Mol met harde conclusie na woorden van Marko: 'De correlatie klopt niet, dan heb je een probleem' Formule 1
Formule 1

Mol met harde conclusie na woorden van Marko: 'De correlatie klopt niet, dan heb je een probleem'

Mol met harde conclusie na woorden van Marko: 'De correlatie klopt niet, dan heb je een probleem'

Olav Mol denkt dat de problemen bij Red Bull Racing groter zijn dan alleen een circuit dat niet bij de auto past. De commentator van Ziggo Sport analyseerde de woorden van teamadviseur Helmut Marko, en concludeerde dat er correlatieproblemen zijn bij de constructeurskampioen, een euvel dat in het verleden ook al opspeelde.

Max Verstappen kwam in Monaco, op een circuit dat duidelijk niet bij de RB20 past, niet verder dan de zesde startplek. Daarmee deed de Limburger het nog stukken beter dan Sergio Pérez, die de achttiende tijd liet noteren, maar vanwege de Haas-diskwalificatie naar de zestiende plek gepromoveerd wordt. 'Gelukkig niet', zegt Mol over de vrees aan het begin van het seizoen dat Red Bull 23 races zou kunnen winnen. 'Dat maakt de sport alleen maar mooier.'

Correlatieproblemen?

Als de problemen van Red Bull op meer circuits opspelen, dan kan er mogelijk nog een titelstrijd komen. 'Ook daar heeft Helmut Marko wat over gezegd', weet Mol. 'Die zei: er is iets raars aan de hand. Op de simulator - in dit geval met Rudy van Buren, want die andere jongens zijn in China voor de Formule E - hebben we geen enkel probleem met kerbs. Daar doet de auto alles wat we willen', citeert Mol. In Imola konden Sébastien Buemi en Jake Dennis na de vrijdag de boel nog voldoende repareren om Verstappen een auto te geven waarmee hij kon winnen.

Mol kan op basis van die woorden maar één conclusie trekken. 'De correlatie klopt dus niet. Als wat je in de simulator en in de windtunnel vindt niet meer strookt met wat er op de baan gebeurt, heb je wel een probleem. Max begon daarom ook bij de Nouvelle Chicane (bij het uitkomen van de tunnel, red.) om de kerbstones heen te rijden, om de hobbels te vermijden. Daar verlies je dus steeds wat tijd mee.' Red Bull had in het verleden, voor de huidige dominante periode, ook al last van correlatieproblemen, met name in 2016.

Mocht Red Bull inderdaad correlatieproblemen hebben, dan kan dit veel tijd in beslag nemen, omdat het lang duurt voordat de correlatie verbeterd kan worden, en toekomstige upgrades nu ook al worden gebaseerd op een windtunnel of simulator die de werkelijkheid niet goed weergeeft. Voor Red Bull zal het vooral ook zaak zijn om dan de correlatie voor 1 januari scherp te stellen, als de teams de 2026-auto's mogen gaan ontwerpen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez red bull racing rb20 monaco 2024 120
Max Verstappen rijdt door de straten van zijn thuisstad.

Grondeffect cruciaal voor de RB20

Verstappen gaf na de kwalificatie aan dat Red Bull de auto stijf moet afstellen, wat in Monaco niet werkt. 'Als je de auto zachter afstelt, om wel die kerbstones te pakken, veert de auto hoger terug, maar de huidige auto's hebben het grondeffect om die auto's naar de grond te zuigen. Als die auto hoger komt, ben je dat even kwijt, en dan veert de auto ook nog op de banden uit. Dan wordt het een optelsommetje.' De RB20 wordt regelmatig geprezen vanwege de sterke vloer van de auto, maar die presteert op hobbelige circuits dus duidelijk minder goed.

Leclerc blinkt uit

Mol ging ook nog in op de mannen op de eerste startrij: Charles Leclerc, en Oscar Piastri. 'Het is niet zijn eerste poleposition daar', aldus Mol over Leclerc. 'Hij heeft in 2021 en 2022 ook daar gestaan. Eén keer kon hij niet starten, en de andere kant reed hij achter de Safety Car weg. Het konijn uit de hoge hoed: ze hebben na de derde vrije training, op het allerlaatste moment, een motor moeten wisselen. Het is wel een wissel uit voorzorg geweest. Ze zagen wat dingen die niet helemaal klopten', deelt de commentator.

Leclerc kende daardoor toch nog één zwak momentje van zijn kwalificatiesessie. 'Daardoor was hij in Q1 nog even aan het zoeken. Uiteindelijk reed hij met een kleine aanpassing aan de voorvleugel een betere balans, maar hij begon de kwalificatie op veilig, omdat er een motor gewisseld was.'

In de race verwacht Mol achter de Monegask nog wel wat positiewisselingen. 'Ik denk dat Oscar Piastri toch om de een of andere reden die tweede plek niet vast kan houden. Een pitstop kan hier heel vervelend vallen. Soms moet je naar binnen omdat je naar achteren moet kijken. Dan zeg je achteraf: waarom hebben we dat gedaan? Als er een Safety Car komt, gaan er geheid veel mensen pech door hebben, maar je kan er ook geluk mee hebben. Die dingen worden in de wedstrijd wel leuk.'

Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws