Horner nam A4-tje met telemetrie mee voor de journalisten: 'Ik laat jullie de GPS-data van bocht 4 zien' Formule 1
Formule 1

Horner nam A4-tje met telemetrie mee voor de journalisten: 'Ik laat jullie de GPS-data van bocht 4 zien'

Horner nam A4-tje met telemetrie mee voor de journalisten: 'Ik laat jullie de GPS-data van bocht 4 zien'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner besloot wat bewijsmateriaal mee te nemen naar het mediamoment met de journalisten na afloop van de Grand Prix van Mexico. Horner vond de straffen voor Max Verstappen in het gevecht met Lando Norris wat te zwaar, maar laat ook weten dat de Oostenrijkse renstal niet van plan is om net als McLaren een right of review aan te vragen.

Verstappen werd uiteindelijk zesde in de Grand Prix van Mexico, terwijl hij op zaterdag nog een heel goede kwalificatiesessie had en de tweede startplek had bemachtigd. De Nederlander lag na de start zelfs even aan de leiding, maar werd in de negende ronde van de race teruggepakt door Carlos Sainz. Toen was hij ook weer binnen bereik van Norris, met wie hij een stevig gevecht aanging. Verstappen verdedigde in bochten 4 en 8 en kreeg voor beide acties een tiensecondenstaf.

In bocht 4 duwde hij Norris van de baan, en in bocht 8 deed hij dat nogmaals, waarbij hij zijn advantage behield en niet terug wilde geven. 'Ik denk dat het erg zwaar was om hem twee keer tien seconden te geven', zegt Horner, geciteerd door de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Maar ik denk dat het hier meer om iets fundamenteels gaat en dat het erg belangrijk is dat de stewards hier met de coureurs over gaan praten', is Horner van mening, waarna hij zijn A4-tje met telemetrie erbij pakt.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

Horner komt met bewijsmateriaal

Op het velletje papier zijn de telemetriegegevens van bocht 4, waar Verstappen een straf kreeg voor forcing another driver off the track, te zien. 'Ik zal jullie de GPS-data eens laten zien. Kijk maar, hier is het stuk naar bocht 4. Je ziet twee lijnen die allebei Lando zijn. De oranje lijn is de snelste ronde die Lando in de race heeft gereden. De blauw lijn is Lando tijdens de ronde van het incident. En dit is de plek waar hij remt voor de bocht. Wat je kunt zien is dat Lando tijdens de ronde van het incident met Max 15 kilometer per uur harder rijdt én later remt dan tijdens zijn snelste ronde van de race.'

Volgens Horner is het dan wel duidelijk. 'Hij zou de bocht dus nooit gehaald hebben, en zou sowieso doorgeschoten zijn. En hij had op dat moment waarschijnlijk ook nog zo'n tachtig kilo aan brandstof meer aan boord dan tijdens zijn snelste ronde', concludeert Horner. Naar het idee van de Brit heeft Norris de apex-regel, waarbij de coureur die bij de apex ervoor zit, ruimte moet krijgen van een andere rijder, misbruikt. 'Je kan hier duidelijk zien dat hij effectief weer van het rempedaal gaat en superlaat zijn actie inzet, in een poging de regels aan zijn zijde te krijgen', zegt Horner.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Horner nam A4-tje met telemetrie mee voor de journalisten: 'Ik laat jullie de GPS-data van bocht 4 zien'
Horner met zijn A4-tje in de Red Bull-hospitality.

Red Bull gaat geen protest aantekenen

In Austin kreeg Norris een vijfsecondenstraf voor het inhalen buiten de baan, want Verstappen zat ervoor bij de apex. McLaren vroeg toen een right of review aan. 'We zullen naar aanleiding hiervan geen right of review aanvragen', zegt Horner direct. 'Vorige week gingen ze allebei van de baan. Maar in dit geval bleef Max binnen de lijnen', wijst de teambaas aan. 'Ik denk dat die actie van Max in bocht 7 voortkwam uit frustratie over het feit dat Lando de positie niet terug wilde geven.' Hoe dan ook vindt Horner het belangrijk dat er goed naar de regels worden gekeken.

'Misschien maken we dingen nu veel te moeilijk (betreffende de regels, red.). Je moet er tegenwoordig een instructieboek bij pakken als je in wil halen. De basisregels zijn echter jaren zo geweest dat degene die aan de binnenkant zit, bepaalt wat er in een bocht gebeurt. Maar volgens mij zijn de regels inmiddels zo veranderd dat een coureur alleen maar aangemoedigd wordt om als eerste bij de apex te komen, ongeacht of de coureur in staat is om dat op een normale manier te doen. Daar moet echt naar gekeken worden, zodat het duidelijk is wat acceptabel is tussen nu en Abu Dhabi. Anders wordt het een zooitje', aldus Horner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws