Vasseur zit met vraagtekens voor 2026: 'Gaan blind de toekomst in' Formule 1
Formule 1

Vasseur zit met vraagtekens voor 2026: 'Gaan blind de toekomst in'

Vasseur zit met vraagtekens voor 2026: 'Gaan blind de toekomst in'

Na lang wachten werden in juni de nieuwe sportreglementen binnen de Formule 1 bekendgemaakt. De nieuwe reglementen zullen in 2026 hun intrede doen en daarmee zal er veel veranderen binnen de sport. Zo zullen de auto's voor vijftig procent worden aangedreven door een elektrische motor en zal de overige vijftig procent worden aangedreven door een verbrandingsmotor met volledig duurzame brandstof. De teams zijn al druk bezig met de voorbereidingen, maar volgens Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur blijft nog veel onduidelijk.

De teambaas van het Italiaanse team gaf een uitgebreid interview aan het Duitse Auto, Motor, und Sport waarin ook de voorbereidingen op het nieuwe tijdperk van de Formule 1 ter sprake kwamen. Het team van Ferrari heeft het de afgelopen tijd niet makkelijk. De upgrades die zijn uitgevoerd op de SF-24 hebben niet het gewenste effect gehad. Waar Ferrari aan het begin van het seizoen nog de grote concurrent van Red Bull Racing leek, is McLaren inmiddels aan het Italiaanse team voorbijgegaan.

Nog veel onduidelijk 

Iedere keer dat de regels van de Formule 1 worden aangepast lijkt er een factor te zijn die dominant is voor een team in het wel of niet behalen van succes. Een van de regelveranderingen vond plaats ini 2014. Het bleek het startsein voor Mercedes om in de zeven seizoenen daarop hét dominante team op het veld te worden. Met het ingaan van de 2022-regels had het team van Red Bull het aan het juiste eind. Aan Vasseur wordt gevraagd van welke factor hij verwacht dat die het verschil gaat maken.

Vasseur heeft niet zo zeer een direct antwoord op die vraag, maar weet wel hij niet wil dat gebeurt. 'Ik hoop dat het in de handen van de teams blijft. Ik zou het niet fijn vinden als enkel de brandstof of de batterij een groot verschil gaan maken. Dat vormt een risico.' In het nieuwe tijdperk zal de verbrandingsmotor van de F1-auto's draaien op volledig duurzame brandstof. 'Shell is een fantastische partner die zonder meer heel belangrijk is bij het ontwerp van de nieuwe power-unit. Maar uiteindelijk zou de rondetijd moeten afhangen van de klassieke factoren. Zoals het chassis, de motor, de coureur, en van hoe het team te werk gaat.'

De Fransman lijkt zich met name druk te maken om het gebruik van de duurzame brandstof. Het risico van het gebruik van die brandstof zit het er hem volgens Vasseur in dat er nog zo weinig over bekend is. 'Het is een heel interssant project. Shell steekt er heel veel werk in en elke week gaan we vooruit. Maar niemand in de paddock heeft ook maar een enkel idee van hoe ver de ander is. Het is een gebied dat vrij onaangetast is. Het kan zomaar zijn dat een team een enorm voordeel gaat hebben of andersom.'

Volgens Vasseur zit er niets anders op dan afwachten. 'We gaan eigenlijk blind de toekomst in. Het helpt ook niet om mensen van andere teams aan te nemen. Het gebied is zo nieuw dat er eigenlijk nog geen graadmeters bestaan waarmee kan worden afgewogen of iets goed of slecht zal uitpakken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws