Max Verstappen heeft in de afgelopen jaren bij Red Bull Racing al heel wat teamgenoten versleten. Daniel Ricciardo koos eieren voor zijn geld toen Verstappen steeds meer de overhand kreeg in het onderlinge teamduel. De Australiër werd opgevolgd door Pierre Gasly, die na slechts twaalf races alweer vervangen werd door Alexander Albon. Na anderhalf seizoen werd ook Albon te licht bevonden, en sinds 2021 is het Sergio Pérez die de grootst mogelijke moeite heeft om Verstappen bij te benen. In een exclusief gesprek met F1Maximaal ging analist Peter Windsor uitgebreid in op de rijstijlen van beide coureurs. Daarnaast toonde Windsor zich kritisch over de uitlatingen die Pérez tegenover de pers deed in Melbourne.
Windsor weet zelf als geen ander hoe het is om deel uit te maken van een dominant team in de Formule 1. Nadat de nu 71-jarige Windsor manager was van de Engelse fabriek van het Formule 1-team van Ferrari, werd hij in 1991 benoemd tot teammanager van Williams, en zag hij zijn team in 1992 één van de meest dominante seizoenen neerzetten uit de historie van de sport. Coureurs Nigel Mansell en Riccardo Patrese eindigden als eerste en tweede in het coureurskampioenschap, waarbij Mansell meer dan twee keer zoveel punten pakte als de beste niet-Williams-coureur, Michael Schumacher.
Later werd Windsor verslaggever en analist voor de televisie, en inmiddels is de in Sydney opgegroeide Engelsman bekend vanwege zijn analyses. In gesprek met F1Maximaal ging Windsor eerst nog in op de opvallende rol die Pérez speelde tijdens het Grand Prix-weekend in Australië. In aanloop naar het weekend zei de Mexicaan dat Red Bull voor zijn komst een éénmansteam was rondom Verstappen, waarna Pérez een dramatische zaterdag meemaakte en op zondag uit de pitstraat moest starten. Vervolgens weet Pérez zijn moeizame zaterdag aan problemen met de auto. 'Ik denk dat het heel erg dom van hem is geweest om die dingen te zeggen', meent Windsor.
Lees ook
Pérez gaat snel over de houdbaarheidsdatum heen zijn als hij Marko tegen het zere been schopt
Pérez begaat fout door superioriteit Red Bull; probeert gelijke status met Verstappen af te dwingen
Volgens Windsor heeft Pérez weinig recht tot klagen: 'Toen hij zich bij het team aansloot, moet hij geweten hebben dat hij de tweede man achter Max Verstappen ging zijn. Zo niet, is hij de enige op de planeet die dat niet wist. Hij mag van geluk spreken dat hij deel uitmaakt van een team dat hem in staat stelt om af en toe een race te winnen, en Red Bull mag blij zijn dat het een coureur heeft die snel genoeg is om Grands Prix te winnen, die goed genoeg is om de wingman van Max Verstappen te zijn. Het is dus een perfecte combinatie.'
Mocht Pérez zijn plekje op het spel zetten door zijn reacties in de media, dan ziet Windsor alvast een potentiële vervanger binnen de eigen gelederen: 'Als hij dat weg wil gooien door net als Felipe Massa, Rubens Barrichello, Eddie Irvine of Daniel Ricciardo te doen alsof hij goed genoeg is om op eigen kracht wereldkampioen te worden, en te eisen dat hij een gelijke status krijgt, dan gaat hij gewoon zijn plekje vergooien en het ironisch genoeg teruggeven aan Daniel Ricciardo. Ik kan niet begrijpen waarom hij zegt wat hij zegt, anders dan dat hij enorm opgezweept wordt door de Mexicaanse pers sinds hij in Saoedi-Arabië won, nadat Max dat probleem in de kwalificatie had. Hij heeft ongelofelijk veel geluk dat hij in de beste auto rijdt in de Formule 1, dat gebeurt niet vaak. Ik ben in shock dat hij dit doet.'
'Red Bull opgelucht dat Pérez fouten maakte'
Het chaotische weekend van Pérez maakt de situatie er voor Red Bull alleen maar eenvoudiger op, aldus Windsor: 'Ik denk dat als je het vanuit Red Bull bekijkt, dat ze op een bepaalde manier opgelucht waren dat hij er een zooitje van maakte in de kwalificatie, toen hij de banden nog niet op temperatuur had. Nu zal het bericht aan Pérez duidelijk moeten zijn dat hij niet Max Verstappen is, als het aankomt op de vaardigheid om alle variabelen aan te voelen en hiermee om te gaan. Op bepaalde gebieden is Pérez erg goed, maar hij komt niet in de buurt van het palet aan vaardigheden dat Max Verstappen heeft om met alle variabelen om te gaan. Koude banden en een half natte baan zijn twee goede voorbeelden hiervan.'
Windsor ging voor de race nog bij de kopstukken van Red Bull langs om na te vragen of alles in orde was met de RB19 van Pérez. 'Het was belachelijk om achteraf over de auto te klagen, bij een team dat zo goed is als Red Bull', vertelt Windsor. 'Als het team zegt dat er niks mis is, is er niks mis, dan moet hij anders remmen. Het heeft dan geen zin om de auto de schuld te geven. Het doet denken aan Fernando Alonso die boos werd bij McLaren toen hij door Lewis Hamilton verslagen werd. Ik heb zelf de moeite genomen om zowel Christian Horner als Jonathan Wheatley voor de race te spreken, en ze zeiden allebei dat er absoluut niks mis was met de auto van Pérez, of met het remsysteem.'
Lees ook
Pérez gooit het op softwareprobleem: 'Heel dom als hij dat echt heeft gezegd'
Hülkenberg getipt als vervanger van Pérez: 'Ik denk dat hij het beter zou doen dan Pérez'
Een miljoen anderen zoals Pérez
Pérez zal, nu hij over de snelste auto beschikt, alles eraan willen doen om zijn teamgenoot te verslaan, maar hij is niet de eerste die niet in staat lijkt om hetgeen Verstappen doet te kopiëren. Windsor ging uitgebreid in op het verschil in rijstijlen tussen beide coureurs, en legt uit waarom Verstappen nagenoeg altijd de snellere is. Een groot verschil zit hem in het remmen, betoogt Windsor: 'Het klopt dat Max normaal gesproken eerder remt dan Pérez, al betekent dit niet per se dat Max daardoor meer tijd heeft om eventuele problemen op te lossen. In die tijd (dat hij eerder remt, red.) is hij bezig met andere dingen. Hij manipuleert dan de auto, zelfs als hij de remmen heel lichtjes aanraakt en Pérez nog vol gas rijdt.'
Pérez heeft volgens Windsor altijd bekendgestaan als een late remmer, net als Carlos Sainz, Yuki Tsunoda, en ook Daniel Ricciardo in zijn beginjaren. 'Als je een late remmer bent, dan komt bijna al je snelheid daarvandaan', legt de 71-jarige uit. 'Dus als dat sterke punt wegvalt omdat je koude banden hebt of de baan op bepaalde plekken vochtig is, dan heb je geen andere manier in je rijstijl om hiervoor te compenseren. Als een late remmer gedwongen wordt om vroeg te remmen, gaat hij gewoon langzamer zijn. Het verschil is dat Max niet remt op een punt waar de auto mogelijk instabiel wordt, en Pérez doet dat wel. Pérez kan dus alleen laat remmen en hopen dat de bandentemperatuur hoog genoeg is. Dat was in Australië niet het geval, en dat veroorzaakte het probleem. Hij heeft geen andere methode om de bocht in te gaan.'
Lees ook
Verstappen rijdt als geen ander: hij remt erg vroeg, maar weet iedereen te snel af te zijn
Duitse autosportlegende: 'Verstappen is zonder enige twijfel de beste'
Eén van de sterke punten van Pérez is het op het gas gaan bij het uitkomen van een bocht. 'Hij behoort tot de besten als het gaat om de tractie uit een bocht. Maar het ingaan van een bocht is nooit het sterke punt van Pérez geweest, het verbaast me dat er mensen zijn die daar anders over denken. Laat remmen is niks speciaals tegenwoordig. Er zijn een miljoen late remmers, kijk maar naar de Formule 4 of de Formule 3. Er is niks moeilijks aan om laat te remmen. Het is veel moeilijker om vroeg te remmen en toch heel, heel snel te zijn. Dat is pure kunst en dat is wat Max heeft en wat Pérez niet heeft', zo prijst Windsor de gave van Verstappen.
Analogie met biljarttafel gebruikt om Verstappens gave uit te leggen
Behalve het relatief vroege remmen wordt de rijstijl van Verstappen gekenmerkt door zijn ongelofelijk precieze input. 'Hij is ontzettend flexibel in alles wat hij doet, en zijn input is altijd ongelofelijk precies en exact goed. Bij alles wat de auto op een bepaald moment doet, en ik gebruik deze analogie vaak, kan je het vergelijken met een biljarttafel met alle ballen in het midden. Met je handen ben je in staat om de tafel van kant tot kant te bewegen en je moet proberen om alle ballen in het midden van de tafel te houden zonder de zijkanten van de tafel te raken. Dat is precies wat Max enorm goed kan.'
'Het gaat niet alleen om reacties', vervolgt Windsor. 'Het is ervoor zorgen dat als je een beweging maakt, dat die beweging op exact het juiste tempo gebeurt, zodat het de bal die je probeert te controleren niet destabiliseert. Als je een plotselinge beweging maakt, komt een bal aan de andere kant van de driehoek in beweging. Max doet dat heel natuurlijk. Elke beweging die hij maakt met het stuur en de pedalen zijn op het perfecte moment, gezien wat de auto doet. Er zijn waarschijnlijk zo'n vijftig dynamische gewichten die constant bewegen die je continu probeert te beheersen.'
Lees ook
Bleekemolen: 'Zet Verstappen in een Ferrari, dan rijdt hij ook vooraan'
Verstappen herschrijft nagenoeg alle recordboeken, wat ligt nog voor het grijpen?
Verstappen is volgens Windsor niet de enige die dit perfect beheerst. 'Lewis (Hamilton, red.) kan dit ook en heeft dit ook altijd gedaan. Charles Leclerc kan dit ook, maar waarschijnlijk niet zo effectief als de andere twee, omdat hij zoveel andere dingen heeft die zijn rijstijl en zijn carrière beïnvloed hebben in de afgelopen jaren: hij heeft veel meer politieke zaken om mee om te gaan (bij Ferrari, red.). Hij heeft daardoor misschien niet zoveel capaciteit om hetzelfde te doen, maar ik denk dat hij het natuurlijke talent heeft om dit te doen als hij voor een geweldig team uitkomt, zoals bijvoorbeeld Red Bull.'
Windsor komt vervolgens nog terug op de rijstijl van Verstappen: 'Max remt in de praktijk op het correcte moment voor wat hij voelt. Hij anticipeert wat de auto gaat doen. Hij remt op een bepaald moment, wetende dat hij bijvoorbeeld een beetje scherper moet insturen om te zorgen dat de voorkant bijt. Hij remt niet elke ronde op een vaste plek, en dat is waarom hij zo goed is. Hij is compleet in balans, hij is één en al finesse, net als Lewis. Alle andere coureurs hebben een aantal componenten, maar niet het gehele plaatje zoals Lewis en Max dat hebben. Alleen Charles zit niet ver achter dit duo.'
Verstappen manipuleert, Pérez reageert
Door de verschillenden rijstijlen loopt Pérez altijd achter de feiten aan, terwijl dat bij Verstappen niet het geval is. 'Pérez is vrij stug bij het ingaan van een bocht. Zijn bochten zijn niet lang; hij stuurt niet wijd in, maar hij remt laat. Dat plaatst hem op het randje van de stabiliteit van de auto en hij neemt aan dat de auto hetgeen doet dat hij hoopt dat de auto doet, en als dat niet het geval is, is hij van reflexen en reacties afhankelijk. Pérez manipuleert de auto niet, hij reageert op wat de auto doet, terwijl Max de auto altijd voor is. Daarom zien snelle ronden van Verstappen er soms niet eens zo snel uit, omdat hij nooit hoeft te corrigeren. Dat is omdat hij de auto manipuleert. Dat is het grote verschil. Dat is waarom Max Verstappen Max Verstappen is en Sergio Pérez Sergio Pérez is. Dat neemt echter niet weg dat Pérez een aantal uitstekende kwaliteiten bezit en een uitstekende wingman is voor Max', sluit Windsor af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties