Wolff maakt zich druk om snelheid 2026-auto's: 'Wat we hebben is veel te langzaam' Formule 1
Formule 1

Wolff maakt zich druk om snelheid 2026-auto's: 'Wat we hebben is veel te langzaam'

Wolff maakt zich druk om snelheid 2026-auto's: 'Wat we hebben is veel te langzaam'

Het 2024-seizoen wordt getekend door aankondigingen van veranderingen binnen de sport. Coureurs verkassen naar andere teams, Adrian Newey stapt op bij Red Bull, én de sportreglementen voor 2026 werden bekendgemaakt. Dat laatste houdt de gemoederen nog altijd bezig. De auto's zullen voor vijftig procent worden aangedreven door een elektrische motor, DRS wordt vervangen door het manual override-systeem, en er zal worden overgestapt op puur duurzame brandstoffen. Mercedes-teambaas Toto Wolff uit zijn zorgen in aanloop naar het nieuwe tijdperk.

Een van de hoofdpijndossiers van de Oostenrijkse teambaas is dat het ontwerp van het chassis moet worden aangepast op de motor voor 2026. Zouden de huidige chassis worden gebruikt, worden de Formule 1-auto's veel te langzaam, vreest Wolff. 'Als je de huidige reglementen (op het chassis, red.) zou toepassen, zou de auto veel te langzaam zijn', vertelde Wolff aan de Oostenrijkse zender ORF.

Zorgen om langzamere rondetijden

Nu bekend is wat er van de teams wordt verwacht betreffende het ontwerp van de motoren voor de 2026-auto's, is het volgens Wolff van belang dat het chassis ook drastisch wordt veranderd. 'Om ervoor te zorgen dat we niet zonder snelheid komen te zitten. Wat we nodig hebben zijn auto's die zo weinig mogelijk drag hebben op de rechte stukken, maar nog steeds genoeg downforce behouden om snel te zijn in de bochten.'

De zorgen van Wolff worden gevoed door de resultaten die het team van Mercedes genereert in de simulaties die het uitvoert. Volgens de resultaten van de simulaties zou het zomaar eens zo kunnen zijn dat de rondetijden van de Mercedes een stuk langzamer zullen zijn zodra de 2026-reglementen van kracht worden. 'Wat we nu hebben is veel te langzaam. Soms hebben we rondetijden die wel tien seconden langzamer uitvallen (dan momenteel het geval is, red.)', laat de teambaas weten.

Andere verdeling van de motor

Volgens Wolff is er gelukkig nog geen reden tot paniek. De teambaas vertrouwt erop dat het de technici binnen het Mercedes-team en binnen de sport gaat lukken om het probleem van de rondetijden op te lossen. 'De Formule 1 is altijd de bakermat van innovatie geweest en ik ben ervan overtuigd dat de auto's weer snel zullen worden door middel van hetgeen de ingenieurs zullen bedenken.'

De Oostenrijker maakt nog wel duidelijk dat de auto's alsnog hartstikke snel zijn. 'De auto's zijn nog steeds heel veel sneller dan al het andere dat er bestaat. Je moet je ook bedenken dat er voor de televisiekijker geen verschil is. De IndyCars zien er ook snel uit, maar die zijn wel twintig seconden langzamer dan de Formule 1-auto's.'

Ondanks zijn vertrouwen dat het goedkomt met de rondetijden van de auto had Wolff graag gezien dat er een ding anders was geweest aan de reglementen. Hij had graag een andere verdeling van de krachtbron voor de motor gezien. Zoals genoemd zal de 2026-motor voor 50 procent worden aangedreven door een verbrandingsmotor met duurzame brandstof en voor de andere 50 procent worden aangedreven door een elektrische motor. 'Wellicht had er een beetje minder batterij kunnen zijn en iets meer verbrandingsmotor. We zullen immers toch al volledig op duurzame brandstof rijden. Die brandstof is honderd procent duurzaam dus we hadden echt wel iets kunnen aanpassen. Maar goed, daar is het nu te laat voor', sluit Wolff af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws