Mol legt schuld van blamage in Monaco bij FIA: 'Erger dan dit is het nog niet geweest' Formule 1
Formule 1

Mol legt schuld van blamage in Monaco bij FIA: 'Erger dan dit is het nog niet geweest'

Mol legt schuld van blamage in Monaco bij FIA: 'Erger dan dit is het nog niet geweest'

Commentator Olav Mol vindt het jammer dat de Grand Prix van Monaco eigenlijk na enkele bochten al bepaald was. Inhalen is nagenoeg onmogelijk in de straten van Monte Carlo, en na de onderbreking van de rode vlag was het strategische element ook verdwenen. Het restant van de race leverde dan ook nagenoeg geen positiewisselingen meer op, en dat vindt Mol een nieuw dieptepunt.

De bandenslijtage in Monaco is minimaal, en zoals we de afgelopen jaren steeds vaker zien op stratencircuits, wordt het alsmaar populairder om in dit soort gevallen de snelheid te drukken, en er zo voor te zorgen dat de Pirelli-banden nagenoeg eindeloos meegaan. Na de rode vlag in de eerste ronde wisselde iedereen naar een nieuwe set banden, behalve Logan Sargeant. Vervolgens was de angel wel al uit de wedstrijd, en hobbelde iedereen naar de finishvlag.

Mol meent dat dit het gevolg ervan is dat de FIA erg gevoelig is voor een bepaald woordje. 'Ik vind het eigenlijk fout dat je tijdens een rode vlag alles mag vernieuwen', zegt de commentator bij het Race Café van Ziggo Sport. 'We hebben achtervleugels vervangen zien worden. Dat mag allemaal, en dat vind ik wel lastig. Zodra je het woord gevaar gebruikt bij de FIA, zeggen ze: oh, dat moeten we ook maar niet meer zo doen', zo wijst Mol op het codewoord. Mol zou liever zien dat de bandenwissel tijdens de rode vlag niet als de verplichte pitstop gezien mag worden.

Primeur

Met een bijzonder statistiekje zette Mol zijn statistiek kracht bij. 'Erger dan dit is het nog niet geweest', vindt Mol. 'De top tien is in dezelfde volgorde geëindigd, dat is nog nooit gebeurd. Het gebeurde wel al dat de top zes in dezelfde volgorde eindigde, in Monaco in 2018, in Singapore in 2018, en in België in 2021, maar de top tien was nog nooit hetzelfde geëindigd.' In België in 2021 was Pérez daarvoor verantwoordelijk, door voor de race al te crashen, waardoor hij zijn rondjes achter de Safety Car niet kon rijden.

Mol had ook een statistiek klaar als het over de racewinnaar gaat, Charles Leclerc. 'Weet je hoeveel wedstrijden hij droog stond? 39 wedstrijden! Oostenrijk in 2022 was de laatste overwinning', weet de Nederlander, die er ook wel om kon lachen dat Sainz na afloop zei dat hij zo blij was voor Leclerc. 'Je hebt zeker nooit een schoonzoon gehad? Die moet je het graf inprijzen', grapt de commentator over de volgens hem gespeelde vreugde van Sainz.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws