Na twee races in 2024 moest Helmut Marko nog vragen beantwoorden over de kans dat Red Bull Racing dit jaar wél alle Grands Prix kon winnen, nadat Singapore in 2023 roet in het Oostenrijkse eten gooide. Enkele maanden later ziet de wereld bij de constructeurskampioen heel anders uit: de correlatieproblemen moeten snel opgelost worden, en Monaco nam ook nog eens een flinke hap uit het budget voor de ontwikkeling van de RB20 en de RB21.
'Het achtste Grand Prix-weekend van het seizoen vond plaats in de straten van Monte Carlo en in het prinsdom was lokale held Charles Leclerc een klasse apart. De Ferrari zweefde letterlijk over de kerbstones in de zwembadchicane, en daarom bleef hij buiten bereik', schrijft Marko in zijn column op Speedweek. 'Wij hadden meer proberen met het rijden over de kerbstones, want wij hadden eerder te maken met een kangoeroe.'
Op zaterdagochtend rekende Marko nog op schadebeperking. 'Dat werd voor de kwalificatie redelijk goed aangepakt, en we konden aannemen dat Max de eerste startrij had kunnen pakken. Als je een auto hebt, die zo nerveus is, kan zelfs een coureur als Max echter een fout maken. Daarnaast probeerde hij in de eerste sector de best mogelijke tijd neer te zetten, omdat dit de enige sector was waar hij sneller was dan de Ferrari's. Hij deed er in de andere sectoren alles aan om de verloren tijd te minimaliseren', weet de man uit Graz.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het probleem begint al in de simulator, want die wees aan dat de auto perfect over de kerbstones zou rijden. Dit betekent simpelweg dat de simulator en de realiteit niet correleren', zo steekt Marko de problemen bij Red Bull niet onder stoelen of banken. 'Monaco was niet het eerste circuit waar we dit probleem hadden, want in de afgelopen herfst was dit in Singapore ook het geval. De simulator spuugt iets uit dat de realiteit niet weergeeft. Dat is het eerste punt dat we moeten aanpakken.'
Het aanpakken van dat probleem kost tijd, en de volgende race in Canada staat volgende week alweer op het programma. 'We zijn optimistisch dat we in ieder geval kunnen uitvogelen waarom de data die uit de simulator komen niet corresponderen met de realiteit, maar Montreal kan ook weer een moeilijk weekend voor ons worden', weet de 81-jarige. Het circuit in Canada bestaat grotendeels uit snelle chicanes, waarbij kerbstones belangrijk zijn, en een langzame haarspeldbocht.'
Ontwikkelbudget van Red Bull gaat in rook op
De teamadviseur van Red Bull besprak ook het weekend van de tweede Red Bull-coureur. Pérez had een weekend om snel te vergeten, maar de financiële afdeling van het team zal het weekend van de Mexicaan niet snel kunnen vergeten. 'Pérez had een kostbare crash in de eerste ronde, die ons tussen de twee en drie miljoen euro kostte. Dit is uiteraard een serieus nadeel onder het budgetplafond, want deze schade beïnvloedt ons budget voor ontwikkelingen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De beperkingen in het budget treffen Red Bull niet alleen in 2024, maar ook in 2025. Het budgetplafond gaat namelijk over een kalenderjaar, en ook de RB21 wordt grotendeels ontwikkeld in 2024. Dat is dit jaar nog extremer het geval dan anders, omdat de teams vanaf 1 januari aan de 2026-auto mogen sleutelen, en gezien de grote regelwijzigingen zullen veel teams de knop in 2025 al heel snel omzetten. 'We weten nog niet hoe het uitziet met de versnellingsbak en de motor. De crash kan dus ook resulteren in extra gridstraffen, als we meer dan het toegestane aantal onderdelen moeten inzetten.'
Voor Pérez zou een gridstraf een extra klap zijn. De Mexicaan kelderde deze maand al van de tweede plek naar de vijfde plek bij de coureurs, en heeft nog geen contract voor 2025. 'Pérez zat op de racelijn, en Kevin Magnussen was optimistisch, maar we moeten dit accepteren. Het risico op zulke ongelukken bestaat, en we moeten de kosten ophoesten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties