Helmut Marko heeft aangegeven waar het de laatste races bij Red Bull Racing verkeerd gaat. De constructeurskampioen kende driemaal op rij een zeer zwakke openingsdag van het weekend, en de teamadviseur van Red Bull heeft nu uitgelegd waar dat aan ligt: de correlatie tussen de simulator en het circuit klopt niet.
Het verklaart meteen waarom het team telkens een valse start van het weekend heeft. Teams bepalen hun afstelling tegenwoordig nauwkeurig in de simulator, en hebben het dan doorgaans in de eerste vrije training al behoorlijk goed voor elkaar. Als de correlatie tussen de simulator en het circuit goed is, is het daarna een kwestie van finetunen, maar het blijkt dus zo te zijn dat Red Bull voor het weekend een afstelling vindt in de virtuele wereld, die vervolgens op het circuit niet werkt zoals verwacht.
Mercedes met soortgelijke problemen?
James Allison, de technisch directeur van Mercedes, gaf eerder dit seizoen dat elk team op elk moment een bepaalde vorm van 'correlatieproblemen heeft'. 'Dat gebeurt elk jaar in elk team, want de fabriek is een soort van gereduceerde versie van de werkelijkheid’, legde de man van Mercedes uit bij Sky Sports F1. ‘Het is niet hetzelfde als met een bolide rondrijden op een echt circuit van asfalt met veel details en complexiteit’, benadrukt hij. ‘Je hebt modellen van circuits hier in de fabriek en die modellen zijn krachtig wat betreft welke kant ze je opsturen’, aldus de Brit. ‘Maar die modellen hebben tekortkomingen en correlatieproblemen. De modellen en simulatietools helpen ons op het pad te blijven en meer rondetijd te winnen, maar de details maken het verschil.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Monaco laatste deel van drietrapsraket
Marko ging bij de Duitstalige tak van Sky Sports F1 in op de problemen van Red Bull in de afgelopen weekenden. 'We wisten al dat Charles Leclerc hier onverslaanbaar zou zijn, maar we hoopten nog op een plekje op de eerste startrij.' De uitslag van de Grand Prix werd grotendeels al bepaald in de kwalificatie, waar Max Verstappen de zesde tijd liet noteren, en Sergio Pérez op de achttiende plek bleef steken, voor de diskwalificaties voor Haas. 'Het is heel lastig, zo niet onmogelijk, voor Sergio (Pérez, red.) om op hetzelfde niveau als Max te presteren, maar hij moet wel dichterbij zitten. We moeten analyseren waar het zo verkeerd ging.'
In Japan en China, twee pure racecircuits met ruwer asfalt en weinig hobbels, presteerde Red Bull ijzersterk. Dit laat zien dat het potentieel van de RB20 wel degelijk aanwezig is. In Miami begonnen de problemen echter al op de vrijdag met een moeizame trainingssessie, waarna Verstappen tot zijn eigen verrassing wel nog poleposition pakte, maar in de race zijn meerdere moest erkennen in Lando Norris. In Imola begon het weekend nog slechter, maar wist Red Bull de boel op vrijdagavond voldoende te herstellen om Verstappen een kans te bieden om een onmogelijk ogende ommekeer te bewerkstelligen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In Monaco zat het vanaf het eerste moment niet goed, en ditmaal was zelfs het talent van de wereldkampioen onvoldoende om de tekortkomingen van de RB20 te maskeren. 'We hadden het hele weekend problemen met de afstelling', aldus Marko. 'We verbeterden ons wel nog op de zaterdag, maar we hadden nooit een kans op de poleposition.' Volgens Marko lag het probleem niet alleen in het krappe stratencircuit. 'Ons basisprobleem is niet circuit-afhankelijk', is de zorgwekkende conclusie van Marko.
Kerbstones
'De correlatie tussen de simulator en het circuit klopt niet', bevestigt Marko. 'Op de simulator rijden we zonder enige problemen over de kerbstones, en op het circuit springt de auto als een kangoeroe. Daar moeten we dus eerst naar kijken. Hopelijk hervinden we onze vorm weer op echte racecircuits.' Het lijkt erop dat Canada ook een uitdaging kan vormen voor Red Bull. Hoewel het niet lijkt op Monaco, zitten er ook een aantal langzame bochten in het circuit, en bestaat het circuit veelal uit chicanes waarbij het cruciaal is dat je auto goed over kerbstones kan rijden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Na Canada bezoeken de teams de circuits waar Marko op zal doelen als hij het over 'echte racecircuits' heeft. Spanje vormt het eerste deel van een triple header met ook Oostenrijk en Groot-Brittannië, waarna Hongarije en België ook nog op de kalender staan voor de zomerstop. Dat zou Red Bull na Canada enige tijd moeten geven om de correlatieproblemen op te lossen, al is het oplossen van een correlatieprobleem vaak een zeer tijdrovend proces. Met het oog op de ontwikkeling van de 2025-auto is het voor Red Bull belangrijk dat het probleem in de komende maanden verholpen wordt. De teams mogen pas op 1 januari 2025 aan de 2026-auto beginnen. Voor die cruciale regelwijziging zal een goede correlatie van groot belang zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties