Horner spuwt vuur na dubbele straf: 'Op welk punt gaat een divebomb oké zijn?' Formule 1
Formule 1

Horner spuwt vuur na dubbele straf: 'Op welk punt gaat een divebomb oké zijn?'

Horner spuwt vuur na dubbele straf: 'Op welk punt gaat een divebomb oké zijn?'

In de Verenigde Staten was het Lando Norris die een tijdstraf kreeg waar zijn team het niet mee eens was en in Mexico overkomt Red Bull Racing hetzelfde. Max Verstappen kreeg twee straffen van tien seconden, die ervoor zorgden dat hij op P6 eindigde. Teambaas Christian Horner vond dat zijn coureur wel erg hard afgestraft werd voor de incidenten.

Aan het begin van het Grand Prix-weekend deed McLaren nog een poging een right of review te krijgen voor de straf van Lando Norris, al was dit zonder succes. Op de zondag was het uiteindelijk grote rivaal Red Bull dat geplaagd werd door straffen. Sergio Pérez zette zijn auto niet correct in het startvak en incasseerde vijf seconden, terwijl Verstappen voor twee incidenten met zijn titelrivaal tien seconden kreeg. Dit leidde tot een extra lange pitstop van 24 seconden om de straf in te lossen.

Horner wil duidelijkere regels

Horner geeft bij Sky zijn visie op de incidenten. 'Max ging van de baan af in bocht vier en daarna nog een keer in bocht zeven', blikt de teambaas terug op de beginfase van de race. Toch wil hij niet zeggen dat enkel zijn eigen coureur schuld had, want Norris was ook deel van de reden dat de twee van de baan reden. 'Lando gooide pas heel laat de deur open en ze reden er allebei af', houdt de Brit vol.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb20 zaterdag kwalificatie redbullracing mexico
Verstappen kreeg een dubbele tijdstraf. (Foto: Red Bull Content Pool Getty Images)

De man van Red Bull is niet helemaal tevreden over de huidige regelgeving wat betreft zulke incidenten. 'Het probleem is, dat we denk ik een heel gevaarlijk territorium betreden', luidt de waarschuwing van de teambaas. 'Op welk punt gaat een divebomb oké zijn?' gaat hij verder met een retorische vraag. Horner is zeker niet de enige die zich dat afvraagt, want tijdens het weekend in Mexico werd al meermaals geopperd dat de regels duidelijker moeten worden.

FIA en coureurs moeten om tafel

De Brit is daarom van mening dat er ingegrepen moet worden. 'De FIA en de coureurs moeten een keer om de tafel gaan zitten en beslissen wat acceptabel is en wat niet', laat Horner duidelijk zijn onvrede merken. Hij is het dan ook niet eens met de beslissingen van de stewards. 'Naar mijn mening zijn twee straffen van tien seconden aan de harde kant vandaag', geeft hij aan.

Naast de straffen die Verstappen incasseerde, had Red Bull ook genoeg andere problemen. 'Je moet altijd aan de regels voldoen', is het laatste wat Horner over de incidenten zegt. 'We kijken ernaar en leren van deze race, maar bovendien hadden we vandaag ook gewoon niet de pace', concludeert hij. In de eindfase was dit duidelijk zichtbaar toen Kevin Magnussen in zijn Haas meerdere seconden goedmaakte op Verstappen. 'Daar zal onze focus liggen de komende vijf dagen', sluit Horner af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws