Sergio Pérez had in Australië waarschijnlijk vooral last van datgene wat de RB19 van Red Bull Racing zo sterk maakt. Dat schrijft gerenommeerd Formule 1-journalist Mark Hughes vrijdag voor Motor Sport Magazine. De Mexicaan beging op zaterdag een remfout tijdens de kwalificatie en enkele belangrijke karakteristieken van zijn auto hebben daar mogelijk een rol in gespeeld.
Dat er sprake was van een probleem, kan Hughes bevestigen. Zo kende Red Bull op vrijdag een softwareprobleem waarbij de auto niet helemaal stopte met vermogen leveren, ook al werd er niet meer op het gaspedaal gedrukt. Het probleem was voor zaterdag opgelost, al had Pérez tijdens de derde vrije training nog wel last van wat overgebleven probleempjes. Vervolgens verremde hij zich tijdens de kwalificatie, op banden die nog niet op optimale temperatuur waren, in een zoektocht naar de verloren tijd in VT3.
Wat de 33-jarige hier niet bij hielp, is de balans van de huidige generatie auto's. Het drukpunt zit bij deze bolides veel meer naar achteren gericht, in tegenstelling tot de vorige generatie voertuigen. Om ervoor te zorgen dat de gewichtsbalans niet te ver naar voren schuift, heeft Red Bull maar liefst 45 graden aan anti-dive gezet op de voorwielophanging. De meeste teams doen slechts vijftien graden.
Superioriteit RB19 valkuil van Pérez
In combinatie met een hogere anti-squat aan de achterkant zorgt dit ervoor dat de balans van de auto beter intact blijft tijdens het remmen. Anders schuift de balans heel erg naar voren, omdat het nu erg naar achteren is gericht, en bij het accelereren weer diezelfde afstand moet terugschuiven. Red Bull heeft door zijn aanpak, met dank aan Adrian Newey, een riant voordeel behaald ten opzichte van de concurrentie.
De balans tussen het remmen en wanneer de auto in het midden van de bocht zit, is simpelweg consistenter bij de RB19. Hierdoor kan de auto lager worden afgesteld, wat voor meer downforce zorgt. Dat de auto lager is afgesteld, blijkt wel uit de vele vonken die onder de RB19 vandaan komen. Bovendien is dit alles ook een verklaring voor de effectiviteit van Red Bulls DRS: de auto genereert meer downforce, dus met de DRS open valt er ook meer downforce te dumpen op het rechte stuk.
Tegelijkertijd heeft dit alles ook een nadeel, namelijk dat het makkelijker is om de voorremmen te blokkeren. De voorbanden worden namelijk niet snel genoeg op temperatuur gebracht door de extreem hoge anti-dive in de voorwielophanging. De banden worden simpelweg niet genoeg 'opgeladen' tijdens het remmen. Dat maakt dat de RB19 een veel betere raceauto is dan een kwalificatieauto. Ter vergelijkging toont Hughes het voordeel dat Red Bull heeft in beide sessies: bijna twee tienden sneller in de kwalificatie, maar juist zeven tienden sneller in de race. Tevens was de baan in Australië niet lekker op temperatuur. Het is die combinatie waardoor Pérez een fout beging.
Pérez speelt psychologisch spelletje met Verstappen en Red Bull
Hughes beschrijft echter nog iets waardoor Pérez het onderspit moet delven ten opzichte van teamgenoot Max Verstappen. De superioriteit van de RB19 is volgens de Brit ook de valkuil van Pérez. Het enige punt dat Red Bull lijkt te kunnen weerhouden van succes, is namelijk betrouwbaarheid. Of beter gezegd: betrouwbaarheidsproblemen. Voor teamgenoten heeft dit immers een veel groter effect qua puntenverschillen.
Bekijk het zo, stelt Hughes: als Verstappen nu twee keer uitvalt en Pérez die races wint, moet de Nederlander zevenmaal op rij Pérez naar de tweede plaats terugverwijzen om weer op gelijke hoogte te komen. Volgens de journalist realiseert de tweevoudig kampioen dit zich en is dat de reden waarom hij zo vocaal is over het belang van een betrouwbare auto, bijvoorbeeld in Saoedi-Arabië. Pérez kan dit zich ook hebben gerealiseerd en 'als hij paranoïde is', schrijft Hughes, 'dan zou hij misschien denken dat Red Bull niet in een situatie wil komen waarin de favoriete coureur een puntennadeel krijgt door betrouwbaarheidsproblemen.'
Pérez probeert ook openlijk het team naar zijn hand te zetten, valt Hughes op. Zo nam de meervoudig Grand Prix-winnaar meermaals de term 'het team' in de mond wanneer er werd gesproken over alles dat met zijn prestaties te maken had. Met andere woorden: Pérez probeert op deze manier een gelijke behandeling af te dwingen, of hij gelooft erin dat hij die krijgt, aldus de Britse journalist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties