Ted Kravitz heeft met de ingenieurs van andere teams gesproken over het DRS-systeem van Red Bull Racing. In de paddock gaan de geruchten rond dat de Oostenrijkse renstal ongeveer drie tienden per ronde wint ten opzichte van andere auto's die de DRS-vleugel open hebben staan. Dat is een significant voordeel voor Red Bull dat ook nog eens een aerodynamisch efficiënte bolide op het asfalt heeft gezet. Daardoor vloog Max Verstappen ook makkelijk langs Lewis Hamilton in Melbourne.
Men voorspelde dat Verstappen elke ronde van de race aan de leiding zou gaan door na de start aan de horizon te verdwijnen. De start van de Nederlander was echter niet goed, waardoor beide Mercedessen aan hem voorbijgingen. Na het wegvallen van George Russell kon Verstappen uiteindelijk met speels gemak langs Hamilton om de leiding weer over te nemen. 'Welk woord zullen we bedenken om deze DRS te beschrijven? Super-duper DRS', zegt Kravitz bij Sky Sports.
Het grote voordeel dat Red Bull behaalt met een open achtervleugel ten opzichte van de rest van het veld werd vorig jaar al opgemerkt. Ook de ingenieurs van andere teams speculeren in de paddock hoeveel het de Oostenrijkse renstal oplevert. 'Het is een voordeel - de ingenieurs in de pitstraat schatten dat het twee tienden of drie tienden van een seconde waard is over één ronde in vergelijking met een andere auto met DRS', geeft Kravitz aan.
Kravitz: 'Best een handig voordeel om te hebben'
Het voordeel werd benadrukt tijdens de inhaalactie van Verstappen op Hamilton. De Red Bull-coureur schoot langs de zevenvoudig wereldkampioen en binnen een halve ronde was het gat naar de Brit alweer twee seconden. 'Ik denk niet dat deze DRS hun gehele voorsprong is, want het is een geweldige auto, aerodynamisch efficiënt, goed ontworpen en dat soort dingen. Maar het zou wel eens de helft van hun voorsprong kunnen zijn die te danken is aan hun super-duper DRS. Dat is best een handig voordeel om te hebben', aldus de analist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties