De FIA heeft voorafgaand aan de jaarwisseling aangegeven dat ze de regels omtrent de tests van de flexibele voor- en achtervleugels niet zullen veranderen, waardoor de deuren naar flexi-wings voor meer teams op een kier zullen staan. Ferrari heeft besloten in 2024 het risico niet te nemen, en daar baalt teambaas Frédéric Vasseur best wel van. Hij denkt dat het het Italiaanse team zelfs het kampioenschap heeft gekost.
Vasseur verklaarde dat de opkomst van flexi-wings en de beslissing van de FIA om hier niet strenger tegen op te treden, een cruciale rol hebben gespeeld in het constructeurskampioenschap van 2024, gewonnen door McLaren. McLaren en Mercedes gingen allebei experimenteren met flexibele vleugels. De Britse renstal deed dit bij zowel de voorvleugel als de achtervleugel, en kreeg slechts een keer een waarschuwing dat de achtervleugel aangepast moest worden. Alle andere vleugels kwamen door de tests die de FIA hanteert.
De methode die het bestuursorgaan gebruikt bestaat uit statische tests, waarbij de auto stilstaat en de flexibiliteit van de vleugel onder een bepaalde belasting wordt getest. Ferrari was een van de twee teams, samen met Red Bull, die om verduidelijking vroegen bij de FIA over het gebruik van flexibele vleugels. Hoewel het al het hele seizoen een onderwerp van discussie is, stelde de FIA later pas dat er geen wijzigingen zouden worden aangebracht aan de huidige tests voor de voor- en achtervleugels.
Lees ook
Geeft de FIA Red Bull en anderen de kans om de McLaren-richting op te gaan met de flexi-wings?
Vasseur lijkt te denken dat de flexi-wings een bepalende factor waren in het kampioenschap. 'Ja, dat denk ik wel', zegt de Fransman tegenover de internationale media, geciteerd door Autosport. Hij vond het vooral frustrerend dat Ferrari niet meteen kon profiteren, vanwege de tijd die nodig was voor de beslissing en de invloed van het budgetplafond. 'Ik ben hier een beetje gefrustreerd over, omdat het duidelijk performance levert, en we twee maanden moesten wachten of het legaal was of niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vasseur wilde geen geld verspillen
Eerder in het jaar heeft Ferrari daarom besloten om niet te experimenteren met flexi-wings, omdat het team uit Maranello geen risico's wilde lopen dat de vleugels toch illegaal waren. Voor McLaren had het verder echter geen gevolgen. 'Je moet het budget altijd in gedachten houden', vervolgt Vasseur. 'Het betekent dat je je geld efficiënt moet besteden. Het betekent dat, mocht je beginnen met de ontwikkeling van zo'n vleugel en het mag uiteindelijk niet, je zomaar zeshonderdduizend euro verspilt', benadrukt de teambaas.
'We hadden deze discussie met het verhaal van Red Bull twee jaar geleden. Het is niet zo dat als je een half miljoen verspilt, dat een half miljoen is van 150 miljoen. Het is een half miljoen van drie of vier miljoen aan ontwikkeling, omdat je mensen hebt, je hebt racekosten, je hebt dit, dit en dit, en uiteindelijk heb je de ontwikkeling en je hebt X miljoenen aan ontwikkeling', probeert Vasseur uit te leggen. 'Als je voor niets een half miljoen verspilt, kun je dat niet ergens anders uitgeven. Dat is waar het voor mij meer dan op het randje was in dit verhaal.'
'Dat maakt zeker een enorm verschil'
Bij de vraag of Ferrari’s late implementatie van een eigen flexibele vleugel – naar verluidt onderdeel van het upgradepakket in Singapore – een grotere impact had op hun titelkansen dan hun mislukte upgrade in Spanje, antwoordde Vasseur dat de twee situaties niet echt vergelijkbaar waren. 'Het is waar dat, hoe competitiever het wordt, hoe meer er naar details wordt gekeken', zegt Vasseur. 'Maar als je races had zoals Monza, waar je vier, vijf auto's binnen een tiende had, als je dan een flexi-wing hebt, maakt dat zeker een enorm verschil.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vasseur denkt ook dat het een gevolg is van een strengere regelgeving, waardoor het niet makkelijk is om te ontwikkelen. 'Ik weet ook niet of een flexi-wing meer kost dan een vloer, want je kunt het seizoen niet overdoen. We wisten dat we een beetje achterliepen bij de beslissing om ervoor te gaan (de flexi-wing in het Singapore-pakket, red.). Bij de vleugel is het gewoon een wiskundige benadering', aldus Vasseur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties