Pérez gooit het op softwareprobleem: 'Heel dom als hij dat echt heeft gezegd' Opinie
Opinie

Pérez gooit het op softwareprobleem: 'Heel dom als hij dat echt heeft gezegd'

Pérez gooit het op softwareprobleem: 'Heel dom als hij dat echt heeft gezegd'

Robert Doornbos heeft met verbazing zitten kijken naar de kwalificatie van Sergio Pérez. Al in de eerste sessie kwam de Mexicaan vast te zitten in het grind, nadat zijn rechtervoorwiel blokkeerde bij het ingaan van een bocht. Daarmee moest Pérez de kwalificatie vroegtijdig verlaten, terwijl Max Verstappen poleposition wist te bemachtigen voor Red Bull Racing. Doornbos viel het één en ander op tijdens, maar ook na die actie van Pérez.

'De stratencircuitkoning, die we na Jeddah helemaal hebben opgehemeld', begint Doornbos zijn analyse bij Ziggo Sport over Pérez. 'Ik dacht dat hij ook zou toeslaan in Melbourne, maar hij staat helemaal laatste. Pijnlijk, want Max en Pérez waren redelijk aan elkaar gewaagd. Dan zou je denken dat het weer net zo spannend wordt als in Jeddah. Maar dan komt de belangrijke kwalificatie, en dan is hij er niet. En Max wel.'

'Dat is wel echt een pijnlijke fout'

Direct na afloop gaf Verstappen al aan dat het niet makkelijk was om de banden in het juiste venster te krijgen, vanwege de koudere temperaturen. 'Dus je ziet hoe agressief ze de banden opwarmen', voegt Doornbos toe. 'Als we kijken naar de run van Checo in Q1: in zijn eerste flying lap is de aankomst bij bocht 1 je eerste zware rempunt. Bij bocht 3 is eigenlijk je tweede, dan zijn je banden nog niet op maximale temperatuur. Als je er dan zo afvliegt, is dat wel echt een pijnlijke fout.'

Zelf gaf Pérez aan dat het te maken had met een softwareprobleem. 'Dat is engine braking: een systeem dat voorkomt dat je wielen blokkeren tijdens het terugschakelen aan de achterkant', legt Doornbos uit. 'Dat helpt je bij het aanremmen. Maar als je te veel engine braking hebt, dan krijg je een push. Dat betekent dat de auto duwt terwijl je aan het afremmen bent.'

Voor Doornbos leek het er in eerste instantie op dat het rechtervoorwiel aan het blokkeren was. 'Maar doordat hij zo blijft blokkeren en zo geduwd blijft worden, lijkt het wel alsof het gas erop blijft staan. Ik dacht dat hij opnieuw een softwareprobleem had, maar dat was het niet. Dus het is een rijdersfout. Data liegt niet. Het zou heel dom zijn van Pérez als hij echt heeft gezegd dat hij het op de data gooit. Dat heeft hij gezegd, want dat hebben we gehoord op de boordradio.'

Pérez snel weg bij zijn auto

Daarnaast viel Doornbos op dat Pérez snel weg was bij zijn auto. 'Het is onbegrijpelijk dat hij die auto verlaat, want je hebt zo'n magisch stukje techniek in je bezit. Daar blijf je bij en je zorgt dat er geen fotografen foto's kunnen maken van die auto. Ik zou dat beschermen ten opzichte van je team en niet teruggaan, een kopje thee drinken en kijken hoe Max poleposition pakt. Als die auto opgetakeld wordt, moet je er met je handen voor gaan staan bij die fotografen.'

Dat Pérez via de boordradio het probleem bij het team wilde neerleggen, vindt Doornbos dom. 'Een team zal nooit met opzet jouw auto minder maken. Maar jij moet ook niet het team in de maling nemen door te zeggen dat die auto het niet goed genoeg doet. Lichaamstaal zegt ook een hoop. Als je hem ziet weglopen bij die auto met de schoudertjes en het hoofd naar beneden. Als jij een poging wil doen voor het kampioenschap, is dit een hele pijnlijke', besluit Doornbos.

Geen twijfel over winkansen Verstappen, stunt Perez levert 26x je inzet op! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws