt echter niet dat Newey de huidige problemen met de RB20 had kunnen voorkomen. Hij twijfelt ook niet aan het concept van de RB20, dat een sterke evolutie is van het concept van de RB19. Die evolutie was nodig, anders had Red Bull mogelijk nog meer problemen gehad.

Red Bull begon het seizoen nog oppermachtig, maar inmiddels is er weinig van die overmacht over. Andere teams, zoals McLaren en Mercedes, hebben gigantische stappen gezet, en Red Bull moest na een aantal races serieus rekening houden met beide teams. Na de Grand Prix van Miami was het gat tussen de Oostenrijkse renstal en de concurrentie opeens een stuk kleiner. In de races die volgden kon niemand met zekerheid zeggen dat Red Bull zou winnen.

Aangezien Newey voorafgaand aan de race in Florida zijn ontslag indiende, werden de 'tegenvallende' prestaties van Red Bull gelinkt aan het vertrek van de topontwerper. Het liet sommigen afvragen of het slechter gaat nu Newey niet meer met het F1-project bezig is. Nu Red Bull en met name Max Verstappen zich zorgen maken om de auto, vragen sommigen zich ook af of Red Bull een fout heeft gemaakt door het concept van de RB19 in grote lijnen achter zich te laten.

'Nou, ik ben niet technisch genoeg om die vraag te beantwoorden', zegt Windsor. 'Ik betwijfel of iemand anders dat wel is, behalve Adrian Newey en zijn team, om eerlijk te zijn. Dus ik denk dat het gek is als iemand zou zeggen dat de RB20 niet de logische stap is na de RB19. Om dat te kunnen zeggen zou je volledig op de hoogte moet zijn van alle gegevens die Red Bull heeft van de overgang van de ene auto naar de andere, wat duidelijk niemand heeft', geeft de Brit aan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing rb20 hongarije 2024 177
De RB20 is in de ogen van Windsor een logische vervolgstap na de RB19.

Windsor: 'Was niet anders gegaan, ook niet als Newey nog tien jaar was gebleven'

'Daar ga ik dus niet over speculeren, behalve dat ik niet geloof dat Adrian en zijn team de RB20 zouden hebben gemaakt als het geen verbetering zou zijn, en ik denk dat als ze nog steeds met de RB19 zouden racen, ze waarschijnlijk grotere problemen zouden hebben dan nu', kaart de voormalig teammanager aan. Red Bull legde uit dat Newey nog wel veel technische invloed had, maar dat hij al langer geleden een stap terug had gedaan. Pierre Waché is zijn opvolger.

De problemen van Red Bull nu hebben daar niets mee te maken. 'Nee, dat denk ik niet. Adrian is tot nu toe bij veel races aanwezig geweest, en ik denk niet dat het anders zou zijn gegaan als hij nog tien jaar bij Red Bull was gebleven.' Windsor impliceert dat Newey ook niet had kunnen voorkomen dat Red Bull op dit moment even vast lijkt te lopen. Het team moet nu nieuwe manieren vinden om met kleine winsten grote verschillen te maken, en daar is de kampioensformatie altijd al goed in geweest.

'Ik denk dat hij (Newey, red.) het nog steeds met me eens zou zijn dat, omdat deze reglementen tegen het einde van 2025 een soort plafond bereiken, uiteindelijk genoeg andere mensen bij andere teams het juiste antwoord zullen vinden. Dus het komt dan neer op het beste werk doen op het circuit op de racedag, met de afstellingen, de strategie, en al het andere, inclusief de betrouwbaarheid natuurlijk. Dus nee, ik denk niet dat het een verschil heeft gemaakt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey silverstone 2024 max verstappen
De huidige vorm van Red Bull heeft volgens Windsor niets te maken met het vertrek van Newey.

'Dat zal de eerste test zijn van waar Red Bull staat'

Hoofdingenieur Paul Monaghan zei onlangs dat hij het vertrek van Newey behoorlijk betreurde. Niet alleen omdat hij het prettig vond om met de Brit samen te werken, maar ook omdat Newey overal het antwoord op wist. Hij wist voor elk probleem een oplossing te vinden. Om met Newey het 2026-seizoen in te gaan, het jaar waarin de technische reglementen over de kop gaan, was dan wellicht wel prettig geweest. 'Ik denk niet dat je enige impact van Adrians beslissing zult zien totdat het 2026-seizoen begint', zegt Windsor.

'Dat betekent een heel nieuwe auto en een nieuwe krachtbron. Dat zal de eerste echte test zijn van waar Red Bull staat in het post-Newey-tijdperk', aldus Windsor. Vermoedelijk had Newey ook een oplossing gehad voor de correlatieproblemen waarover topadviseur Helmut Marko in de eerste seizoenshelft heeft gesproken. Windsor denkt echter niet dat er een team is met een perfecte correlatie tussen de CFD (computational fluid dynamics), CAD (computer-aided design) en wat de data van op de baan laten zien. 'Sinds het verbod op in-season tests heeft iedereen dit probleem om te overwinnen', zegt de Brit.

'Hoe geavanceerder de aerodynamica wordt in termen van het balanceren tussen het compromis tussen porpoising en zoveel mogelijk downforce zonder op enige manier de topsnelheid ten opzichte van de concurrentie te belemmeren, hoe ingewikkelder het is om de perfecte correlatie te krijgen. Daarom denk ik dat geen enkel team perfecte correlaties heeft. Red Bull heeft waarschijnlijk een betere correlatie dan de meeste teams.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor linkt huidige vorm Red Bull niet aan vertrek Newey: 'Was met hem niet anders gegaan'
Windsor denkt dat Red Bull pas in 2026 iets zal merken van Neweys beslissing.

Windsor wijst aan wat er bij McLaren vermoedelijk beter gaat

Red Bull is op dit moment bezig met het bouwen van een nieuwe windtunnel, waardoor ze nog afhankelijk is van de oude windtunnel. Daarnaast heeft de Oostenrijkse renstal minder aerodynamische testtijd dan de andere teams. Is het team daardoor niet juist meer afhankelijk van CFD-simulaties dan de andere teams? 'Ik denk dat Red Bull investeert in een nieuwe windtunnel omdat Adrian slim genoeg is om de aspecten te herkennen waar verbeteringen mogelijk zijn en om efficiënter te zijn, gezien de limieten die je nu hebt in de Formule 1. Ik denk dat dat het is', antwoordt Windsor. 'Nogmaals, ik denk niet dat enig team een tunnel heeft die aanzienlijk beter is dan die van anderen.'

Volgens Windsor valt wel te stellen dat de nieuwe tunnel van McLaren hen iets meer voordelen oplevert ten opzichte van Red Bull. 'Het enige wat waarschijnlijk is, is dat het structurele systeem voor het monteren van het model in de tunnel nu waarschijnlijk beter is bij McLaren dan waar dan ook, omdat hun tunnel de nieuwste is. Daarom hebben ze meer controle over hoe ze het gestuiter in de auto kunnen compromitteren en balanceren, terwijl de andere teams in feite montagesystemen hebben die van de vorige generatie zijn. Het is een hele nieuwe wereld daarbuiten met het gestuiter van de auto's. Dus ik vermoed dat McLaren een beter montagesysteem heeft. Dat is waarschijnlijk waar de herziening van Red Bull over gaat.'

Door: Mark Hanselman en Shanna Lutgert

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws