Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko liet voorafgaand aan de jaarwisseling al optekenen dat het project van de 2025-auto de goede kant op gaat en ze positieve dingen zien in de windtunnel. Technisch directeur Pierre Waché is de volgende met goed nieuws. Red Bull Racing is bezig met een nieuwe windtunnel en hoopt er in 2026 al gebruik van te kunnen maken.
Red Bull ging de winterstop in met een behoorlijke checklist. De RB20 had een paar problemen die tijdens het seizoen niet makkelijk op te lossen waren, dus wordt er nu met man en macht voor gezorgd dat de RB21, het strijdwapen van Max Verstappen in 2025, zonder die problemen het asfalt kan betreden. Daarbij is de windtunnel uiteraard een cruciaal onderdeel. Dit jaar heeft de kampioensformatie wat meer windtunneltijd dan in de winters van 2022 en 2023.
Andere teams, zoals McLaren en Aston Martin, hebben geïnvesteerd in een nieuwe windtunnel, maar Red Bull gebruikt nog steeds een verouderde windtunnel die steeds meer zijn beperkingen toont ten opzichte van de concurrentie. 'Het is de oudste windtunnel in de Formule 1', zegt Waché tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Ik sprak er onlangs nog over met Jos (Verstappen, red.): deze windtunnel werd al gebruikt toen hij bij Arrows reed!'
Beperkingen zijn duidelijk
De windtunnel in Milton Keynes werd meer dan zeventig jaar geleden gebouwd en was oorspronkelijk bedoeld voor de ontwikkeling van vliegtuigen aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. 'Het is een oud hulpmiddel dat we hebben gemoderniseerd. Er zijn veel nieuwere onderdelen aan toegevoegd, maar er zijn beperkingen', zegt Waché. 'We proberen ze te omzeilen, maar het wordt duidelijk moeilijker als je op zoek bent naar extra performance.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Bij Red Bull wordt er daarom geïnvesteerd in een nieuwe windtunnel. 'We denken dat deze voordelen kan bieden die we met het huidige model niet hebben', aldus de Fransman. Het bouwen en kalibreren van een nieuwe windtunnel is een langdurig proces, maar op de lange termijn zal het veel voordelen opleveren. Hoewel Red Bull zich hiervan bewust is, laat Waché optekenen dat het team niet alleen op schema is, maar zelfs voorloopt op hun oorspronkelijke schema.
Nieuwe windtunnel
De Oostenrijkse renstal hoopt daarom de nieuwe windtunnel in 2026 al te kunnen gebruiken. 'Ja, het zal ongeveer rond die tijd zijn', bevestigt Waché. 'Met de bouwwerkzaamheden en de levering van alle machines weet je nooit precies wanneer alles klaar is, maar we liggen voorlopig drie maanden voor op schema. Het team doet uitstekend werk, maar je weet nooit of er ergens anders vertragingen optreden. Het is een grootschalig project.' Waché lijkt te verwachten dat dat vooral goed zal zijn voor de auto van 2027. 'Ja, of later in het jaar 2026', sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties