'Super-duper DRS' van Red Bull: waar komt het snelheidsvoordeel van de RB19 vandaan? Formule 1
Formule 1

'Super-duper DRS' van Red Bull: waar komt het snelheidsvoordeel van de RB19 vandaan?

'Super-duper DRS' van Red Bull: waar komt het snelheidsvoordeel van de RB19 vandaan?

Red Bull Racing is door de uitmuntende seizoensstart in 2023 onderwerp bij de concurrenten. De RB19 loopt op elk circuit uitstekend, is snel op de rechte stukken, ijzersterk in de bochten en de auto heeft amper last van bandendegradatie. Door komt ook nog eens bij dat, zoals Ted Kravitz het omschreef, Max Verstappen en Sergio Pérez gebruik kunnen maken van hun 'super-duper DRS'. Als er een Red Bull-bolide achter je rijdt dan boezemt dat angst in en dat is met name te danken aan het algehele plaatje van de RB19 in plaats van één slim technisch foefje.

Verstappen kwam niet geweldig van zijn startplek tijdens de Grand Prix van Australië en dat betekende dat hij in de twaalfde ronde Lewis Hamilton moest inhalen voor de leiding in de race. Dat Mercedes niet kan tippen aan Red Bull is duidelijk, maar het gemak waarmee Verstappen langs de zevenvoudig wereldkampioen schoot was opzienbarend. Dat niet alleen, na minder dan een halve ronde lag de Nederlander al op 2,5 seconden voorsprong. Een heuse wake up call voor alles en iedereen die Red Bull een voet dwars probeert te zetten dit seizoen.

Hoe groot is dat DRS-voordeel van Red Bull?

Hoe angstaanjagend is het als er een Red Bull-bolide groter wordt in de achteruitkijkspiegels? Dat heeft Giuliano Duchessa in een klein overzichtje heel duidelijk gemaakt. Daarbij wordt er wel gerekend met de gegevens ten opzichte van Mercedes, maar dat was immers ook het team waar Verstappen zonder enige moeite aan voorbijflitste afgelopen zondag. Zonder DRS is er al een voordeel van zeven kilometer per uur, als beide auto’s DRS hebben, is Red Bull veertien kilometer per uur sneller en Verstappen knalde op het Albert Park Street Circuit met een verschil van 36 kilometer per uur langs zijn titelrivaal van 2021.

Op het circuit in Melbourne werd het voordeel van Red Bull ook flink versterkt, want de baan telt maar liefst vier DRS-zones. Daar boekte de Oostenrijkse renstal gemiddeld één seconde per ronde op de rest. ‘Gemiddeld genomen kan de voorsprong in de vier DRS-zones worden geschat op 0,35 seconde op het rechte stuk, respectievelijk 0,15, 0,5 en 0,2 seconde in de andere drie zones’, schrijft het doorgaans goed ingevoerde Formu1a.uno. Red Bull heeft de DRS daarnaast ook een stuk beter voor elkaar dan de concurrentie. ‘In de eerste drie races laten de gegevens zien dat de DRS de RB19 een percentagevoordeel geeft in de DRS-zones van tien procent op de rondetijd, terwijl Ferrari en Mercedes niet verder gaan dan 8,5 procent.’

De ‘triple DRS’ van Red Bull

Hoe krijgt Red Bull deze ‘super-duper DRS’ dan voor elkaar? Is er een speciaal technisch onderdeel dat de andere teams niet hebben? Ja en nee. Nee, omdat Red Bull geen mazen in de wet heeft gevonden om een bepaald voordeel te genereren door een specifiek en uniek stukje techniek op de auto te zetten. Ja, omdat de Oostenrijkse renstal wel een dusdanige efficiënte op het circuit heeft weten te zetten dat alles aan de achterzijde perfect samenwerkt. Dat hebben de andere renstallen simpelweg (nog) niet na kunnen bootsen, ook niet Aston Martin ondanks de gelijkenissen met de RB18.

Alles werkt harmonieus samen aan de achterzijde van de RB19 en daar ligt de crux van het verhaal. Waar andere teams zich focussen op enkel de achtervleugel heeft Red Bull begrepen dat ook de beam wing en de diffuser een cruciale rol spelen in het verminderen van luchtweerstand, waardoor ook de effectiviteit van de DRS hoger ligt. ‘De luchtstroom die van achteren komt, moet als één geheel worden bekeken’, schrijft Gary Anderson voor The Race. ’Als de diffuser, de beam wing en de bovenvleugel allemaal, zoals ik het noem, met elkaar praten, dan zijn ze veel krachtiger dan wanneer ze individueel zouden werken.’

Wanneer de Red Bull-bolide gebruik kan maken van de DRS gebeurt er echter iets extra’s bij de RB19. ‘Er is sprake van een aerodynamische stall bij de beam wing. Dat zal er op zijn beurt voor zorgen dat er ook een aerodynamische stall is aan de achterkant van de vloer van de auto. Deze term moet losjes worden gebruikt. Het vermindert in feite het potentieel om neerwaartse druk te produceren en als dit op de juiste manier wordt beheerd, zal het ook de luchtweerstand verminderen’, aldus de technische uitleg van Anderson. Kort samengevat: door alle onderdelen aan de achterzijde goed samen te laten werken, zorgt Red Bull ervoor dat de luchtweerstand vermindert, door ook een vermindering van downforce, waardoor het effect van de DRS groter is dan op auto’s waarbij er alleen gekeken wordt naar het losstaande onderdeel.

De geweldige achterkant van de RB19 zorgt bij de concurrenten voor kopzorgen. (Foto: ProShots)
De geweldige achterkant van de RB19 zorgt bij de concurrenten voor kopzorgen. (Foto: ProShots)

Slimme ophanging helpt Red Bull nog een handje

De topsnelheid was vroeger een heikel punt van de Red Bull-bolides, terwijl Mercedes juist pijlsnel was over het rechte stuk. Dat is sinds de reglementswijziging echter 180 graden gedraaid. Daarvoor heeft Red Bull wel stiekem gekeken naar de achterwielophanging van Mercedes. Aan het einde van het 2021-seizoen introduceerde het team van Mercedes deze achterwielophanging die bij een bepaalde downforce naar achteren kantelde waardoor de auto een stuk lager kwam te liggen. Dat veroorzaakte een aerodynamische stall aan de onderkant van de auto, er stroomde geen lucht meer langs de vloer. Dat zorgt ervoor dat alle luchtweerstand aan de onderkant van de auto wegvalt, en aangezien luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid van de auto, geeft dat een enorm voordeel met betrekking tot de topsnelheid, zeker met DRS op de rechte stukken.

Dat verklaart dus ook waarom de zogeheten triple DRS van Red Bull zo efficiënt werkt en dit wordt dan nog maar eens geholpen door het systeem van de achterwielophanging, die bij de Oostenrijkse renstal mogelijk nog beter werkt dan dat het bij Mercedes deed. Er zitten echter wel nadelen aan. Om optimaal gebruik te maken van het systeem heb je een vlak circuit nodig, wat wel geldt voor het Albert Park Street Circuit, en het weegt een stukje meer. In 2022 was het duidelijk dat de RB18 veel overgewicht had, maar dat gewicht heeft Red Bull uit de auto weten te halen. Nu kan de RB19 het volop benutten op haast ieder recht stuk en zelfs zonder DRS is het voordeel dus al best groot. Het voordeel wordt met de DRS natuurlijk wel versterkt. Daarnaast zorgt het systeem er ook voor dat de RB19 geen downforce hoeft te missen in de bochten.

Alles aan de achterzijde van de RB19 zorgt voor een enorm efficiënte auto. Bij Mercedes heeft men al meermaals geklaagd over het feit dat de achterkant niet zo goed als de rest van de auto en dat laat zien dat er nog veel te winnen valt voor de Duitse renstal, gezien de prestaties van de directe concurrent van 2021. Adrian Newey heeft voor 2022 zijn takenpakket, zoals verwacht, perfect begrepen. Alle onderdelen als geheel bekijken en deze samen laten werken. Er zat natuurlijk wat risico aan verbonden, maar nu het overgewicht weg is, kunnen Verstappen en Pérez laten zien hoe snel de bolide die Newey heeft geconceptualiseerd wel niet is. De eens zo langzame Red Bull in een rechte lijn is nu een efficiënt monster met een angstaanjagende topsnelheid mede dankzij een ‘super duper DRS-systeem’ of, als u dat liever heeft, een triple DRS.

Door: Mike van Weert met dank aan Wim G. Vandebilt

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws