Elke analist kan wel een ander perspectief laten schijnen over wat Max Verstappen nu juist overkomen is in Mexico. In elk geval is het helder dat Red Bull Racing niet te spreken was over de sancties die Verstappen opgelegd kreeg. Door te wijzen naar het gebrek aan snelheid van de wagen, kaatste de Nederlander de bal meteen terug naar zijn eigen team.
'Het is vrij feitelijk', zegt Jan Lammers over de straffen voor Verstappen in de NOS Formule 1-podcast. 'Zulke penalty's zijn in het verleden ook gegeven. Ze treffen Max nu hard. Hetzelfde argument dat hem een week geleden vrijpleitte werd nu tegen hem gebruikt.' Zo zat het in elkaar bij de eerste straf, maar wat met het tweede geval? 'Hoewel hij voor lag bij het begin van de bocht, ging hij er met zo'n hoge snelheid in dat hij onmogelijk zelf op het circuit kon blijven. In diezelfde actie ontnam hij Norris de kans om in te sturen.'
Straffen komen hard aan bij Verstappen-fan
Lammers stelt er zich toch wel vragen bij. 'Verstappen racete met zoveel overtuiging dat je je afvraagt: als Norris even niet oplette, waren ze dan alle twee eraf gegaan?' Lammers zinspeelt dus op een potentiële opgave van beide coureurs. 'Dat was in het voordeel van Max geweest. Ik weet niet precies op welk soort missie Max was. Die straffen komen bij de Max-fan wel hard aan natuurlijk.'
'De regels zijn wel duidelijk', gaat Jeroen Bleekemolen nog even door over de reglementen. 'Zo is het neergezet, ook door de rijders zelf. Of we het eens zijn met de regels, dat is wat anders. Het is duidelijk dat erover gepraat moet worden.' Hem is wel een bepaalde attitude bij Verstappen en Norris opgevallen. 'Het is mooi dat bij die twee de focus enkel op elkaar ligt. Ze kijken niet meer naar Ferrari of naar andere auto's. Die twee weten: wij kunnen allebei wereldkampioen worden. Dat kan alleen maar mooier worden.'
Verstappen wil weinig kwijt
Louis Dekker was aanwezig in Mexico en vertelt over het interview met Verstappen na de race. 'Je staat er niet met zijn drieën maar met een man of veertig. Het was een kort gesprek. Hij zei eigenlijk één ding: ik ga mijn mening niet geven. Uiteraard hebben we nog vier, vijf vragen gesteld en kun je wel proeven wat zijn mening is. Hij zei dat twintig seconden wel erg veel is, maar hij ging daar verder helemaal niet op in.'
Verstappen wilde het over het gebrek aan snelheid bij Red Bull hebben. 'Zijn argument was: als ik niet snel genoeg kan zijn, kom ik in de problemen. Dat is niet het allersterkste verweer, maar het is het verweer van een coureur die zich niet laat verleiden tot te veel praten over de regels. Horner deed dat na afloop wel. Hij had een hele grafiek bij over de snelheid van Norris op het moment suprême en praatte tien minuten over de apex.'
FIA maakt de optelsom
Het is best opvallend dat de teambaas op een andere manier communiceerde dan zijn rijder. "Het kwam er op neer dat Horner zei wat wij allemaal dachten. Is hier sprake van een soort payback na afgelopen weekend? Wordt hier iets rechtgezet? Ook die theorie kan ik pareren. De FIA heeft besloten om beide incidenten in dezelfde ronde te beoordelen als losse incidenten. Zo kwam je op twee keer tien seconden.'
Bij Red Bull zijn ze niet van plan om te protesteren tegen de genomen beslissingen. 'Horner zei meteen dat hij geen right of review ging aantekenen. Ik denk dat dat ook kansloos was, want je moet nieuw bewijs aanleveren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties